• lindelina

För svart för att ha på ett bröllop?

Är denna klänning för svart för att ha på ett bröllop i sommar?? Vad tycker du??
  • Svar på tråden För svart för att ha på ett bröllop?
  • Manchester

På ett traditionellt kyrkbröllop med brudkrona och hela kitet tycker jag nog att den är väl svart. Vid en borgerlig vigsel, kanske lite mer avslappnad stil, inte så strikt klädkod, så kan den säkert funka. Hur är brudparet? Tror du att de vill ha det som på mormors bröllop eller vill de ha det lite mer enkelt och personligt?

Olika kulturer kan ju också spela in. Det där med att inte ha svart på bröllop är nog väldigt typiskt svenskt. Det verkar räcka med en dansk vigsel för att klänningarna ska gå betydligt mer i svart. Och på ett halvamerikanskt bröllop jag var på för några år sedan var alla svenska kvinnliga gäster klädda i färgglada/ljusa klänningar medan amerikanskorna ofta var svartklädda.

• Betty Boop
    lindelina skrev 2011-03-31 20:05:02 följande:

Tack för svar!

Klädkoden är kavaj, men i inbjudan står att det ska vara ett enkelt och mysigt bröllop.

Den är nyinkommen på KappAhl :)

Då tycker jag helt klart att du ska köra på den klänningen!
  • jennifer88

Jag tycker personligen at den är väldigt fin och "passande", men vet att minst två av tre tjejkompisarna som gifter sig nu i sommar hade tagit illa upp för att den är för svart. Men de beror ju helt klart på brudparet, typen av bröllop och vad de ställt för krav på gästerna.. =)

• SailorGirl

TS! Jag såg varianten med vit botten på Kappahl idag! Jättetjusig klänning. Enligt etiketten är den svarta helt OK. De som tar illa vid sig av minsta gnutta svart är lite väl känsliga och har tyvärr inte "ettiketträtt". Ha en färgglad sjal/kavaj/finare kofta till, så kommer du att vara superstilig.

• mi07va

Min brudklänning var svart/vit, alla tyckte om den Tyst

Freya 070402 Maddox 100216
  • La Lola

Beror på bröllopet o klädkoden.

På mitt bröllop hade du gärna fått komma i den klänningen!
    Jag gifte mig delvis i svart.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    lindelina skrev 2011-03-31 20:05:02 följande:

Tack för svar!

Klädkoden är kavaj, men i inbjudan står att det ska vara ett enkelt och mysigt bröllop.

Den är nyinkommen på KappAhl :)

Jamen då så, kör på den!
  • La Lola

Jag gick in o kikade på den i förstorad bild o gud så snygg den är!

En sån skulle jag vilja ha men den fanns tyvärr inte i min storlek....

• Denebola
    Bia 80 skrev 2011-03-31 19:33:18 följande:
    Jo tyvärr, jag hade blivit besviken om det var jag som gifte mig...sorry
    Varför? Det är ungefär bara en tredjedel av klänningen som är svart. Och det som inte är svart är ett färgglatt blommigt mönster. Helt godkänt enligt gängse etikettregler, till bröllopets angivna klädkod.

Go for it TS!
  • Mela78

Fin klänning och helt ok om man följer etikettreglerna.

Blir så förvånad över att det finns personer som skulle ta illa upp enbart av gästernas färgval på kläder. Konstigt för mig. På vårt brölopp var svart den dominerande färgen, uppskattningsvis var drygt en tredjedel helt svartklädda (inkl vi som brudpar) och flera andra gäster hade mycket svart på sig. De flesta vi känner och umgås med har mycket svarta kläder, speciellt festkläder. Känns konstigt att kräva att de skulle behöva köpa massor med nya kläder för enbart en fest, kläder som de mest sannolikt inte skulle använda vid andra tillfällen igen. 

• puman0507

Det där med att undvika helsvart är för att inte det ska likna sorgklädsel.
    Tycker inte denna klänning ger någon "begravningskänsla" 

Den blir säkert jättebra.Glad 

Svar på tråden För svart för att ha på ett bröllop?