• Anonym (TS)

Fler som vill hitta tillbaka till lusten? Här är en tråd där vi kan stötta och hjälpa varandra.

Har fått barn för inte så länge sedan och redan under tidig graviditet försvann min sexlust. För tillfället blir det inget sex för att jag fortfarande blöder, men jag längtar inte efter det heller. Min lust är tyvärr borta och jag vill så fruktansvärt gärna ha den tillbaka.

Jag älskar min sambo och anser att ett välfungerande sexliv är A och O för att ett förhållande skall överleva. Vi har tänkt att leva tillsammans för resten av livet, men det kommer inte fungera om jag inte hittar lusten igen. Just nu känner jag att jag bara inte orkar. Vad fan är det för idé liksom? Jag är dessutom väldigt obekväm i hur kroppen ser ut just nu, även om jag inte var något grekisk gudinna innan heller. Allt hänger, om möjligt, ÄNNU mer. Tänker kanske att träning kan få mig att känna mig mer attraktiv och lustfylld, men det är fortfarande för nära förlossningen för att jag skall kunna börja träna ordentligt.

Det mesta sitter nog dock i mitt huvud. Sömnbristen, känslan av att det bara tar massa tid och energi, och massa andra issues som jag märkt att jag visst har kring sex. Till exempel blir jag irriterad när han börjar smeka mig därför att det får mig att känna mig som ett objekt och jag vill att han ska älska mig utan att känna att han måste ligga med mig. Eeeeeh... jag VILL att han ska vilja ligga med mig, men samtidigt inte. Lite knepigt, och jag måste säga att jag inte ens förstår mina egna känslor kring det här.

Hur som helst, kanske finns det fler som känner igen sig och gärna vill hitta tillbaka till lusten? Vi kunde ge varandra råd och stöttning. Tips på vad man kan göra rent konkret för att få tillbaka lusten vore att uppskatta. Kanske några visa ord från någon som varit lustlös och sedan hittat tillbaka? Vad som helst, egentligen.

• Svar på tråden Fler som vill hitta tillbaka till lusten? Här är en tråd där vi kan stötta och hjälpa varandra.
  • Anonym (vill oxå ha tips)

Jag hänger gärna på och hoppas på tips. Har två barn på 3.5 och 1,5 år. Ingen sexlust alls, men det hade jag inte före barnen heller, utan bara precis i början av vårt förhållande för 10 år sedan. Känner igen mig i dina tankar om det där med objekt - knäppt men svårt att bryta sig loss från.

• Anonym (I´m back!)

Jag har varit där ni är nu.
    Har två barn, 5 och 2 år. Hade NOLL lust efter 1:a barnet och det tog nästan 5 år innan jag kände lust igen.
    (har tack och lov en förstående och underbar man)
    Jag ville verkligen att lusten skulle komma tillbaka. Testade det mesta, piller, krämer, schemalagt sex, men inget funkade. Och precis som nämnts så blev jag mest irriterad när karln försökte röra mig.

Anyway, i höstas var det en man som började flirta med mig. Det var såååå häftigt.
    Då var jag inte en mamma eller fru utan en kvinna.
    Jag uppmuntrade inte den här mannen och flirtade inte heller tillbaka, men visst skenade fantasin.
    Träffade den här mannen ganska ofta genom jobbet och han småflirtade hela tiden.
    Skulle ALDRIG vara otrogen, men som sagt, fantasin skenade och nånting vaknade i mig.

Så det som hände var att jag helt enkelt hoppade på min karl och återupptäckte meningen med sex!!!
    Och ju mer sex vi hade, dessto mer sugen blev jag.

Har inte sett den där flirtisen sedan innan jul,men jag är honom tacksam.
    Lusten har hängt kvar och jag och min man har nu ett fungerande sexliv och jag är sugen varje gång!

Säger inte att det här är nåt som funkar för andra, men för mig var det en dunderkur.
    Jag fick vara enbart kvinna igen, och insåg att den rollen går utmärkt att kombinera med rollen som mamma och fru.

Lycka till tjejer. Plötsligt händer det.... :)

• KathyM

Jag känner igen mig. Vardagen går i ett med barn, jobb och alldeles för lite sömn. Har nyligen börjat läsa lite erotiska noveller på nätet och tycker att det har hjälp till att få tillbaka lusten. Inte porr för jag är ganska pryd. Kanske inte är något för alla men jag har märkt att det har gjort att lusten har kommit tillbaka. 
    Lycka till! 

