• Anonym

Ge antibiotika till 1 åring

Min 1 åriga son har fått antibiotika för sin tå som är svullen och röd(har varit ett sår där tidigare)Det är jätte svårt att ge den för ibland kräks han upp även om jag ger liten mängd i taget eller så har jag lagt han bakot men då stoppar tungan i mellan och sedan spottar ut allt. Har du några tips på hur man kan göra?

• Svar på tråden Ge antibiotika till 1 åring
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag vet av erfarenhet att det kan vara helt hopplöst att ge en ett-åring AB. Alla knep tillåtna!

Går det att blanda i smält glass, yoghurt, chokladpudding eller något annat ditt barn gillar så gör det. Förmodligen får du använda fantasin och prova något nytt varje gång (barn är smarta).
    Sista utvägen är förstås att hålla i honom, stoppa ett finger mellan över och underkäken (så att han inte kan stänga igen munnen) och använda en plastspruta för att spruta ned AB. Spruta då helst långt bak, så ökar du chansen för att det mesta åker ned.

Ibland kan det vara lättare att blanda tabletter i något som barnet gillar, speciellt om de kan krossas. Prata med läkaren om du tror att det skulle vara enklare.

Fungerar ingenting kan man i extraordinära fall ge AB intravenöst, vilket dock läkaren måste ta ställning till i så fall.

MVH Christine

• Anonym

Tack för tipsen!

Svar på tråden Ge antibiotika till 1 åring