• Heavy

Föräldrarutbildning i Norrköping??

Jag ringde till familjerätten på Norrköpings Kommun. Jag ville kolla när nästa föräldrautbildning börjar. På kommunens hemsida står det att det är 6 tillfällen x 3 timmar och kostar 1000 kr /person.

Kvinnan jag pratar med talar om för mig att det är för få som adopterar i Norrköping att dom inte får ihop tillräkligt med deltagare till en kurs. Dom har försökt att få till ett samarbete med Linköping utan resultat. Istället ger hon mig telefonnummer till Stockholms kommun och talar om att vi får göra utbildningen där istället. Eventuellt kan Trosa ta mot oss så jag fick telefonnummer även dit.. I Stockholm är det ju högre prisen än här. Ska vi behöva sitta och åka till Stockholm? Vem betalar för bensinen, kost och logi?

Finns det någon som har erfarenhet av det här problemet? Hur gjorde ni?

Jag blir så trött.....

• Svar på tråden Föräldrarutbildning i Norrköping??
  • Sawah

vi fick gå på föräldra utbildning när jag väntade sonen, hos barnmorskan.
    Kan du inte ringa till kk och kolla om du inte kan få vara med på en sån utbildning?
    Det är de ända jag kan komma på.
    Hoppas att det löser sig! 

♥ Theodor 11/11-10 ♥
  • Heavy

Greengal, mmm det är värdelöst och det finns snart ingen energi kvar till att hålla på att tjafsa om sånt här. Jag blir så ledsen.

Sawah, tack för ditt svar Det här är en annan sorts kurs som vi som vill adoptera måste gå. Det är altså inte den vanliga föräldrarkursen som ni som är gravida går.

• Sawah

Okej då förstår jag.
    Ja du då vet jag inte hur du ska göra..
    Men pröva att prata med dom, dom kanske kan ge några tips, det kanske finns privata grupper eller liknande, jag har ingen aning. Men kolla kan man ju göra =)

♥ Theodor 11/11-10 ♥
  • Kluran

Min undran är då förstås varför dom inte har fått till ett samarbete med Linköping? Låter jättekonstigt tycker jag, för där vet jag att dom har föräldrautbildningar regelbundet.

Alternativt - finns det ingen annanstans i Östergötland ni kan gå denna utbildning, om nu inte Linköping funkar? Sa inte familjerätten något om detta?

Hoppas det löser sig för er på ett smidigt sätt och lycka till!

• VNmamma
    Kluran skrev 2011-04-04 16:41:01 följande:

Min undran är då förstås varför dom inte har fått till ett samarbete med Linköping? Låter jättekonstigt tycker jag, för där vet jag att dom har föräldrautbildningar regelbundet.

Alternativt - finns det ingen annanstans i Östergötland ni kan gå denna utbildning, om nu inte Linköping funkar? Sa inte familjerätten något om detta?

Hoppas det löser sig för er på ett smidigt sätt och lycka till!

Precis min tanke. Låter så himla kommunalt. Typ "men oj, vad krångligt, måste vi göra något som går utanför ramarna, hur gör vi då?".

Ursäkta alla offentliganställda som knegar på med krympande budgetar och dålig arbetsledning. Men vissa tjänstemän/kvinnor borde jobba med något annat eller inte jobba alls. 

ts, finns det möjligen utbildning i Katrineholm? Åtminstone lite närmare än Trosa... 
  • Lollan7

Förbered dig på värre motgångar än så om du vill adoptera. I "adoptionsvärlden" finns inte rättvisa och inte heller logik alla gånger.

Vi blev ställda i kö till föräldrautbildningen - nio månaders väntan på att ens få gå utbildningen! som tur var (för oss) hoppade ett par av så det blev en plats ledig efter bara fyra månaders väntan!

