• mie02

Någon mer som ätit mkt lakrits under graviditeten..?

Hej. När jag var gravid 09 åt jag mkt lakrits efterssom det dämpade illamåendet. Livmedelsverkets kostråd var max 50 g/dag pga risk för högt blodtryck/ödem. Jag hade inga problem med det så jag åt ibland kanske tom lite mer än 50 g på en dag. 
    Nu har jag sett studier från finland som visar på minskad intelligens och beteendestörvningar vid mer än 100 g/v. Känns skitjobbigt. Man försökte ju verkligen göra allt rätt som gravid, och så ser man detta.

Någon annan som ätit mkt lakrits under graviditeten? Hur har det gått för era barn?

• Svar på tråden Någon mer som ätit mkt lakrits under graviditeten..?
  • Eisa

Oh shit, min mamma åt mycket saltlakrits när hon väntade mig. Samt rökte.

/Skadad

• Eisa

Nej men seriöst, det går bra för mig i livet. Har bra betyg och en god utbildning osv osv.

Du kan nog vara lugn TS.

• Mejamus

Ehm, jag visste inte att det kunde vara nåt farligt alls med lakrits. Med mitt första barn åt jag typ en sån där lakritspipa (sötlakrits) om dagen, ibland fler. Vet inte hur mkt en sån väger iofs.
    Jag fick en frisk son som dessutom är rätt klipsk. Han börja pratat tidigt, sa sitt första ord vid 8 månader, kunde alla bokstäver vid 2 år, kan läsa och skriva nu och fyller 6 om 2 månader, är väldigt intresserad av att lära sig och lär sig snabbt. Kanske inte supertidig men långt ifrån mindre intelligent än sina jämnåriga.

• Smilla75
    mie02 skrev 2011-04-01 11:52:49 följande:
    Skönt att det inte påverkat era barn! Väldigt gott att höra. Jag oroar mig så efterssom lillen är väldigt aktiv och har svårt att slappna av, tänk om det är tidiga tecken på att han tagit skada? Enligt studierna kan de få ADHD, koncentrationsproblem etc. Om han får sådana problem kommer jag aldrig förlåta mig själv. 
    Jag förstår din oro och skuldkänslor. Jag har läst studierna om lakrits och autismspektradiagnoser. Tog själv sömntabletter (utskrivna av husläkaren) när jag var gravid med ett barn samt under amning med alla barnen och de har fått vissa gemensamma problem som jag förstås tillskriver medicineringen även då det inte finns några belägg för det. Man kommer ju aldrig att få några säkra svar heller.
  • Dr Mupp

Åt mycket laktrist och inget fle på ungarna förutom att de är dåliga på att plocka undan efter sig.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • O Z
    Mejamus skrev 2011-04-28 14:32:25 följande:
    Ehm, jag visste inte att det kunde vara nåt farligt alls med lakrits. Med mitt första barn åt jag typ en sån där lakritspipa (sötlakrits) om dagen, ibland fler. Vet inte hur mkt en sån väger iofs.
    Jag fick en frisk son som dessutom är rätt klipsk. Han börja pratat tidigt, sa sitt första ord vid 8 månader, kunde alla bokstäver vid 2 år, kan läsa och skriva nu och fyller 6 om 2 månader, är väldigt intresserad av att lära sig och lär sig snabbt. Kanske inte supertidig men långt ifrån mindre intelligent än sina jämnåriga.
    Studien gäller saltlakrits, salmiak.
  • Mejamus
    O Z skrev 2011-04-28 19:25:58 följande:
    Aha, det hängde jag inte med på. Min mamma kanske åt mkt saltlakrits..? Nävars, slank säkert ner nån saltlakrits med sonen oxå men inte lika mkt som söt sådan.
  • Sabai

Väntar barn nu och jag äter massor av lakrits, älskar det. Åt mycket när jag väntade dottern oxå och hon talade tydligt vid 2 års ålder. Har däremot hört att män ska vara försiktiga med det för att vara produktiva vid tillverkning av barnet.
    Det finns så mycket att lyssna på och det är väl bra, men ibland blir det för mycket. Tror inte det är bra att gå omkring och oroa sig en massa, det gör människan närvös och osäker ;)

