• vanilla deej

Fadder som är döpt utanför svenska kyrkan?

Undrar om det går att ha en fadder som är döpt utanför svenska kyrkan? Räcker det att man är döpt oavsett kyrkotillhörighet?

• Svar på tråden Fadder som är döpt utanför svenska kyrkan?
  • Stårscha

Lägger sig kyrkan överhuvudtaget i vilka som är faddrar?

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Lindreas

Jag tror det räcker med att man är döpt, oavsett vilken kyrka man tillhör. Men jag är osäker på det.

Stårscha, ja, för att få bli fadder så måste man vara döpt.

• Lindreas

Vi kommer välja två faddrar som inte är döpta, och de kommer, som det står i länken, att liksom få rollen efter själva ceremonin, men det innebär ju också att de inte står med i kyrkböckerna som vår sons faddrar. Det blir inofficiellt, liksom.

Men det finns också präster som tillåter odöpta personer att bli faddrar, så det är inte omöjligt. Ska man gå efter reglerna så kan man dock inte göra så.

• vanilla deej

Jo, jag har sett den länken. Men för min del skulle jag vilja att det blev officiellt så jag undrar därför om det räcker med att vara döpt.

Någon annan som kanske vet mer säkert?

• Lindreas
    vanilla deej skrev 2011-04-01 13:48:00 följande:
    Jo, jag har sett den länken. Men för min del skulle jag vilja att det blev officiellt så jag undrar därför om det räcker med att vara döpt.

Någon annan som kanske vet mer säkert?
    Ring pastorsexpeditionen och fråga!
  • Cotterpin

Jag är fadder ihop med mitt ex, han är inte döpt och inte med i kyrkan och det var ingen som frågade heller.

• ploten

Rent formellt ska man vara döpt för att bli fadder, så de/ni som har odöpta faddrar har förmodligen fått igenom det för att ingen kollat/frågat (eller som i Lindreas fall att de/ni blivit faddrar utanför själva dopceremonin). Enligt Svenska kyrkans egen hemsida behöver man dock inte tillhöra Svenska kyrkan, vilket inte kan tolkas på annat sätt som att dop från annat samfund är tillräckligt för att få bli fadder: http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=660504

• ploten
    ploten skrev 2011-04-01 14:07:48 följande:
    Rent formellt ska man vara döpt för att bli fadder, så de/ni som har odöpta faddrar har förmodligen fått igenom det för att ingen kollat/frågat (eller som i Lindreas fall att de/ni blivit faddrar utanför själva dopceremonin). Enligt Svenska kyrkans egen hemsida behöver man dock inte tillhöra Svenska kyrkan, vilket inte kan tolkas på annat sätt som att dop från annat samfund är tillräckligt för att få bli fadder: www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=660504
    Sorry att jag uttryckte mig så tillkrånglat, vad jag menar är: Ja, det räcker med att vara döpt, oavsett kyrkotillhörighet.
  • Lindreas
    ploten skrev 2011-04-01 14:07:48 följande:
    Rent formellt ska man vara döpt för att bli fadder, så de/ni som har odöpta faddrar har förmodligen fått igenom det för att ingen kollat/frågat (eller som i Lindreas fall att de/ni blivit faddrar utanför själva dopceremonin). Enligt Svenska kyrkans egen hemsida behöver man dock inte tillhöra Svenska kyrkan, vilket inte kan tolkas på annat sätt som att dop från annat samfund är tillräckligt för att få bli fadder: www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=660504
    En del präster frågar ju inte, och man behöver inte lämna in något bevis på att man är döpt heller, så det är ju mest en formalitet. Bäst är ju att fråga prästen helt enkelt.
  • ploten
    Lindreas skrev 2011-04-01 14:13:38 följande:
    En del präster frågar ju inte, och man behöver inte lämna in något bevis på att man är döpt heller, så det är ju mest en formalitet. Bäst är ju att fråga prästen helt enkelt.
    Visst, men i ts fall tycker jag informationen på Svenska kyrkans hemsida är väldigt tydlig - man behöver inte tillhöra Svenska kyrkan för att bli fadder, däremot ska man vara döpt.
  • nurken
    Bellini2 skrev 2011-04-01 14:30:43 följande:
    Katolskt dop bör väl funka?
    Det gör det.
Svar på tråden Fadder som är döpt utanför svenska kyrkan?