• tvåbarn

    Mjölkproteinallergi!

    Hej!

    Min son är åtta månader. När han var ca 5 månader fick han problem med magen. Han skrek på nätterna (från att ha varit en völdigt nöjd bebeis) och bajsade upp mot 12 ggr per dag, lös avföring, ibland slemmig och mörkgrön. Ibland även lite förskt blod i. Vi var med honom på barn och en del prover togs bland annat avföringsodlingar dock inga allergiprover. De trodde att han hade fått ett virus i tarmen. Jag slutade på eget bevåg med komjölk  (jag helammade honom då) då jag trodde att det kunde vara komjölksallergi. Efter några dagar var han bättre. Efter ca 3 veckor testade jag mjölk igen och det gick bra. Inga magproblem.
    För ca en månad sen började det igen med mörkgrönt bajs, slemmig avföring och ibland lite färskt blod. Dock ingen magsmärta. Nu rekommenderade BVC mig att ge han komjölkproteinfri kost (nu ammar jag bara en gång per dag) och nu är han bättre igen. BVC tyckte att jag i alla fall skulle fortsätta så tills han var ett år.
    Bör vi inte få träffa en barnläkare i så fall som kan ställa en diagnos? Jag vill inte ge han komjölksfri mat om han inte behöver det. (Min systerdotter som hade det tycker fortfarande inte om mjölkprodukter 3 år efter att hennes allergi växte bort)
    Till saken hör även att han i princip varit konstant förkyld sedan han föddes. Jag har skyllt på storasysters dagisbaciller men kanske beror det på hans ev allergi? Blir de lättare förkylda om de har komjölksproteinallergi?
    Behöver han några extra tillskott? Ger han mjölkfri gröt en gång per dag och hemlagad gröt på havredryck en gång per dag.
    Borde inte BVC erbjuda kontakt med dietist?
    Hoppas du orkar läsa det kanske något röriga inlägget och förhoppningsvis ge mig svar på några av mina frågor!
    Tack!

  • Svar på tråden Mjölkproteinallergi!
  • Allergiexperten

    Hej! Jo jag håller med dig. Man bör inte införa dietkost lång tid till små barn utan att ha en läkarbedömning först, mjölk är dessutom en viktig näringskälla och fullvärdig ersättning behövs, typ Nutramigen eller Althera. Eftersom han mår bättre utan mjölkprotein bör han nog avhålla sig under någon tid till. Att vara ständigt förkyld i denna ålder är också ett observandum. Mjölkproteinallergi ger inte mer förkylningar men bör tas med i bedömningen hos läkaren.
    Mitt råd är alltså att du bör boka tid hos barnläkare.
    Lycka till hälsar Anitha

Svar på tråden Mjölkproteinallergi!