• Anonym (TS)

Vad kul att ni skriver. Eller kul och kul - det är ju inte roligt att vi är fler i samma situation, men det känns skönt att inte vara ensam.

Idag har jag bestämt mig för att sluta rygga undan när han vill kyssas. Det ÄR faktiskt väldigt mysigt att kyssas, det vet jag att jag tycker. Förstår inte riktigt varför jag känner mig så blockad, men jag ska försöka att sluta tänka så mycket när det händer. Det kanske är problemet; att jag tänker för mycket? Istället ska jag försöka fokusera på hur det känns, med kyssar och närhet. Ett problem är att jag alltid tror att han förväntar sig mer, fast jag vet att det inte stämmer. Och då vill jag liksom inte "uppmuntra" honom med gensvar. Fast det här sitter mest i mitt huvud. Han har aldrig pressat mig, tjatat eller blivit sur eller besviken för att jag inte vill ha sex, så stressen jag känner sitter främst i mitt eget huvud. Jag måste komma över mina egna blockeringar och mitt första steg blir att inte rygga undan för kyssar och beröring, och försöka vara i nuet - INTE tänka att han förväntar sig att det leder någonstans, för hur det än är så kommer jag aldrig behöva göra något jag inte vill.

Vad har ni för funderingar? Vad kan man göra, rent konkret, för att hitta mer lust? Jag vet ju att jag har lust, för jag blir upphetsad av sexscener i film och sånt, och jag brukar drömma att jag har sex med min sambo och då är det alltid hur najs som helst, så att börja läsa sexnoveller är nog inte svaret på mina problem.

• Anonym (en till)

jag vill också ha tips! Har varit dåligt med lusten ända sen dottern föddes för ett år sedan. Lite uppåt gick det när jag slutade amma (3 månader sedan) men inte tillräckligt.

Nån som provat att schemalägga det? Jag har funderat på att testa typ "lördagar har vi sex, alla andra dagar är det förbjudet". Då kan jag "koppla av" (missförstå mig rätt) de förbjudna kvällarna, och inte känna att "jag borde..." och ha dåligt samvete, och förhoppningsvis hinna få lite lust till lördagen. Och min man skulle slippa hoppas förgäves de flesta dagar, och slippa fundera på "ska jag ta initiativet och förmodligen bli ratad, eller låta bli och helt säkert inte få nåt". Vad tror ni? 

• Anonym (vill oxå ha tips)
    Anonym (en till) skrev 2011-04-07 14:17:20 följande:
    jag vill också ha tips! Har varit dåligt med lusten ända sen dottern föddes för ett år sedan. Lite uppåt gick det när jag slutade amma (3 månader sedan) men inte tillräckligt.

Nån som provat att schemalägga det? Jag har funderat på att testa typ "lördagar har vi sex, alla andra dagar är det förbjudet". Då kan jag "koppla av" (missförstå mig rätt) de förbjudna kvällarna, och inte känna att "jag borde..." och ha dåligt samvete, och förhoppningsvis hinna få lite lust till lördagen. Och min man skulle slippa hoppas förgäves de flesta dagar, och slippa fundera på "ska jag ta initiativet och förmodligen bli ratad, eller låta bli och helt säkert inte få nåt". Vad tror ni? 
    Låter intressant, ditt förslag. Jag förstår precis vad du menar med att "koppla av", själv gör jag det när jag har mens... Alla andra dagar har jag dåligt samvete över att jag inte har lust eller så känner jag mig stressad/nervös för att maken ska göra "närmanden".

