• Anonym (Jonna)

2,5 år och 11 kg.....

Har en dotter som är 2, 5 år gammal. När hon föddes vägde hon 3kg och var 50cm.
    Hon har alltid varit väldigt liten, men följde sin kurva som de sa på bvc.
    Hon var väldigt glad för mat som liten. Men nu petar hon för det mesta bara i maten....
    Hon är nu 2,5 år och väger 11 kg. Det känns lite tycker jag....frågan är bör jag vara orolig ??
    Hon äter välling morgon och kväll har haft Nestle fullkornsvälling från 15 mån.
    Men har nu köpt sempers välling från 3 år.
    Har inte köpt den tidigare för att hon tålde inte semper när hon var liten.
    Så därför har det inte blivit av. Men ska nu ta och prova.
    För Nestle 15 mån.. kanske är för lite för henne...
    Hon har nyligen varit sjuk i feber och influensa och då blev det mycket vällingdrickande.
    Men som sagt...bör jag vara orolig för hennes vikt ???

Tacksam för svar!

• Svar på tråden 2,5 år och 11 kg.....
  • BVC Sköterskan

Hej!

Efter en infektion kan det ta lång tid för barnet att återfå sin aptit, vilket är helt normalt. Då är min erfarenhet att det blir mycket välling för barn. Jag brukar alltid rekommendera att erbjuda det som barnet gillar så länge det är sjukt. Men att man tänker på att komma igång med barnets normala kost, relativt snabbt efter tillfrisknandet.

Att bedöma någons tillväxt utan att se hela tillväxtkurvan är svårt. Visst är 11 kilo vid 2,5 år lite, men fortsatt inom normalvariation. Frågan är hur hennes kurva sett ut över tid.
    På BVC skall man vara extra uppmärksam på de barn som börjar "falla av". Ofta börjar man då med att följa upp vikten, för att bedöma om det var en tillfällig viktavplaning eller om det fortsätter. Då bör man naturligtvis låta en läkare bedöma vad som kan vara orsaken.

Jag rekommenderar att du kontaktar BVC och bokar en tid.

MVH Christine

Svar på tråden 2,5 år och 11 kg.....