• Polly

    Någon här som kan mycket om kaniner?

    Någon här som har erfarenhet av kanin eller rent utav är uppfödare?

  • Svar på tråden Någon här som kan mycket om kaniner?
  • Polly

    Ja, det var ett bra tips, där hon får vara lite ifred. 

    Tack så jättemycket för att du svarade på alla mina frågor. 

  • Vivvi12

    Boasie: Jag hade en hankanin som var kastrerad o köpte en hanne till men det funkade inte alls, den vuxna anföll den lilla...o det slutade med att den lilla dog... :( Är så ledsen för det fortfarande, han dog inte av att han blev en attackerad av den vuxna men han blev sjuk i diarré så jag fick avliva honom. :( Läste sen att kaninungar som utsätts för stress kan få dödlig diarré. Har så dåligt samvete för detta, kan det vara så att det vara det han dog av? :((

  • Boasie
    Vivvi12 skrev 2011-04-05 12:29:42 följande:
    Boasie: Jag hade en hankanin som var kastrerad o köpte en hanne till men det funkade inte alls, den vuxna anföll den lilla...o det slutade med att den lilla dog... :( Är så ledsen för det fortfarande, han dog inte av att han blev en attackerad av den vuxna men han blev sjuk i diarré så jag fick avliva honom. :( Läste sen att kaninungar som utsätts för stress kan få dödlig diarré. Har så dåligt samvete för detta, kan det vara så att det vara det han dog av? :((
    Kaniner har jättekänsliga magar. Det är svårt att veta vad som orsakade att din lilla kanin dog. Man kan tänka på att kaninen ska ha lugn och ro första dagarna i sitt nya hem och att man absolut inte byter foder direkt utan att de ska ha det foder de är vana vid hos uppfödaren.
    Vet inte om din kanin blev uttorkad av diarrén så det var därför du avlivade honom eller vad veterinären sa? 
    Som jag skrev så är kaniner olika, och om det blir så att den ena kaninen jagar och biter den andra så måste de bo var för sig men så att de kan se och nosa på varandra för de tycker om sällskap. Jag har haft både kastrerade hanar ihop med andra kastrerade hanar och med honor så det går men det beror lite på hur de är i humöret. Jag har även haft kaniner som inte alls har kunnat vara ihop. Bäst är att prova först och passa dem.
     
  • Boasie
    Polly skrev 2011-04-05 11:24:50 följande:
    Ja, det var ett bra tips, där hon får vara lite ifred. 

    Tack så jättemycket för att du svarade på alla mina frågor. 
    Lycka till, hoppas att det går bra!
  • iaseia

    Jag har varit uppfödare och de finns en tråd om de här innan.
    Jag står fast vid min åsikt, ska man ha fler än en kanin så ska de ha mycket utrymme på minst ett par kvm. En kanin borde enligt mig ha minst 1kvm, reglerna gäller nu  hälften (för dvärgkanin).

    Kaniner som inte fått bo ihop sen bebisar bör inte sättas ihop enligt mig.
     

  • Empisen

    Som någon skrev innan så är nog en hona bästa sällskapet MEN det är för den saken skulle inte säkert att det funkar. Kaniner är INTE flockdjur utan kolonidjur, dvs de lever på stor yta med varsitt revir så ju större bur dessto större chans att det fungerar.
    När man sätter ihop dem är det bäst att göra det på neutral yta.

    Hoppas det går bra! :D

  • Vivvi12

    Boasie: kommer inte riktigt ihåg vad vetrinären sa eftersom det var ett antal år sedan nu...bara att det inte fanns något att göra. :( Tänker fortfarande på den lilla... Jag satte inte ihop dom i bur först utan löst. O så hade jag dom i varsin bur brevid varanndra. Fast kom på nu att det faktiskt var i köket där den vuxna kaninen nästan jämt var lös så han såg det antagligen som sitt revir. Tråkigt var det iaf... :( Skulle göra det annorlunda idag...

  • Polly

    Vi har en utebur som man köper i djur affärer. En del som är bakom galler, sedan kan han gå in  vid ett litet rum vid sidan av, han har det som toalett, vi har köpt till en utedel + att min man gjort ett rum till av en låda på baksidan..

  • 18år
    Polly skrev 2011-04-05 11:00:12 följande:
    Kanske vore läge att köpa henne nu, ha henne inne ett par veckor för att sedan ta ut henne. då borde det ju ha blivit lite varmare ute.

    Tycker synd om Stampe då det blir mycket ensam tid för honom. 
    du kan inte ha henne inne och ta ut henne om några veckor. du måste vänta till augusti då det är samma temp.
  • Empisen

    18 år:
    Riktigt så länge som august i behöver man inte vänta, men det skall inte skilja mer än ca 10grader brukar man säga som riktlinje. Så om några veckor när det håller sig stadigt på 10-15grader även under natten går det bra att ta ut.

