• Anonym

får det verkligen gå till såhär? soc anmälan + illa skött av skola(WAT)

min son går på 6-års, allt har funkt fint denna första termin, bara positivt från skolan. Helt plötsligt en dag blir jag anmäld för soc, från skolan. jag fattar noll. Får veta av rektorn att en personal på skolan snackat med min son, varpå min son berättat att jag slagit honom på ett visst vis. jag blir ett enda stort ? WHAT. (det har jag absolut inte gjort)
    pratar med sonen som säger att den här personalen FRÅGAT honom om jag slår honom. om jag gett honom en snyting. "vet du vad det ordet betyder?" frågar jag honom, varpå han svarar nej. han trodde det betydde nåt annat.
    Då blir jag RASANDE och går till rektorn och undrar om vederbörande tagit reda på om sonen känner till ordet "snyting" hon vet ingenting, det enda hon vet är att denna personal sagt att min son pratat med henne och sagt att jag gett honom en snyting.

efter ett par dar blir vi kallade till soc. vi får anmälan upplästa för oss, jag känner bara för att skratta och skaka på huvudet. vad ÄR detta? dom ska kontakta skolan och sen se efter om en utredning för inledas.
    tisdagen därpå ringer handläggaren och säger att en utredning inletts då tjejen som snackat med sonen nu även berättat att hon hittade honom GRÅTANDES på toaletten för 14 DAR sen. där har han sagt att jag slagit honom. sonen står "fast" vid att hon har frågat mig "har din mamma diabetes? varpå han svarat ja. då har hon samtidigt frågat "ger hon dig snytingar?" och han har sagt ja. (ordet snyting förresten, vad är det för ord??? det har jag aldrig sagt, det är HENNES ord. inte som hon sagt att det kommer sponant från honom.

hur som, så blir jag ledsen över att få höra att sonen gråtit på toaletten för så pass längesen utan att vi fått veta nåt som föräldrar. jag ber klassläraren ordna ett möte med honom och den berörda tjejen som snackat med sonen. han lovar att ringa nästa dag.

han ringer inte. jag ringer expeditionen och ber henne ringa upp mig, dom lämnar ett meddelande i hennes fack.

sonen säger att han försökte få kontakt med henne men att hon bara gått sin väg. jag vill poängtera att vi HELA tiden sagt att vi absolut inte blir arga eller ledsna om det är så att han kommit till henne och berättat detta, han ska bara säga sanningen.

jag och maken går och träffar utredaren nån vecka senare. vederbörande, kallar henne "tjejen" har jag ännu inte lyckats få kontakt med.
    väl hos utredaren får vi veta vad tjejen sagt till soc. nu är det tydligen så att hon hittat sonen gråtandes på toan efter det har varit stökigt inne i klassen. hon frågar vad det är varpå han säger att mamma slår honom och VISAR på sig själv (här brister maken ut "hon LJUGER ju") vilken hon DEFINITIVT gör för att försköna historien.
    hon VET, att man inte får ställa ledande frågor till barn. hon har frågat om mamma ger honom snytingar. Hon har fått reda på av rektorn (eftersom vi bad honom fråga henne) att han inte visste om vad ordet SNYTING var. dvs hon har anmält utan att tagit reda på om barnet var införstått med ordets betydelse
    och därefter har hon ändrat det så att allt utspelat sig på toaletten i stället.

tillbaka till det utredaren läste upp. hon har suttit med klassen och läst om en mamma som slår sina barn, och därmed frågat om nåt barnet vart med om det, varpå 7 st räcker upp handen ( EH!!!!....) och min son var en av dessa.

utredaren ska ordna ett möte veckan därpå där tjejen helst ska vara med.  ett möte ordnas en vecka senare.
    jag lämnar sonen på 6-års, där får jag se henne för första gången, vet inte om det är hon men den enda blonda som jobbar där och jag reagerade på att hon tittade ner i marken. sen tittar sonen oroligt på mig, var det hon? frågade ja. ja piper han fram. men jag skiter i att rusa efter då ett möte är på G.

Dagen med D, mötet blir inställt.
    vi skjuter på det en vecka. soc säger att dom inte polisanmält detta (VA?) jag hade inte ens tanken att polisen t.om skulle kunna kopplas in.

hur som helst, i dag var dagen då ett andra försök till möte skulle hållas. som jag trott hade tjejen ställt in igen pga VAB. förra gången var mötet kl 15, och hon slutade då (ursäkta men en sån här pass viktig sak då borde man faktist kunna jobba över...)
    denna gången VAB.

tjejen ljuger, så är det bara. och i början VET jag att det snackades om oss, hur mkt tystnadsplikt de än har på skolan/fritids. dom var verkligt otrevliga och hälsade inte ens. detta tog jag upp med klassläraren sonm försökrade mig om att så inte var fallet.
    vi har mått skit av allt detta, i början innan vi fick veta att det var skolan som anmält gick vi och spekyulerade vem det kunnat vara som anmält.

detta har tagit hårt på oss. och nu går den här tjejen runt och ljuger och vägrar dyka upp på möten. börjar faktist tycka det är uppenbart nu att hon undviker oss. alla önskemål från vår sida att få tala med henne + två inställda möten. VIKTIGA möten.
    WTF vad är detta??????????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-01 00:01
    det ska stå där i början att rektorn inte känner till några detaljer, men hon läser upp anmälan som skolan gjort. där står det att sonen sagt att mamma ger honom snytingar. ingenting alls om att sonen visat på sig själv.

