• Kusin Knase

Gratisgrejer även vid adoption

Det har ju funnits ett par trådar förut där det har diskuterats orättvisorna i skillnaden mellan att bioföräldrar får en massa gåvor från företag medan adoptionsföräldrar glöms bort, men jag lyckas inte hitta trådarna just nu.

Hittade dock just detta, där man får lite saker som gravid; säkert passar en del av grejerna även någon som går i väntans tider när det gäller adoption: http://www.alltforforaldrar.se/gravidpaketet

På apoteksgruppens apotek kan man få en gratis gravidbox med bl a olja, schampo, föräldratidningar (och amningsinlägg ...) -- gå in och hör om ni inte kan få en också!

Och som sagt, på biblioteket kan man få en bok från En bok för alla, om man går in och ber om det!

Lycka till!

Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa direkt från mig! Inboxa!
  • Svar på tråden Gratisgrejer även vid adoption
  • Ethi

Blir man medlem i Liberoklubben så får man ett gratis gåvopaket som inte är för nyfödda utan ska passa från ca 5 månaders ålder, "Libero Up&Go-paket" heter det. Inte för att 5 månader än nån värst ålder det heller men det är i alla fall inte nyfött Och eftersom det heter Up&Go och det är ju inget som femmånaders ändå ägnar sig åt, så kanske rabattkupongerna är lite mer passande?

• Hej och Hopp

Jag fick/bad om gratispaket när jag väntade på att få hämta min dotter.
    Kom på nu att jag gick med i Libero el pampersklubben och att man då fick månadsbrev när ens barn blev 3, 4, 5 månader och så vidare...
    Hu vad de skar i hjärtat på mig medan jag väntade på resebesked.
    "Nu behöver ditt barn extra mycket närhet" eller "nu börjar ditt barn söka sig ut i världen" osv

Tyckte inte att det var så lätt att vänta på resebesked överhuvudtaget...

• Hej och Hopp

Up and Go-gratispaketet innehöll förresten ett litet paket medjust  UpandGo-blöjor till bebisar som jag tog med på hämtresan. Såå skönt att ha några smidiga dra-på-blöjor på flygresan hem istället för att krångla på vanlig blöja på aktiv 10-månaders på trång flygplanstoalett - och då är jag ändå förskollärare och har jobbat på småbarnsavdelning och har bytt oräkneliga blöjor i mina dar
    (borde kanske anmäla mig till PR-avdelningen för UpandGo )

• Ethi
    Hej och Hopp skrev 2011-04-02 23:14:29 följande:
    Hu vad de skar i hjärtat på mig medan jag väntade på resebesked.
    "Nu behöver ditt barn extra mycket närhet" eller "nu börjar ditt barn söka sig ut i världen" osv

Tyckte inte att det var så lätt att vänta på resebesked överhuvudtaget...
    Åh, fy, nä förstår hur du menar... Grannpojken är precis lika gammal som lillebror (fast det visste vi ju inte när han var nyfödd, men vi anade att på ett ungefär så skulle det nog stämma) och hade kolik sina första tre månader... Det var så hemskt att tänka på att vår lill* kanske låg på ett barnhem samtidigt med kolik och grät och ingen hade tid att bära-bära-bära på honom
  • Chimamanda

I flera kommuner finns ett samarbete, som betyder att BVC delar ut ett gåvokort på en barnbok, som familjen kan hämta ut på biblioteket.

Jag tror dock att man som adoptivförälder kanske ska be särskilt att få detta kort, då det är riktat till föräldrar till nyfödda, och inte till nyfådda.... Man får nog ligga på lite själv, som man förmodligen får göra när det gäller en hel del annat...

• fabbemam

Hej
    På Barnens hus sa jag som det var att det inte går att fylla i Baby basic box erbudandet (Pampers) på nätet om man adopterar efter som man måste fylla i förlossningsdag. Jag sa att jag tyckte att de borde göra om formuläret vilket de höll med om. Jag frågade om jag kunde få en box utan lapp i butiken och det gick jättebra men tyvärr inehöll den ju mycket nyföddhetsgrejer. Det som fanns i som jag kunde använda var en liten burk Fläckmedel och så sophinken för blöjor.

Fabbemam

• fabbemam

Jag skulle ju även skriva att boken som nämns här ovan fick vi direkt i vår första kontakt med BVC utan att fråga, här heter den Min första bok och är JÄTTE FIN! Fylld med sagor, rim, ramsor och sånger!

Fabbemam

Svar på tråden Gratisgrejer även vid adoption