Men frågan är om det verkligen kommer att leda till ökad lust eller bara att man dövar samvetet genom att ha ställt upp på sex en gång i veckan.
  • Anonym

Jag har också fått barn ganska nyligen, 4,5 månader sedan, men har inte ammat och började med p-piller igen nu. Känns jäkligt onödigt att äta p-piller för ett ligg i månaden om man säger så. Jag har sexlust ibland men blir ofta irriterad på min sambo när han vill pussas och kramas. Å andra sidan tar han nästan aldrig initativ till sex och jag känner mig osexig i hans ögon (han har såklart inte sagt att han tycker att jag är det men jag vet ju att jag gått upp 6 kg och tappat muskler under graviditeten). 
    Tror vi har hamnat i en ond cirkel där han känner sig bortstött av mig när han vill kramas vanligt och jag känner mig osexig i hans ögon och stör mig på att han inte sliter av mig kläderna istället.
    Har inte pratat om att prova att ha schemalagt sex, kanske borde försöka det? Bara för att verkligen få till det, för det är ju skönt när man väl har det. Men min sambo är tyvärr ganska stressad på sitt jobb och jag tror att det också gör att han är mindre kåt.
    Ja så ser min situation ut. Kanske har någon fler bra tips?

• Anonym (TS)

Ja, schemalagt sex kanske är en idé. Men jag vet inte... jag har lite svårt att se att det skulle hjälpa mig. Men det kan bero på att jag aldrig känner mig särskilt pressad till att ha sex med min sambo. Han är ingen som tjatar.

Men sen sist så har jag verkligen ansträngt mig för att inte rygga tillbaka för hångel. Så vi har faktiskt hånglat en del. Det har emellanåt varit svårt att inte bara stöta bort, för det verkar tyvärr ha blivit min instinktiva reaktion. Men jag har hållt mig, och som sagt... lite hångel har det blivit. Det har dock inte lett någonstans. Förrän igår.

Vi låg i sängen och hånglade loss. Jag tyckte till en början att det ju visst var mysigt, men jag blev inte särskilt tänd av det. Var också tvungen att koncentrera mig på att vara i stunden utan att tänka för mycket, då tankarna for iväg ibland. Tänkte emellan åt att "är han inte nöjd snart, nu får det väl räcka". Men tillslut ledde det till mycket bra sex, nästan som i början av förhållandet.

Kan dock inte säga att jag än kommit till att själv känna lust spontant och ta initiativ, men jag skall fortsätta köra på att inte rygga bort och anstränga mig för att vara inuet. Det rekommenderar jag. Kan såklart bli svårt om man har en partner som alltid förväntar sig att det skall leda någonstans om man börjar kyssas och smekas. Då får man kanske prata om det och komma överens om att det är kravlöst hångel som gäller. Kanske sätta en tidsperiod, att under två veckor så FÅR det helt enkelt inte leda någonstans. Blir ju betydligt lättare att slappna av när man inte känner att man vill akta sig för att ge falska förhoppningar.

• Anonym (TS)

Kan förresten tillägga att efter en inte allt för smidig kommentar från min sida, så har min sambo slutat att "tafsa" (som jag upplever det). För ja, jag känner att det blir tafs när vi gör något helt vardagligt och jag plötsligt har ett par händer på mina bröst eller min rumpa. Jag vill att det ska arbetas upp till det, och kyssar har varit ett bra sätt. Man kan faktiskt ta på varandra på andra ställen också, som att smeka i håret, på armarna, över ryggen och liknande. "Pang på rödbetan" är helt enkelt INTE min grej. Sånt funkar ju ofta i början, men sen ändras ju karaktären på förhållandet, känslorna och lusten, och då lär ju det man gör rent sexuellt också ändra karaktär? Tänker jag.

• Åsa Linnea

Jag är lcklig och haren son som snart e 5 och en underbar make. Innan vi fick barn hade vi sex jämt. u harjag slutat Sen kom barnet o sömnbrist o hormonrubbning....trodde jag. Men min lust till sex har fortfarande inte kommit tillbaka. Ett tag bilpendlade jag mer än 3h per dag till ett jobb, hämtade på dagis två dagar per vecka o jobbade 90%. Det slet mycket på mig. Nu har jag slutat med det, men ändock har jag ingen spontan sex lust.

Jag är bekymmard. Dels för att jag tänker att jag är väldigit lycklig och om jag inte lyckas prestera sex 4 dagar per vecka snart så lär vi kanske inte förbli gifta. Jag vet inte. Enligt min make är varannan dag lagom, just nu har vi sex kanske en ggr per månad, delvis också för att jag har spiral o mens 2veckor - ofantligt länge.

