• TRUEHannapanna

Trotsig (snart) treåring som slår lillasyster

Och när jag tänker efter så är han egentligen inte trotsig med annat än just lillasyster..

HUr tacklar man en treåring som varje vaken sekund slår, puttar, sparkar, drar saker ur händerna på sin ettåriga lillasyster? Han skriker värre än nån när hon kommer innom synhåll. Han ska dock alltid ha henne innom synhåll så det blir mycket, mycket skrik också.
    Jag försöker ge dom båda lika mycket tid och uppmärksahem. När lillsyster sover på dagen eller somnat för natten leker bara vi och varje kväll myser vi i soffan han och jag för att vi ska få så mycket egentid tillsammans som möjligt.

Säga Nej funkar inte, skämshörn har vi i panik provat och det funkar inte heller. Jag vet ju att man ska uppmuntra istället, eller ge konsekvenser men hur ska jag gå till väga? Jag tycker synd om lillasyster som ALLTID råkar illa ut..

♥ Elliot 21 Maj -08 ♥ Nelli 25 Februari -10 ♥
  • Svar på tråden Trotsig (snart) treåring som slår lillasyster
  • vittra

En spontan tanke är att du verkar känna att du måste sära på dem för att kunna ge rätt uppmärksamhet, alltså att han måste få så mycket egentid med dig som möjligt medan hon sover och på kvällarna. Men hur ser det ut när ni är tillsammans allihopa? Trots allt är ju lillasyster här för att stanna och ni är ju en hel familj. Det kommer ju inte alltid finnas utrymme för massor av egentid när man i själva verket är en familj. Och när har lillasyster egentid med dig?

Konkreta tips kan vara att sitta och göra något med dem gemensamt, leka, bygga, osv. och att stärka ett positivt samspel dem emellan genom att de får tex lösa uppgifter tillsammans...

Dessutom är det viktigt att du också bekräftar hans känslor och inte bara viftar bort dem (eller straffar för dem). Det är ju inte så konstigt att han tycker det är jobbigt med en lillasyster ibland, som kanske "snor" hans leksaker eller vad det nu må vara. Han måste också få tycka att det är jobbigt, men det ska naturligtvis inte behöva gå ut över lillasyster.

• Flickan och kråkan

Den här är också bra:
    http://www.viforaldrar.se/artiklar/2007/02/01/jesper-juul-coachar/

Kan hälsa att vi har varit där. Vi har tätt mellan våra - 16 månader - så vi hade vår kämpiga period när storebror var mellan 2 och 2½ år. Vi fick punktmarkera helt enkelt.....dygnet runt bokstavligen. Storebror gick inte på förskola då så vi var tillsammans hela dagarna alla tre. Hade Juuls tänk i bakhuvudet, liksom Malin Alvéns "metod" när barn gör illa varandra = abvryt omedbart så fort ett slag, knuff eller liknande är på gång, sök ögonkontakt, tala tydligt om att han/hon får bli hur arg som helst men att det aldrig någonsin är ok att slå, knuffa eller vad det nu handlar om. Och sedan hjälpa den äldre att hitta bättre lösningar på den aktuella situationen....om det handlar om att få ha grejer ifred, eller dela på saker eller vad konflikten nu handlar om. Jag tror också på "tillsammansgrejen". De måste ju ha hjälp med att lära sig hantera alla de situationer de hamnar i tillsammans.......för det är ju där problemet ligger så att säga.

Har numera en snart 2-åring och en på drygt 3 år som kommer överens finfint om det är någon tröst .

Svar på tråden Trotsig (snart) treåring som slår lillasyster