får det verkligen gå till såhär? soc anmälan + illa skött av skola(WAT)
min son går på 6-års, allt har funkt fint denna första termin, bara positivt från skolan. Helt plötsligt en dag blir jag anmäld för soc, från skolan. jag fattar noll. Får veta av rektorn att en personal på skolan snackat med min son, varpå min son berättat att jag slagit honom på ett visst vis. jag blir ett enda stort ? WHAT. (det har jag absolut inte gjort)
pratar med sonen som säger att den här personalen FRÅGAT honom om jag slår honom. om jag gett honom en snyting. "vet du vad det ordet betyder?" frågar jag honom, varpå han svarar nej. han trodde det betydde nåt annat.
Då blir jag RASANDE och går till rektorn och undrar om vederbörande tagit reda på om sonen känner till ordet "snyting" hon vet ingenting, det enda hon vet är att denna personal sagt att min son pratat med henne och sagt att jag gett honom en snyting.
efter ett par dar blir vi kallade till soc. vi får anmälan upplästa för oss, jag känner bara för att skratta och skaka på huvudet. vad ÄR detta? dom ska kontakta skolan och sen se efter om en utredning för inledas.
tisdagen därpå ringer handläggaren och säger att en utredning inletts då tjejen som snackat med sonen nu även berättat att hon hittade honom GRÅTANDES på toaletten för 14 DAR sen. där har han sagt att jag slagit honom. sonen står "fast" vid att hon har frågat mig "har din mamma diabetes? varpå han svarat ja. då har hon samtidigt frågat "ger hon dig snytingar?" och han har sagt ja. (ordet snyting förresten, vad är det för ord??? det har jag aldrig sagt, det är HENNES ord. inte som hon sagt att det kommer sponant från honom.
hur som, så blir jag ledsen över att få höra att sonen gråtit på toaletten för så pass längesen utan att vi fått veta nåt som föräldrar. jag ber klassläraren ordna ett möte med honom och den berörda tjejen som snackat med sonen. han lovar att ringa nästa dag.
han ringer inte. jag ringer expeditionen och ber henne ringa upp mig, dom lämnar ett meddelande i hennes fack.
sonen säger att han försökte få kontakt med henne men att hon bara gått sin väg. jag vill poängtera att vi HELA tiden sagt att vi absolut inte blir arga eller ledsna om det är så att han kommit till henne och berättat detta, han ska bara säga sanningen.
jag och maken går och träffar utredaren nån vecka senare. vederbörande, kallar henne "tjejen" har jag ännu inte lyckats få kontakt med.
väl hos utredaren får vi veta vad tjejen sagt till soc. nu är det tydligen så att hon hittat sonen gråtandes på toan efter det har varit stökigt inne i klassen. hon frågar vad det är varpå han säger att mamma slår honom och VISAR på sig själv (här brister maken ut "hon LJUGER ju") vilken hon DEFINITIVT gör för att försköna historien.
hon VET, att man inte får ställa ledande frågor till barn. hon har frågat om mamma ger honom snytingar. Hon har fått reda på av rektorn (eftersom vi bad honom fråga henne) att han inte visste om vad ordet SNYTING var. dvs hon har anmält utan att tagit reda på om barnet var införstått med ordets betydelse
och därefter har hon ändrat det så att allt utspelat sig på toaletten i stället.
tillbaka till det utredaren läste upp. hon har suttit med klassen och läst om en mamma som slår sina barn, och därmed frågat om nåt barnet vart med om det, varpå 7 st räcker upp handen ( EH!!!!....) och min son var en av dessa.
utredaren ska ordna ett möte veckan därpå där tjejen helst ska vara med. ett möte ordnas en vecka senare.
jag lämnar sonen på 6-års, där får jag se henne för första gången, vet inte om det är hon men den enda blonda som jobbar där och jag reagerade på att hon tittade ner i marken. sen tittar sonen oroligt på mig, var det hon? frågade ja. ja piper han fram. men jag skiter i att rusa efter då ett möte är på G.
Dagen med D, mötet blir inställt.
vi skjuter på det en vecka. soc säger att dom inte polisanmält detta (VA?) jag hade inte ens tanken att polisen t.om skulle kunna kopplas in.
hur som helst, i dag var dagen då ett andra försök till möte skulle hållas. som jag trott hade tjejen ställt in igen pga VAB. förra gången var mötet kl 15, och hon slutade då (ursäkta men en sån här pass viktig sak då borde man faktist kunna jobba över...)
denna gången VAB.
tjejen ljuger, så är det bara. och i början VET jag att det snackades om oss, hur mkt tystnadsplikt de än har på skolan/fritids. dom var verkligt otrevliga och hälsade inte ens. detta tog jag upp med klassläraren sonm försökrade mig om att så inte var fallet.
vi har mått skit av allt detta, i början innan vi fick veta att det var skolan som anmält gick vi och spekyulerade vem det kunnat vara som anmält.
detta har tagit hårt på oss. och nu går den här tjejen runt och ljuger och vägrar dyka upp på möten. börjar faktist tycka det är uppenbart nu att hon undviker oss. alla önskemål från vår sida att få tala med henne + två inställda möten. VIKTIGA möten.
WTF vad är detta??????????
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-01 00:01
det ska stå där i början att rektorn inte känner till några detaljer, men hon läser upp anmälan som skolan gjort. där står det att sonen sagt att mamma ger honom snytingar. ingenting alls om att sonen visat på sig själv.