• ELI 79

Hur skulle ni gjort? (gärna förskollärare)

Har en son som när han var ca 1.5 år sjäv inte ville ha blöja. Vi började då potträna honom (hade pottränat lite redan sedan han var 6 mån men nu mer intensivt) och efter bara 2 v så fixade han det väldigt bra. Man fick påminna ibland men ofta sa han till själv. Vi kunde åka och handla, vara ute och leka mm utan att det hände någon olycka. Någon gång kom det i kalsongerna men inga "pölar" utan bara så man var tvungen att byta kläderna och resten kom i pottan.

Vi sa efter ca 1.5 månad fri hemma till om att han skiulle vara utan blöja på förskolan. Allt var frid och fröjd och han klarade det bra. Hade 0-2 ombyten med oss hem från dagis. Sedan började det bli lite mer höst och förskollärarna tyckte det var lite jobbigt att gå in med honom med alla kläder (klarade inte att vara ute 2-3 timmar utan att kissa mellan) samt att ibland hade det kommit en liten fläck i kalsongerna. De frågade då om de kunde sätta på honom blöja när de var utomhus. Jag sa motsträvigt ja...för jag ville inte att det skulle bli krångligt för sonen...

Efter ca 2 v med blöja ute så började han kissa på sig massor inomhus (verkade som om han inte längre visste när han hade blöja och inte) så det slutade med att han fick tillbakak blöjan på dagis hela dagarna de slutade t o m sätta honom på pottan regelbundet...

Vi har nu tränat honom hemma och det går bra hemma. Visst kommer det i kalsongerna men aldrig mer än en fläck så håller han sig och resten kommer på pottan. Det vi märkt är dock att han har svårt att varva blöja med kalsonger, han vet liksom inte vad som är vad.

Nu börjar det bli vår och jag vill ha bort blöjan och då måste jag ta bort den ORDENTLIGT för annars blir det ju samma sak igen. Hur ska jag göra? Hur länge ska jag vänta innan jag tar bort den helt? ÄR det ok att barnet kissar lite kalsongerna men håller sig sen. Mig gör det inet om jag får 10 ombyten med mig hem (för det är ju inga mängder som kommer...kan ju ta månader innan de kan hålla sig helt varje gång) det känns mer som de tycker det är jobbigt...

Han vill inte sova med blöja heller så han får somna med kalsonger men sedan tar vi på blöjan i sömnen då han fortofarande kissar lite på nätterna och inte vaknar alla gånger.

Hur skulle ni gå vidare? Hur länge skulle ni vänta med att ta bort blöjan helt??

• Svar på tråden Hur skulle ni gjort? (gärna förskollärare)
  • Lena
    ELI 79 skrev 2011-03-31 20:46:47 följande:
    det kändes så trist att de liksom "förstörde" förra gången o är lite rädd att det kommer bli samma sak igen men jag får väl vara mer påstridig! Så länge det inte blir några pölar på golvet så kan det väl inte vara speciellt jobbigt att byta kalsonger på honom liksom
    Lena skrev 2011-03-31 20:44:57 följande:
    Om jag inte hade en extraoverall hade jag lagt dit några till med sagt att ni tänkte sluta med blöjor helt 1/5 (eller annat bra datum) och att ni vill att de fom nu tar med honom till toaletten när han behöver och innan han går ut.
    De har ju bara överdragskläder nu men de har ju ändå några lager så det är nog kanske bra att säga efter påsk eller nåt sånt?! hmm bra idé
    Och då ger ni dem dessutom förvarning så att de kan få in en bra toalettrutin.
  • Ängeln 80

Du ska vara påstridig.. Det är ditt jobb att kämpa för din son och deras jobba att ta hand om din son under dagen när ni jobbar.

Även om det är pölar  och extra jobb så ska man verkligen inte gå tillbaka.. Barnet blir förvirrat .

Det var verkligen fel av personalen att förstöra den förra gången. Inte korrekt alls..

• ELI 79
    Lena skrev 2011-03-31 20:50:39 följande:
    Och då ger ni dem dessutom förvarning så att de kan få in en bra toalettrutin.
    ja jag har sagt åt dem nu att jag vill att de ska sätta honom på pottan på samma "tider" som de gör med de andra barnen som pottränar...han säger nämligen inte till när han har blöja utan bara när han är utan blöja
  • Ängeln 80

Alla barn är olika och behöver påminnas lite olika.. Vissa mer och vissa aldrig..

• ELI 79
    Ängeln 80 skrev 2011-03-31 20:51:13 följande:

Du ska vara påstridig.. Det är ditt jobb att kämpa för din son och deras jobba att ta hand om din son under dagen när ni jobbar.

Även om det är pölar  och extra jobb så ska man verkligen inte gå tillbaka.. Barnet blir förvirrat .