Sen fick vi vänta på att få en hemutredning.
    Och alla intervjutillfällen, hembesök, utbildningstillfällen - det var många dagar då vi förlorade inkomst, för man tar första bästa tid man får. Inte väntar man en extra månad på att hitta en tid som passar för alla...
    Våra utredare blev sjuka, de ringde från nämnden samma dag och sa att mötet var inställt, hände flera gånger - och då hade vi redan tagit ut semester etc, helt i onödan.
    Och sen väntan på att nämnden skulle behaga samlas igen efter semesteruppehåll, och väntan på nästa möte eftersom de inte hann med vårt "case" vid första mötet.
    Det tog för oss längre tid att få pappren iordning än att få barnbesked och barn, visade det sig

Det kostar mycket pengar att adoptera. Det går inte att komma ifrån.
    Årsavgift till den svenska organisationen, avgift för föräldrautbildning, avgift för läkarintyg (vår vårdcentral bara skrattade - de hade minsann inte tid över att skriva intyg! det var bara att hosta upp 3000kr för privatläkare och intyg därifrån), avgift för allt från utdrag ur polis och kyrkoregister till notarius publicus som ska stämpla och binda in hela akten, avgift för översättningar, avgifter för stämplar och visum från olika ambassader. Lägg till att du i princip är beroende av att ha bredband, dator, kopieringskostnader, porton, telefonräkningar (satt konstant m luren mot örat för att boka tider och jaga intyg och notarius publicus, läkare osv osv) kostnader för foton och passfoton etc. Sen avgift för själva förmedlingen av adoptionen (är det mer än ett barn så kostar det mera...), och avgifter/omkostnader för den utländska organisationen som sköter om barnet tills du kommer dit och tar över. Själva resan till landet därifrån du adopterar, vaccinationer, hotell och mat och saker till barnet som måste köpas på plats är sådant som tillkommer. I vissa länder får man vistas upp till 8 månader innan adoptionen är klar, i andra en vecka. Det är stor skillnad på att förlora 8 månaders inkomst och en veckas, och betala dubbla boendekostnader...
    Jag har säkert glömt en hel del...
    De 40000kr man får i bidrag efter hemkomst, täcker inte särskilt mycket av den faktiska kostnaden.

Du frågar dig vem som ska betala om du måste gå föräldrautbildningen i Stockholm: jag är ledsen att svara så hårt men det blir nog du!
    Det är bara att stålsätta sig och betala och gå vidare, det ÄR värt det!! Adoption är fantastiskt!
    Men vägen till målet är inte rak och sällan friktionsfri. inte rättvis. Och inte gratis, tyvärr.

• gottelina

Vi anmälde oss själva till en utbildning som vi hittade på nätet. Ringde till familjerätten om den var ok. Dom fick ringa kursanordnaren för att kolla så att man fick det intyg man behöver och sen fick vi grönt ljus.

Nu i efterhand har vår familjerätt börjat snegla på den utbildningen vi gick istället för den dom brukar anvisa för den vi gick var billigare och var förlagd till 2 hela helger istället för en massa kvällar.

Sök på de olika studiefrämjandena på nätet och se vad du hittar och ring sedan upp familjerätten och berätta vad du hittat. Det verkar faktiskt lite orimligt att ni skulle bli tvugna att gå i Stockholm om det finns på närmre håll. Här i krokarna hittade vi minst 3 kurser inom 10 mils avstånd...

• matte till Bellman

Hej!
    Vi hade precis samma problem som ni, och fick precis samma svar.. Det är för få adoptionssökande i Norrköping så vi kan inte ha några kurser. Samarbetet med Linköping fungerar inte. Sök er till Stockholm. Det var precis vad vi gjorde. Vi gick en kurs på distans genom studiefrämjandet och vi fick sitta via datorn och "prata" med våra studiekompisar. Vi hade ett tillfälle där vi träffades, det var under en helg på Lidingö. Vi bodde på ett pensionat eller så. Vi fick självklart betala logi och bensin själva men det var ju bara under ett tillfälle. Det tillfället var väldigt bra, man fick träffa andra i samma situation och det var väldigt skönt att få prata av sig. Vi har fortfarande kontakt idag. Detta var i sept förra året. Vi är mitt i vår utredning just nu och hoppas de ska skynda på lite. Lycka till!!!

• Kartella

Jag har hört talas om att det finns en "distans" förädrarutbildning med en eller två samligshelger i stockholms trakten tror jag den låg. Jag vet tyvärr inte mer än att det är i Sthlm med omnejd men nån kanske vet mer. Kanske finns någon närmre med.