• Svar på tråden får det verkligen gå till såhär? soc anmälan + illa skött av skola(WAT)
  • Anonym (...)

tänkte bara på en sak...
    Det här med ordet snyting...
    Barn som inte hört ordet förut och känner till dess innebörd kan ju misstolka det som att snyta sig...
    Och då är det väl inte konstigt om de visar på ansiktet om de får frågan vart de fick en snyting...
    Näsan sitter ju i ansiktet menar jag...
    Snyting och snytning kan ju lätt blandas ihop om de inte vet innebörden av orden menar jag....

Och så kan man ju ibland busa med barnen och på skämt säga att "nu får du lite smisk"...
    Så om de läst en saga och sen frågat barnen om de fått smisk hemma någon gång så kanske man inte ska ta det så blodigt alla gånger heller....
    Nu vet jag ju inte vilka ord de använde i samband med sagan men....
    Som sagt, saker kan lätt misstolkas...
    Och visst har lärare osv anmälningsplikt vid misstanke om våld mot barnet i hemmet osv... Men då kanske man måste ha lite mer kött på benen innan man anmäler så man säkert vet att det inte bara är ett stort missförstånd...
    Och man får aldrig, aldrig ställa ledande frågor...

Hoppas att det löser sig för er TS
    Lycka till

• Anonym
    Anonym skrev 2011-04-01 00:46:49 följande:
    oj, kan inte vart lätt ändå :/ verkligen sjukt att skolan anmälde bara sådär. verkar helt överdrivet detta med skolor och anmälningsplikten. och tänkt vilket slöseri med resurser som kunnat användas till annat?möten hit och dit. man förstår ju soc att dom måste ta allt på allvar, men skolan?
    På ett sätt tycker jag skolan ska anmäla. MEN man måste ha en dialog med föräldrarna innan man gör anmälan.
    För det finns verkligen barn som far illa. Men tyvärr så har skolan sådan okunskap och i ditt fall verkar det verkligen vara så.
  • Anonym

vi var och pratade med rektorn och hon kände inte till allt detta. "har hon sagt detta?" möte nästa fredag.

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2011-04-01 00:48:17 följande:
    tänkte bara på en sak...
    Det här med ordet snyting...
    Barn som inte hört ordet förut och känner till dess innebörd kan ju misstolka det som att snyta sig...
    Och då är det väl inte konstigt om de visar på ansiktet om de får frågan vart de fick en snyting...
    Näsan sitter ju i ansiktet menar jag...
    Snyting och snytning kan ju lätt blandas ihop om de inte vet innebörden av orden menar jag....

Och så kan man ju ibland busa med barnen och på skämt säga att "nu får du lite smisk"...
    Så om de läst en saga och sen frågat barnen om de fått smisk hemma någon gång så kanske man inte ska ta det så blodigt alla gånger heller....
    Nu vet jag ju inte vilka ord de använde i samband med sagan men....
    Som sagt, saker kan lätt misstolkas...
    Och visst har lärare osv anmälningsplikt vid misstanke om våld mot barnet i hemmet osv... Men då kanske man måste ha lite mer kött på benen innan man anmäler så man säkert vet att det inte bara är ett stort missförstånd...
    Och man får aldrig, aldrig ställa ledande frågor...

Hoppas att det löser sig för er TS
    Lycka till
    jag tänker som dig. tack
  • sigge 47

Har själv blivit anmäld på samma sett efter en liknande lektion om att man inte får vara rädd.
    Men i Habo kommun polis anmäler socialen direkt.
    Så i Habo kommun hämtar polisen barnen i skolan för videoförhör.
    Vi som föräldrar får inget veta utan socialen ersätter föräldrarna med en helt okänd advokat.
    Sedan sekretessbelägger dom allt så jag jag som anklagad aldrig får vete vad som sagts eller hänt.
    Känner mig våldtagen av dessa individer som utsatte mina barn samt mig och min hustru.
    Sanningen var inte utav intresse endast att det blir anmälde så att ingen kan anmäla dom själva.
    Detta hände oss förra året men jag har fortfarande en sådan ilska att jag har svårt att inte tänka på detta varje dag.
    Hur denna jävla lag och arbetssätt kom till kan jag inte förstå men för oss så slutar detta med skilsmässa delad vårdnad och vad samhället vinner på detta kan jag aldrig förstå

• missan75
    Anonym skrev 2011-04-01 00:16:28 följande:

Jag har oxå blivit soc anmäld av skolan på fel grunder. 
    Skolan måste ALLTID kontakta föräldrarna innan de gör en anmälan. Vilket vår skola inte heller gjorde. Socialkontoret sa att dom tycket att jag skulle göra en anmälan till skolverket.
    Jag gjorde aldrig det för jag orkar inte bråka.

