• summertime123

kombistol framvänd eller bältesstol till 4-åring?

Vi åker väldigt sällan bil dels för att vi inte äger någon och dels för att sonen är åksjuk så vi undviker helt enkelt alla "onödiga" resor. Dock så kommer sonen att åka bil med min mamma i sommar lite då och då och den bilstol vi har nu är en kombi som varit bakåtvänd tidigare men vill vända den framåt eftersom han fyller 4 år och att de inte ska bli inlåsta på landet p.g.a. hans åksjuka. Tabletter har jag gett tidigare men han blir helt utslagen så funkar inte att ge om man ska vara "aktiv" under dagen.

Läste någonstans att kombistolar inte är lika säkra framtvända som bältesstolar är så min undran är nu hur jag ska göra. Stämmer det jag läst och är en bältesstol bättre isf? Eller kan man vända kombistolen framåt? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden kombistol framvänd eller bältesstol till 4-åring?
  • alvide
    morochmer skrev 2011-04-01 12:00:12 följande:
    Kan du hänvisa till de sidorna?
    Jag antar och hoppas att de uppdaterar från 2007!
  • cicci85

Kampanjpriser på Britax adventure http://www.blocket.se/hela_sverige/barnartiklar_leksaker/bilbarnstolar?ca=10&q=adventure&cg=4040&st=s&c=4043&l=0&sp=1&w=3

Vill du ha en stol med bättre sidoskydd som är mjukare och skönare skulle jag rekommendera denna http://www.blocket.se/hela_sverige?q=izi+up&cg=4040&w=3&st=s&c=4043&ca=10&l=0&md=th&sp=1

Vi har en Britax Kidplus men stolen är för smal för sonen så han får böja fram ena axeln för att få plats, ser inte så skönt ut... han sitter bättre i ovannämnda stolar

• summertime123

Tusen tack för alla svar. Vilken tur att jag kollade upp info innan så jag inte vände stolen framåt. Han väger runt 16 kilo så ska åka o kolla på en bältesstol m rygg o nackstöd. Tack för länkarna Cissi85, tyckte de andra alternativen såg bra ut. Vågar man beställa utan att provsitta lr ska man ta med hnm till en butik? Är student och blev precis beviljad till ekonomiskt stöd fr en stiftelse så har råd att köpa en bra nu direkt, vilken tur!!

• GulTussilago

Tag gärna med bilen
    (vissa stolar är ganska breda, så det är knölig att få fast bältet (spännet hamnar nästan under stolen))

• Fridayyy

TS, vad var det för medicin ni gav sonen mot åksjuka? Har själv en treåring som blir åksjuk ibland, men det verkar ibland fungera med att hon tuggar tuggummi men kanske inte vid längre resor.

• cicci85

Jag skulle absolut åkt till en butik och kollat ut den stol jag gillar bäst. Men så brukar jag åka å kolla på bilstolar även fast jag inte ska köpa nån

• summertime123
    GulTussilago skrev 2011-04-01 16:51:49 följande:
    Tag gärna med bilen
    (vissa stolar är ganska breda, så det är knölig att få fast bältet (spännet hamnar nästan under stolen))
    haha jag syftade på sonen, som ska sitta i bilstolen bilen går inte att ta med eftersom den inte är vår och ägaren kommer inte kunna följa med vid köpet. Tänkte mest om han behövde provsitta i dem
    Fridayyy skrev 2011-04-01 16:56:36 följande:
    TS, vad var det för medicin ni gav sonen mot åksjuka? Har själv en treåring som blir åksjuk ibland, men det verkar ibland fungera med att hon tuggar tuggummi men kanske inte vid längre resor.
    Jag har gett honom en åksjuketablett från England som är gjord för barn. Joyrides heter dem. Fungerat jättebra men problemet ligger mest vid att vi åker bil så sällan, endast vid långa resor och sonen har byggt upp ngn slags bilskräck eftersom han förknippar bil med att må illa och kräkas så han blir helt panikslagen i bilen för han förväntar sig kräk har därför inte kunnat testa andra metoder för att experimentera (han kan förövrigt inte ens tugga tuggummi haha sväljer direkt) hade varit annan sak om vi hade egen bil och han va "tvungen" att åka ofta då skulle ju problemet bli mer tydligt men nu dyker det endast upp runt 6-10 ggr per år bara, om inte mindre!
    Har ju testat flera ggr att inte ge honom något och bara sitta med honom bak och fånga upp kräket men då krävs det ju alltid att någon sitter med honom bak och det är inte säkert att mammas man kommer vara med just när de ska iväg i sommar. Så jag tror att bältesstolen blir bra för oss!!
    cicci85 skrev 2011-04-01 18:41:29 följande:
    Jag skulle absolut åkt till en butik och kollat ut den stol jag gillar bäst. Men så brukar jag åka å kolla på bilstolar även fast jag inte ska köpa nån
    hahaha ok så det finns risk för ett beroende mao.. tack för varningen ska släpa med honom till en butik snart!
  • Cecci78