Det var verkligen fel av personalen att förstöra den förra gången. Inte korrekt alls..

nä det kändes skittrist
    med stora sonen tyckte de också att de skulle sätta på honom blöjan när de gick på utflykt men då vägrade jag för då tyckte jag han var så stor o så himla duktig
    denna gång blev jag lite feg just för att han var så liten... men nu ska jag stå på mig!
  • ELI 79
    JAG är BÄST skrev 2011-03-31 20:59:30 följande:
    potträna när bernet bara är 6mån?
    Skämtar du TS?
    barn föds inte med ett behov att ha blöja...
  • Mela78
    Skämtar du TS?
    En del bebisar har mycket tydliga signaler för när de ska kissa eller bajsa, eller är väldigt regelbundna. Om man då som vuxen är observant kan man "potträna" bebisen, alltså låta bebisen göra sina behov på pottan istället för blöja. Bra för både bebis, de vuxna och naturen!  
  • Lena
    ELI 79 skrev 2011-03-31 20:51:30 följande:
    ja jag har sagt åt dem nu att jag vill att de ska sätta honom på pottan på samma "tider" som de gör med de andra barnen som pottränar...han säger nämligen inte till när han har blöja utan bara när han är utan blöja
    Det är ju inte rimligt på något sätt. På vårt förra dagis (helt vnaligt komunalt) började de pottträna gemensamt med alla barnen redan när de var drygt ett år
  • ELI 79
    Lena skrev 2011-03-31 21:37:15 följande:
    Det är ju inte rimligt på något sätt. På vårt förra dagis (helt vnaligt komunalt) började de pottträna gemensamt med alla barnen redan när de var drygt ett år
    vad är inte rimligt? att de inte pottränar eller att han inte säger till när han har blöja eller att de sätter honom på pottan på gemensamma tider?
  • Lena
    ELI 79 skrev 2011-03-31 21:42:15 följande:
    vad är inte rimligt? att de inte pottränar eller att han inte säger till när han har blöja eller att de sätter honom på pottan på gemensamma tider?
    att de inte sätter han på potta med de andra.
  • ELI 79

Lena: nä precis... De slutade när de satte på honom blöjan igen :( får vara stenhård när jag väl bestämt när den ska av!!

• Marelb

Jag hoppas personalen lyssnar och tar till sig dina önskemål. Prata med dem igen nu och säg som det är, att ni märkt att han blir förvirrad av att ha blöja ibland och ibland inte. Eftersom det fungerar bra hemma så kör hårt igen och då ordentligt! Blir vansinnig av "lat" personal som inte "orkar" gå in på toaletten med barnen...

/Förskollärare

Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • JAG är BÄST
    Lena skrev 2011-03-31 21:37:15 följande:
    URSÄKTA!!!

Men varför ska man hålla en MALL för ALLA barn???

ALLA BARRN ÄR OLIKA!!!

ALLA barn är INTE redo att torrtränas då "andra & dagis" anser att dom bör sluta med blöja!!!!!!

För helvetes vad jag blir förbannad för sånt här   (kokar inverters).......................

"spottar tvi å fan för att alla barn MÅSTE följa mallenKräks"

Ni kan också läsa vad mitt troll blev utsatt för (arg än för det)

www.familjeliv.se/Forum-13-392/m57634604.html

Å tro mig efterdyningarn sitter in än idag för trollet å han VÄGRAR vara utan blöja på kvällar,,å helger då vi är/var inomhus och jobbade ensam ostört med pottan. Idag kan v inta ta av han blöjan utan att han skirker att han SKA HA blöjan på sig!

OBS!!!!
    Innan detta så funkade att vara utan blöja 1-2 tim innan läggning utan olyckor även under dan(mitt på dan då vi var inne )....
    Så jaga ALDRIG på ett barn med att bli torr. För det finns än ingen barn som är tonåring  som bär blöja,,,tro mig dom blir torr i sin EGEN takt utan mall!!!!!!!!!!!!
  • Lena

Jag är bäst: de torrtränades inte, de fick prova att sitta på potta och uppmanades att säga till om de kände de behövde kissa eller bajsa

• Cocco
    Skämtar du TS?
    Milou född 7 veckor prematurt, Kissade helt i handfatet redan hans första dygn och i perioder även på neo kissade han inte alls i blöjan utan bara när man tog av den, ca var tredje timme.
    EC som det kallas är inget nytt påfund. Det utövas i de allra flesta delar av världen och min mormor kissades på pottat som spädbarn redan på 30-talet.
  • Cocco

helst ska det vara inte helt i första raden ovan

• ELI 79

Jagärbäst: håller med att alla inte passar in i en mall. Min äldsta vägrade vara utan blöja innan 3 år och vi pushade inte. I detta fall är det dock min yngsta sons egna val. Han väljer kalsonger själv därför vill jag hjälpa honom...

• Findusfideli

Jag tycker absolut att det låter som att din son är redo att vara utan blöja (och har varit det länge). Stå på dig! Jag är förskollärare.

Svar på tråden Hur skulle ni gjort? (gärna förskollärare)