Men det var en djävulsk tid att behöva sitta på socialkontoret och bevisa sin oskuld. 

Njae, det stämmer inte riktigt att skolan alltid måste det. Vid misstanke för misshandel är det lämpligare att det inte görs då det innebär att barnet kan åka på mer stryk hemma.

Men i övriga fall informerar vi alltid föräldrarna.
  • Anonym (har liknande erfarenhet)

Jag har 4 barn. Å första anmälan från skolan den handla om min pojk de sa att ja hade slagit honom den morgonen å jag kunde bevisa att jag legat på sjukhus å omöjligt kunnat göra detta.. detta lades ner. Nästa kom från dagis då hade ja glömt blöjor ngn gång å så hade de gummistövlar när de hade blivit sol. Den dagen hade de ösregnat när ja lämnade dem så var vattenpölar på marken.. sedan var de om ngt blåmärke min son fått när han ramlat. De får blåmärken på dagis med sa ja inte bara hemma.. hmm soc öppnade utredning å min soctant tyckte detta var löjligt då ja ej e den första mamman som glömt detta.. ja i utredningen står de att jag kan tillgodo se mina barns behov å att inga insattser krävs. Hmm dagia å akola gjorde eetta efter ja anmält dem till skolstyrelsen

Jag gjorde en anmälan mot skolan först för att de tog hårt i min sons arm å sedan att de blockerade alla brand dörrar.. den läraren ja anmälde jobbar ej kvar på skolan.. men jag fick ett helvette med personal sedan. Jag blev rädd för de hittar på löjliga saker att anmäla för å så sa ja till dem att fattar de ej att de kan splittra hem.. jag är rätt mjuk mot mina barn å kanske lite för snäll men vist ja kan bli arg å gorma lite.. men klart när ngt händer mina barn som när en lärare tog stenhårt i min son så va de nära ja klappa till henne då blir ja en tiger vist detta är ej lika alvarligt som erat men vet de kan jäklas med en för råkat ut för det. Hmm efter detta har jaju blivit mer orolig över skola å dagis då man e rädd de ska göra ngt mera då de hittar på saker.

Mina barn har de bra de får allt de behöver å jag har aldrig slagit dem hållt i armen å pratat lr ledit in på rummet vist de har ja gjort.. men ja blir sjukt arg för skola går bara in i familjer som ej bwhöver hjälp. Jag blev misshandlad grovt av styvfar å psykad å fick svälta å detta höll på i 10 år var även sexuella bitar.. jag hade 17 i bmi.. kom med blå klockor svart lila armar till skolan. Gick omvårdnad. Ingen hjälpte mig å jag var ett solklart fall. Jag drog som 17 åring sedan blev de polis anmälan å skit. Soc brydde sig när ja drog självmant. De viste ja fick stryk för min bror hade berättat det redan när ja va 12 år han blev LVU.ad men soc lämnade mig kvar. De fråga en gång om ja fick stryk han satt brevid jag sa nej.. jag har jobbat mkt med mig själv å skulle aldrig slå för vet hur de känns å vet hur mkt hat man får som barn

• Anonym (Helt sjukt)

Inte nog med att man ska behöva vara rädd för pedofiler på förskolan ska man dessutom behöva vara rädd för att bli anmäld av iq-befriade idioter som jobbar där? 

Fast de verkar ju lika korkade, både pedagogen och socialen. Skrämmande land detta Hoppas det går bra ts och att ni haft turen att få träffa en av de fåtal kompetenta.

• Anonym (olustigt)

Var med om något liknande.
    När vi kom till soc så läste de först upp anmälan inför barnen och sedan tog de ut dem i enrum, och frågade vad som har hänt.
    Därefter kom de tillbaka och sonen sa inte så mycket så soc sektreteraren fick fylla i orden för grabben. Hon sa att han först inte sa någonting, men sen kom han ihåg vad som hade lästs upp för honom (anmälan).
    Resultatet blev LVU

Jag frågade om de spelade in samtal med barnen och fick svaret... Nej, vi har utbildad personal.

• Anonym

Varför har du inte bara konfronterat människan som ljuger TS?

• Farsan Baloo

Jag har ett tips på en site där man kan betygsätta skolor. Tjänsten är lite ny men verkar lovande! Kan vara värt att kolla in och ge dem lite ris... 

www.skolrek.se

Svar på tråden får det verkligen gå till såhär? soc anmälan + illa skött av skola(WAT)