• Smilla75
    Sabai skrev 2011-04-29 14:00:20 följande:
    Väntar barn nu och jag äter massor av lakrits, älskar det. Åt mycket när jag väntade dottern oxå och hon talade tydligt vid 2 års ålder. Har däremot hört att män ska vara försiktiga med det för att vara produktiva vid tillverkning av barnet.
    Det finns så mycket att lyssna på och det är väl bra, men ibland blir det för mycket. Tror inte det är bra att gå omkring och oroa sig en massa, det gör människan närvös och osäker ;)
    När det nu finns studier som påvisar att barnens slutledningsförmåga försämras om modern äter lakrits under graviditeten och att även ADHD är vanligare bland de här barnen så är det väl vettigt att hålla upp med snaskandet under den tid man är gravid.  

Studien utvisar att det är ämnet glycyrrhizin som misstänks vara boven i dramat, det förekommer i både söt och saltlakrits.

• mie02
    Smilla75 skrev 2011-04-28 17:02:11 följande:
    Jag förstår din oro och skuldkänslor. Jag har läst studierna om lakrits och autismspektradiagnoser. Tog själv sömntabletter (utskrivna av husläkaren) när jag var gravid med ett barn samt under amning med alla barnen och de har fått vissa gemensamma problem som jag förstås tillskriver medicineringen även då det inte finns några belägg för det. Man kommer ju aldrig att få några säkra svar heller.
    Hej, tack för ditt svar! Nej man kommer aldrig få svar på om det finns ett samband utan kan ju bara misstänka/anta att det kan vara så. Man vill ju lita på läkare men de vet inte allt, det är det ingen som gör. Nu när jag känner till lakrits-studierna skulle jag iaf inte stoppa i mig nån om jag var gravid!! Sömnpiller äter man ju inte för att det är roligt, utan för att man behöver.. Jag har haft sömnproblem i perioder och då var sömnpiller verkligen en räddning. Hoppas det ordnat sig för dig så du sover bättre nu!
  • Smilla75
    mie02 skrev 2011-05-01 16:13:29 följande:
    Hej, tack för ditt svar! Nej man kommer aldrig få svar på om det finns ett samband utan kan ju bara misstänka/anta att det kan vara så. Man vill ju lita på läkare men de vet inte allt, det är det ingen som gör. Nu när jag känner till lakrits-studierna skulle jag iaf inte stoppa i mig nån om jag var gravid!! Sömnpiller äter man ju inte för att det är roligt, utan för att man behöver.. Jag har haft sömnproblem i perioder och då var sömnpiller verkligen en räddning. Hoppas det ordnat sig för dig så du sover bättre nu!
    Fast jag ångrar mig ju så, det är ju inte nödvändig medicin egentligen, men jag förstod inte då att det ev kan ge effekter på nervsystemet.
  • sten1
    Men salmiak innehåller ju inte glycyrrhizin. Det är ju ämnet glycyrrhizin i lakritsrot som finns i lakritsgodis (söt och salt) som man ska undvika? 

Ammoniumklorid eller salmiak (NH4Cl) är ett salt som är vitt till färgen och lättlösligt i vatten.

• Pratt

Jag levde på lakrits och jungelvrål speciellt. Det enda som tog bort illamåendet- om jag inte slutade äta. haha

Men min dotter verka inte lida av det. Hon är helt persekt (så klart ;)) och var riktigt tidig med tal och språk enligt BVC.

Jag tror inte du behöver oroa dig för det, men du behöver ju inte äta bara för att du ska äta något. Gör det om du känner att du behöver.

• Åskan

Jag lyssnade till min kropp. Under illamåendet var saltlakrits det enda, i stort sett, jag var sugen på. Jag åt MASSVIS. Min mamma hade samma crawings. HOn har 4 välutbildade, smarta, vettiga barn

• mie02

Vad skönt att höra, Pratt och Åskan! Jag hoppas vi oxå har tur och att lilleman ej tagit ngn skada, känns bra att det gått bra för andra "storätare"! 

• The Doctor
    Stårscha skrev 2011-04-01 11:19:39 följande:
    Jag åt mycket saltlakrits när jag väntade första barnet, och intelligensen är det då inget fel på på det barnet. Däremot kanske det är lakritsens fel att hon är så dålig på att plocka upp efter sig?
    Skrattande
Svar på tråden Någon mer som ätit mkt lakrits under graviditeten..?