• Anonym (40-åring)
    Anonym skrev 2011-04-10 15:07:03 följande:
    Jag har också fått barn ganska nyligen, 4,5 månader sedan, men har inte ammat och började med p-piller igen nu. Känns jäkligt onödigt att äta p-piller för ett ligg i månaden om man säger så. Jag har sexlust ibland men blir ofta irriterad på min sambo när han vill pussas och kramas. Å andra sidan tar han nästan aldrig initativ till sex och jag känner mig osexig i hans ögon (han har såklart inte sagt att han tycker att jag är det men jag vet ju att jag gått upp 6 kg och tappat muskler under graviditeten). 
    Tror vi har hamnat i en ond cirkel där han känner sig bortstött av mig när han vill kramas vanligt och jag känner mig osexig i hans ögon och stör mig på att han inte sliter av mig kläderna istället.
    Har inte pratat om att prova att ha schemalagt sex, kanske borde försöka det? Bara för att verkligen få till det, för det är ju skönt när man väl har det. Men min sambo är tyvärr ganska stressad på sitt jobb och jag tror att det också gör att han är mindre kåt.
    Ja så ser min situation ut. Kanske har någon fler bra tips?
    Låter som att schemaläggning vore att börja i helt fel ände för er.
    Ett tips vore väl att faktiskt tala om för honom vad du VILL!
    Istället för att bli sur och irriterad och stöta bort honom när han tar i dig, och så RÄKNA MED att han ska fatta att du vill ha sex ändå?!?
  • Anonym (Jag med!!)

Är också nyförlöst och vill komma igång igen. Har två små barn, får knappt sova, väger 18 kg mer nu än när jag gifte mig, brösten läcker och jag har ont i underlivet. M a o är det vissa faktorer som påverkar sexlusten och jag vill ha tillbaka den!!! Har börjat träna igen, sola, fixa till mig mm och det hjälper. Måste dock skaffa preventivmedel SNARAST och jag är rädd att hormonpreparat tar bort lusten. Någon som vet något bra preventivmedel?? Funderar på kådis, dels för att jag då inte behöver stoppa i mig hormoner och dels för att jag tidigare har tyckt att det har varit så himla skönt att slippa gå upp och duscha efter sexet. Det tar liksom död på allt och jag vill inte somna kladdig! tar tacksamt emot tips och feedback!! Och även info om var man hittar erotiska noveller på nätet!

• Anonym (TS)
    Anonym (Jag med!!) skrev 2011-05-13 21:00:27 följande:
    Är också nyförlöst och vill komma igång igen. Har två små barn, får knappt sova, väger 18 kg mer nu än när jag gifte mig, brösten läcker och jag har ont i underlivet. M a o är det vissa faktorer som påverkar sexlusten och jag vill ha tillbaka den!!! Har börjat träna igen, sola, fixa till mig mm och det hjälper. Måste dock skaffa preventivmedel SNARAST och jag är rädd att hormonpreparat tar bort lusten. Någon som vet något bra preventivmedel?? Funderar på kådis, dels för att jag då inte behöver stoppa i mig hormoner och dels för att jag tidigare har tyckt att det har varit så himla skönt att slippa gå upp och duscha efter sexet. Det tar liksom död på allt och jag vill inte somna kladdig! tar tacksamt emot tips och feedback!! Och även info om var man hittar erotiska noveller på nätet!

Först vill jag bara säga att jag tycker du ska ge dig tid att läka innan du börjar med penetrationssex, men det kanske goes without saying. Däremot är det ju hur bra som helst att du jobbar med lusten redan nu.

Angående preventivmedel så slår jag ett slag för kopparspiralen - inga hormoner alls. Ska själv sätta in den snart.

Själv har jag börjat äta mer hälsosamt vilket jag tror kan ha bidragit till ökad lust. Börjar gå ner lite i vikt och övervikt är ju världens lustdödare. Hur lätt är det att bli kåt om man hela tiden går runt och känner sig osexig. Ett tag undrade jag från botten av mitt hjärta varför han ens ville ligga med mig, vad var det han blev kåt av? Det måste ju vara att han tänker på någon annan, eller? Ja gud, verkligen lätt att hitta lusten då.

Ju snyggare jag känner mig desto kåtare blir jag.

Svar på tråden Fler som vill hitta tillbaka till lusten? Här är en tråd där vi kan stötta och hjälpa varandra.