• jagvetallt

Bli halvnorsk, fördelar och nackdelar?

Hallo

Funderar på att bli halvnorsk, alltså erhålla norskt personnummer, idag har jag D nummer men skatteverket här vill att jag skaffar norskt personnummer. Vad är fördelarna respektive nackdelar? några vet jag redan..kan ni några fler så fyll i.

Får ej rösta kommunalt i sverige, dock riksdagsval.

Får ej gratis sjukvård i Sverige, däremot gratis i Norge.

Får tillgång till all norsk välfärd.

Kommer betala lite högre skatt, ca 32 % mot dagens 25-27%.

Hur skulle ni ha gjort? välfärden är ju rätt överlägsen i norge mot för sverige, gillar att om man blir sjuk så får man 100% av lönen från första dagen. Skatten kvittar väl, är ju som bara 5-6% extra, ordnar till det med lite avdrag.

• Svar på tråden Bli halvnorsk, fördelar och nackdelar?
  • BuoBä

Du kan inte köra svenskregistrerad bil i mer än två år (tror jag det är, kolla upp exakt!) om du är skriven i Norge.

Du kan fortfarande göra "standardfradrag for utenlandske arbeidstakere" i två år efter att du skrivit dig i Norge, det ger något lägre skatt.

Om du bor och arbetar i Norge är det väl annars smidigare att tillhöra det Norska systemet helt ut. Bor du i Sverige och pendlar in, och eventuellt inte jobbar hela året, kan det bli knöligare med läkarbesök och liknande, men vad jag förstår har man inte så mycket annat val än att skriva sig i Norge, nu efter att de nya reglerna infördes.

• jagvetallt
    BuoBä skrev 2011-04-01 13:57:55 följande:

Du kan inte köra svenskregistrerad bil i mer än två år (tror jag det är, kolla upp exakt!) om du är skriven i Norge.

Du kan fortfarande göra "standardfradrag for utenlandske arbeidstakere" i två år efter att du skrivit dig i Norge, det ger något lägre skatt.

Om du bor och arbetar i Norge är det väl annars smidigare att tillhöra det Norska systemet helt ut. Bor du i Sverige och pendlar in, och eventuellt inte jobbar hela året, kan det bli knöligare med läkarbesök och liknande, men vad jag förstår har man inte så mycket annat val än att skriva sig i Norge, nu efter att de nya reglerna infördes.

så sant gällande bil. de nya reglerna vart väl bordlagda, skulle undersökas mer helt enkelt. Men det finns ju redan idag en regel som säger att man ska skaffa norskt personnummer. D numret är ju egentligen bara till för de som jobbar upp till 6 månader. 

Visst är jag berättigad till norsk pension nu också? Kan jag få både pension från norge samt sverige? :D  
  • BuoBä
    jagvetallt skrev 2011-04-01 14:01:35 följande:
    så sant gällande bil. de nya reglerna vart väl bordlagda, skulle undersökas mer helt enkelt. Men det finns ju redan idag en regel som säger att man ska skaffa norskt personnummer. D numret är ju egentligen bara till för de som jobbar upp till 6 månader. 

Visst är jag berättigad till norsk pension nu också? Kan jag få både pension från norge samt sverige? :D  

Ja, om du jobbar och betalar skatt i Norge kommer du få del av din pension därifrån. Det finns regler för hur många år man måste ha bott i de respektive länderna för att få full pension. För Sverige är det 40 år, för Norge vet jag inte, men det är inte så troligt att du lyckat få full pott från båda länderna.

I Norge är man automatiskt med i a-kassan efter att man jobbat i ett visst antal veckor (minns inte om det var 6 eller 8) och då kan du säga upp din svenska a-kassa. Om du inte har några glapp ska du kunna gå med igen utan att uppfylla arbetsvilkoret ifall du flyttar tillbaks till Sverige.

• jagvetallt
    BuoBä skrev 2011-04-01 14:16:54 följande:

Ja, om du jobbar och betalar skatt i Norge kommer du få del av din pension därifrån. Det finns regler för hur många år man måste ha bott i de respektive länderna för att få full pension. För Sverige är det 40 år, för Norge vet jag inte, men det är inte så troligt att du lyckat få full pott från båda länderna.

I Norge är man automatiskt med i a-kassan efter att man jobbat i ett visst antal veckor (minns inte om det var 6 eller 8) och då kan du säga upp din svenska a-kassa. Om du inte har några glapp ska du kunna gå med igen utan att uppfylla arbetsvilkoret ifall du flyttar tillbaks till Sverige.

okej, jag var inte ens med i någon akassa i sverige. Kan man få därifrån ändå? I norge får jag ju givetvis.
  • BuoBä
    jagvetallt skrev 2011-04-01 14:18:07 följande:
    okej, jag var inte ens med i någon akassa i sverige. Kan man få därifrån ändå? I norge får jag ju givetvis.

Du kan inte få pengar från en svensk a-kassa utan att uppfylla de krav på medlemstid och arbetstid som finns, men om du flyttar tillbaks och inte har något glapp (dvs du anmäler dig till den svenska a-kassan dagen efter du slutat ditt norska jobb) så slipper du ansökningskravet på att du måste ha jobbar i ett visst antal timmar i ett visst antal veckor för att få gå med.

Jag trodde det hette arbetsvillkor, men det var tydligen en annan sak.

• jagvetallt
    BuoBä skrev 2011-04-01 14:38:16 följande:

Du kan inte få pengar från en svensk a-kassa utan att uppfylla de krav på medlemstid och arbetstid som finns, men om du flyttar tillbaks och inte har något glapp (dvs du anmäler dig till den svenska a-kassan dagen efter du slutat ditt norska jobb) så slipper du ansökningskravet på att du måste ha jobbar i ett visst antal timmar i ett visst antal veckor för att få gå med.

Jag trodde det hette arbetsvillkor, men det var tydligen en annan sak.

okej, kan ju vara bra att veta. Jag är lite för lat för att gå på akassa, hålla på och fylla i en massa papper, det ogillas. Får starta något eget eller något när jag åker hem.
  • ee3249618

Men vad med dubbelt medborgarskap då? Jag är norska med bodd i Sverige i 13 år. Vill ut och resa, men tror det svenska passet är bäst. Men annars?

• Tow2Mater

Nackdel:

"Barnevernet har ingen statistik på hur många svenska barn som är omhändertagna i Norge. Men svenska myndigheter kan ändå inget göra för de föräldrar som ber om hjälp. Problemet är att de inte har någon rättslig grund för att gripa in och få barnen överförda till Sverige eftersom Norge inte är med i EU och heller inte har skrivit under Haagkonventionen."

www.dn.se/nyheter/varlden/norge-anklagas-for-att-omhanderta-barn-pa-losa-grunder/

Svar på tråden Bli halvnorsk, fördelar och nackdelar?