• Stardust74

Månadspeng eller Hela barnbidraget? Vad ska det räcka till?

Min dotter har 500 kr i månadspeng. Hon fyller 15 i höst.
    Hon har dålig koll på pengars värde och är väldigt motvillig att göra någonting alls i gengäld. Det hon får göra är att städa sitt rum och sin egen toa en gång i veckan samt gå ut med hunden (Vilket hon gör på 5 minuter). Hur mycket har era 15 åringar? Vad får de göra för dem? Jag betalar ju mobilräkningen och träningskortet och kläder.

• Svar på tråden Månadspeng eller Hela barnbidraget? Vad ska det räcka till?
  • Jenny Hä

Min son har 500 kr i månaden , han blir 15 år i maj, han hjälper till ibland med sin lillasyster o städar sitt rum .... Vi står för busskort , kläder o annat , så han har bara att roa sig för ...

• So far away

Min dotter är 13 och får hela barnbidraget. Det ska räcka till nöjen och kläder. Men sånt som tonåringar måsta ha som nya skor, vinterjacka m.m det betalar jag.
    Det hon gör hemma är att städa sitt rum och passar lillsyrran ibland.

• caspersmamma 08

Min son är snart 16år han har väldigt svårt att ta hand om pengar gör av med dom sammadag eller dagen efter på godis och dricka. Han får nu 100kr i veckan men fro.m aug så kommer han få hela studiebidrag och det är pga att han måste lära sig att hantera pengar.

Pengarna ska räcka till kläder, biobesök, mobilräkning, medlemskap på ett gym.

kommer nog i början dela upp studiebidraget på 2gånger så han inte behöver vänta i en helmånad innan han har pengar igen.

• äppelmos

fick hela barnbidraget på då 900kr när jag började gymnasiumet (16 år) och då skulle det räcka till allt (bio, tågresor till kompisar, mobilen, foder mm till mina husdjur, tidningar/premurationer, kläder dock ej utekläder å skor) utom sl-kort, skor och utekläder. vilket mina föräldrar bidrog med. 

jag la ex i snitt 100:-/mån på sj-tågbiljetter under mina tonår.... kontantkort snitt 100 kr/mån...

jag gjorde tabben en gång i mitt liv som 12 åring att göra av med min månadspeng på två dagar vilket resulterade i att jag hade noll kr.. det har jag aldrig gjort om!! 

• mandelblomma

de får hela barnbidraget och köper för det alla kläder och sina telefonkort.
    Vi kan hjälpa till vid större inköp som vinterjacka eller så, men ananrs betalar de det mesta.
    De har vissa grundsysslor de ska hjälpa till med hemme och de kan också tjäna lite mer genom att göra något utöver det.

• toa

min dotter är 13 år och hon får hela barnbidraget 

• äppelmos

tänkte bara på er med barn som handlar upp hela pengen på en gång..... jag gjorde det som ung tonåring EN gång vilket blev väldigt tråkigt då jag inte hade pengar på en månad näsan.... så det gjorde jag aldrig om! började istället spara 50:-/mån till sommarn (så man hade en extra slant då) och hushöll med pengarna....

så det jag vill säga e att man kan llära sig av att få slösa med... lära sig att det e surt att ha 0 kr...

jag fick för övrigt hela studiebidraget när jag började gymnasiumet, skulle täcka kläder (ej skor och jackor), nöje och mobil  

Svar på tråden Månadspeng eller Hela barnbidraget? Vad ska det räcka till?