Vi betalade 2500 kr per person för våran utbildning. Och där var det ett par som hade mer en 1 h resväg.
    Håller med de andra att försöka ta egen kontakt med Linköping.

Lycka till! 

• Heavy
    Tack för alla svar och för ert engagemang

Det som gör mig irriterad är att det på hemsidan står  Familjerättsenheten anordnar utbildningen som omfattar sex tillfällen och kostar 1000 kronor per person."

Det är fel, det är helt galet att det står så på hemsidan.  Dom har inte kunnat erbjuda utbildningen på 2 år , dom hänvisar till annan kommun som dessutom är dubbelt så dyr.

Vi vill ha barn och kommer att betala dom här pengarna, det handlar inte om det. Det handlar om att man alltid ska behöva kämpa och slåss, ifrågasätta och hänvisa hit och dit. Jag såg fram mot att en kväll i veckan få träffa andra människor i samma situation, få vänner att utbyta erfarenheter med. Nu blir det inte alls så.. För att Norrköping Kommun inte kan samarbeta med Linköpings.

Jag vet att adoptionsprocessen inte är spikrak utan motstånd. Jag vet att jag kanske överdriver. Jag vet att allt kommer att ordna sig. Men idag.... idag känns det inte så.. Idag känns det... jobbigt.

I morgon  hoppas jag på att det blir en bättre dag, då ska jag med ny kraft och energi titta på era råd och ringa på dom nummer som jag har fått.

Tack snäll ni! {#emotions_dlg.flower}
  • en glad
    Kartella skrev 2011-04-04 19:41:28 följande:
    Jag har hört talas om att det finns en "distans" förädrarutbildning med en eller två samligshelger i stockholms trakten tror jag den låg. Jag vet tyvärr inte mer än att det är i Sthlm med omnejd men nån kanske vet mer. Kanske finns någon närmre med.

Vi betalade 2500 kr per person för våran utbildning. Och där var det ett par som hade mer en 1 h resväg.
    Håller med de andra att försöka ta egen kontakt med Linköping.

Lycka till! 
    Men den typen av föräldrautbildning "per telefon" är det många kommuner som inte godkänner, inte Studiefrämjandets utbildningar heller  ... ts, hittar ni ett eget alternativ så kolla om Norrköping godkänner den varianten först! Däremot, har de anvisat er till Stockholm så har de även där helgutbildningar och många kommer långväga ifrån till deras grupper. Det tröstar ju inte er, men många sökande är i samma situation som ni just nu i Sverige. Det är helt enkelt otroligt få personer som ansöker om medgivande för adoption just nu ....
  • Idoli
    Heavy skrev 2011-04-04 20:59:11 följande:
    Tack för alla svar och för ert engagemang

Det som gör mig irriterad är att det på hemsidan står  Familjerättsenheten anordnar utbildningen som omfattar sex tillfällen och kostar 1000 kronor per person."

Det är fel, det är helt galet att det står så på hemsidan.  Dom har inte kunnat erbjuda utbildningen på 2 år , dom hänvisar till annan kommun som dessutom är dubbelt så dyr.

Vi vill ha barn och kommer att betala dom här pengarna, det handlar inte om det. Det handlar om att man alltid ska behöva kämpa och slåss, ifrågasätta och hänvisa hit och dit. Jag såg fram mot att en kväll i veckan få träffa andra människor i samma situation, få vänner att utbyta erfarenheter med. Nu blir det inte alls så.. För att Norrköping Kommun inte kan samarbeta med Linköpings.

Jag vet att adoptionsprocessen inte är spikrak utan motstånd. Jag vet att jag kanske överdriver. Jag vet att allt kommer att ordna sig. Men idag.... idag känns det inte så.. Idag känns det... jobbigt.

I morgon  hoppas jag på att det blir en bättre dag, då ska jag med ny kraft och energi titta på era råd och ringa på dom nummer som jag har fått.

Tack snäll ni! {#emotions_dlg.flower}
    Det låter märkligt att det inte finns ngn utbildning, om man slår ihop norrköping med linköping åtminstonde!
    Konstigt... :(
Svar på tråden Föräldrarutbildning i Norrköping??