• eruraina

    Är 29 och vill bli målare! Men hur!?

    Jag är 29 år och skulle vilja bli målare.

    Har hört talas om målarlärling men tar dem in vuxna? Och i sådana fall ska man ringa runt till olika företag eller hur ska man gå tillväga?

    Eller måste jag gå en gymnasialutbildning för att bli det?

  • Svar på tråden Är 29 och vill bli målare! Men hur!?
  • Skogsflikkan

    Gissar att de kommer att vilja att du har gymnasiekompetens, eller i alla fall att du har godkänt i svenska, matte, engelska... Men det är inget jag är helt säker på. 

    För ett antal år sen så kunde man i min kommun ansöka om att bli målarlärling.
    Då gick arbetsförmedlingen in och betalade någon form av lön, eller om det var föräkringskassan, och jag tror att den motsvarade det man har i A-kassa.

    Om de inte anordnar sådana utbildningar så är det väl bara att ringa runt och presentera sig och tala om vad man är intresserad av....  

  • Johannniii

    Ansök som betald målarlärling! :) Det brukar vara populärt. utbildning fast lön samtidigt!! Folk skriker efter målare och golvläggare just nu ! Så fråga på!! : )

    Lycka till !

  • eruraina

    Jag har ju gymnasiekompetens. (förlåt missförståndet)
    Men jag har inte gymnasiekompetens som målare om ni förstår.

    Jag får väl ringa runt imorgon och se vad dem säger. Kan ju inte få mer än nej! =)

  • eruraina

    Tack för eran peppning!

    Jag har pratat med folk både här och där och jag måste plugga samtidigt som jag går som lärling eftersom jhag inte har någon som helst erfarenhet.

    Skolan kan ta emot mig och jag har ett företag som vill ha mig...

    MEN

    Då går facket in och säger nej! För att dem tycker att det utbildas för många målare...

    Så det sket sig i alla fall...

  • eruraina

    För att dem tycker att det utbildas för många målare, så dem vill inte ta in fler vuxenlärlingar.

  • CarolinW

    Om jag inte minns fel så fanns det att söka hos studievägledaren i min stad, landskrona då men jag menar det är många´som utbildar sig men det e inte alla som jobbar med det dom är utbildade till.

    Ring yrkesvägledaren istället och kolla

  • eruraina

    Fast jag har kontakt med en skola. det är dem som har sagt att facket säger nej.

    Här i Linköping finns kunskapstorget som är till för vuxna som vill studera. Dem gav mig ett nummer till en person som har hand om vuxenutbildningar på en skola här och som kan mer om lärlingsjobb.

    Denne person sa nu att han hade pratat med dem på målarutbildningen och dem kan ta emot mig. Jag har pratat med ett företag som kan ta emot mig.

    Men personen på skolan hade pratat med facket också och dem gick in och sa nej.

    Så om inte facket hade behövt lägga sig i så hade jag ju kunnat plugga  och gå som lärling.

  • Livisu

    Usch vad tråkigt :( Men det kanske är "bra" eftersom det verkar en väldig överrepresentation och risk för arbetslöshet.
    Har du tittat på länken jag gav? Det fanns ju andra, närliggande yrken du kanske kan kika på?

  • eruraina

    Fast samtidigt så står det på den länken du gav mig att dem kommer behöve 4000 målare inom 5 år. Och jag tror att det är svårt att veta hur det kommer se ut i framtiden vilket jobb man än söker.

    Tack för länken! Jag har kollat igenom den. Har pratat med en skola som kanske kan få in mig på en byggutbildning till hösten och sen där igenom plugga och jobba som målare.

  • frollan

    hej eruraina. Jag e inne på samma bana som dig, skulle vilja veta mer vilka personer du pratat med i Linköping?? Jag har haft kontakt med anders ljungstedska men utan resultat, och ringt till nästan alla måleriföretag och alla har sagt nej till lärlingsplats....

    Skulle vilja börja till våren då min dotter ska börja dagis...  

  • Lindgren1

    Min uppfattning är också att det är stort behov av målare som har bra erfarenhet, bor själv i Linköping och sett hur svårt det är av seriösa aktörer. Speciellt de som tar sig an mindre uppdrag såsom privatpersoner. Har en god vän som bor i Göteborg och haft svåra problem med den firma de använde Jakir Målare, det har t.o.m skrivits en blogg om dem som går att ta del av jakirmaleri.se/

    Finns massvis målare som startar enskild firma och utnyttjar situationen då dem inte är seriösa.

    Men tror samtidigt att man ska följa sitt hjärta kring yrkesval.

Svar på tråden Är 29 och vill bli målare! Men hur!?