En liten fråga bara, ingen kritik. Har ni testat så att han inte kräks trots att han sitter framåt? Många tror ju att bara man vänder framåt så slutar de kräkas. Min son var också så där åksjuk, kunde inte åka 1 km utan att han kräktes. Men när han var 4½ slutade han kräkas helt tvärt när vi provade sk seabands och då satt han fortfarande bakåt. Han har åkt bakåt i 2 år till och han har inte kräkts mer.

• Cecci78
    Cecci78 skrev 2011-04-01 21:09:40 följande:
    En liten fråga bara, ingen kritik. Har ni testat så att han inte kräks trots att han sitter framåt? Många tror ju att bara man vänder framåt så slutar de kräkas. Min son var också så där åksjuk, kunde inte åka 1 km utan att han kräktes. Men när han var 4½ slutade han kräkas helt tvärt när vi provade sk seabands och då satt han fortfarande bakåt. Han har åkt bakåt i 2 år till och han har inte kräkts mer.
    Tänkte så att ni är förberedda för att han kräks trots framåtvänd stol, kan ju bli lite att torka av annars. Kräks de framåt så kan det ju komma till framsätet....
  • summertime123
    jag har testat seabands Jag tänker såhär.. att jag måste ju ändå köpa en bältesstol om 1 år så skulle han kräkas framåtvänd oxå då får han fortsätta åka bakåt i kombin ist. Han va åksjuk i bussar förut (när han åkte baklänges) men det försvann när han började sätta sig i sätet med mig och åkte framåt så jag har en känsla av att samma sak kommer hända i bilen.. Men finns ju inga garantier!
  • Kodia
    Och min dotter fortsatte att vara åksjuk även när hon vändes framåt... Det har iofs blivit bättre med åren, och i och med att hon kan säga till om hon börjar känna sig dålig, och kan hålla glassbyttan i beredskap...
  • Fridayyy

Något som vet om det hjälper med dvd som de får titta på, en del säger ju att det hjälper om de inte tittar ut. Blir era nånsin åksjuka när det är mörkt ute, alltså när de inte ser ut.

• GulTussilago
    Fridayyy skrev 2011-04-02 08:37:22 följande:
    Något som vet om det hjälper med dvd som de får titta på, en del säger ju att det hjälper om de inte tittar ut. Blir era nånsin åksjuka när det är mörkt ute, alltså när de inte ser ut.
    Det är väl snarare då man blir åksjuk? Det bästa är att titta på något som inte rör sig speciellt mycket, typ horisonten eller himlen.
    Jag blir illamående om jag tittar inuti bilen mer än ett par sekunder. Har aldrig kunnat läsa eller så

(angånde mörker, så somnar man lättare och då mår man ofta bättre)
  • GulTussilago
    GulTussilago skrev 2011-04-02 14:32:25 följande:
    Det är väl snarare då man blir åksjuk? Det bästa är att titta på något som inte rör sig speciellt mycket, typ horisonten eller himlen.
    Jag blir illamående om jag tittar inuti bilen mer än ett par sekunder. Har aldrig kunnat läsa eller så

(angånde mörker, så somnar man lättare och då mår man ofta bättre)
    Fast det är ju bra att skingra tankarna med något, men då tror jag att nån spännande saga är bättre
  • Joico
    Fridayyy skrev 2011-04-02 08:37:22 följande:
    Jag har hört om många barn som blir mindre åksjuka av att kolla på DVD i bilen
  • Fridayyy
    Joico skrev 2011-04-02 21:27:03 följande:
    Jag har hört om många barn som blir mindre åksjuka av att kolla på DVD i bilen
    Ja jag med´, men kommer inte ihåg vem så jag ville höra om något upplevt det.
Svar på tråden kombistol framvänd eller bältesstol till 4-åring?