  • LuMa
    18år skrev 2011-04-05 16:19:14 följande:
    du kan inte ha henne inne och ta ut henne om några veckor. du måste vänta till augusti då det är samma temp.
    Hon behöver absolut inte vänta till augusti för att sätta ut kaninen.
    Det räcker att det håller plusgrader och inte skiljer alltför mycket på natten och dagen. Beroende på var ts bor så typ maj-juni borde absolut funka.
  • 18år
    LuMa skrev 2011-04-05 16:45:44 följande:
    Hon behöver absolut inte vänta till augusti för att sätta ut kaninen.
    Det räcker att det håller plusgrader och inte skiljer alltför mycket på natten och dagen. Beroende på var ts bor så typ maj-juni borde absolut funka.
    fick jag höra ifrån djuraffären
  • LuMa
    18år skrev 2011-04-06 02:33:28 följande:
    fick jag höra ifrån djuraffären
    På djuraffärena jobbar det ofta outbildat folk, man kan nog ta det med en nypa salt det dom säger och leta egen info själv.
  • iaseia
    Polly skrev 2011-04-05 10:40:08 följande:
    Vi har en kanin hane som blir 1 år i slutet på maj, Han är en utekanin. Vi skulle vilja köpa en kompis till honom och har lite frågon omkring det.
    Har inte läst igenom alla inlägg och anse är de så att kaninen är kastrerad men såg att du fått tips om att skaffa en hona.
    I så fal nej nej nej om nu inte den är kastrerad,. för är den inte det så ommer du få en massa bebisar.
    Kaniner pippar som kaniner.
    Kaniner har två livmodrar som gör att de kan vara dräktiga med två ullar samtidigt, de går även i brunst väldigt tidigt efter etn förlossning så vill du inte ha en massa ungar som ommer föröa sig med varandra så skaffa inte en hona. 
  • Polly
    iaseia skrev 2011-04-06 07:57:20 följande:
    Har inte läst igenom alla inlägg och anse är de så att kaninen är kastrerad men såg att du fått tips om att skaffa en hona.
    I så fal nej nej nej om nu inte den är kastrerad,. för är den inte det så ommer du få en massa bebisar.
    Kaniner pippar som kaniner.
    Kaniner har två livmodrar som gör att de kan vara dräktiga med två ullar samtidigt, de går även i brunst väldigt tidigt efter etn förlossning så vill du inte ha en massa ungar som ommer föröa sig med varandra så skaffa inte en hona. 
    lugn bara lugn, han är kastrerad Skrattande
    var och tittade på lite kaniner igår, men dom var runt 10 v och ganska rädda av sig så vi väntar tills nästa vecka då dom skulle få in "nya" ungar.
  • Cherrybaby

    Hej!

    Jag vill börja med att informera om att kaniner ej är flockdjur, utan är kolonidjur. Med det menas att kaniner ute i naturen bor i sina egna gångar under jorden ensamma, men tycker att sällskap av andra kaniner uppe på marken kan vara trevligt.
       Jag vill också informera om att marsvin måste enligt lag hållas två och två, alltså med med minst en artfrände, och att de ej kan hållas utomhus året runt pågrund av kylan.

    Det första du bör tänka på är hur stort utrymme kaninerna har att bo på, ju större plats - ju mindre risk för bråk om revir uppstår. Kaninerna bör båda ha ett eget hus och/eller egen sitthylla så det kan vara ifred om det blir less på varandra. Man bör också tänka på att man borde se till att kaninerna har egen matskål där du självklart måttar upp rätt mängd mat i, och se till att de enbart äter upp sin egen mat, så inte den ena kaninen blir utan/inte får så mycket den behöver.
    Varken kastrerade eller okastrerade hanar ska hållas ihop då risk för våld är näst intill oundvikligt. Det jag skulle vilja rekommendera till en kastrerad hane är en kastrerad hona för att båda ska må som bäst.
    En okastrerad hona vänar om sitt revir otroligt mycket och kan dessutom bli väldigt otrevlig mot kastrerade pojkar när hon brunstar - ifall hon ser din hane som en poteniell partner och han inte gör sitt jobb kan hon bli irriterad och försöka sätta på honom och till och med göra honom illa.
    Risken för t.ex livmodercancer och andra komplikationer i det området är väldigt(!) stor hos tjejkaniner, många honor som Inte kastrerats lever inte längre än 5 år.

    När du ska sätta i hop hanen med honan kan ju börja med att låta dom vara i varandras burar, vänja sig vid varandras lukt. Vid senare tillfälle kan du låta dom träffas genom galler, låta dom kika lite på varandra och nosa.
    När dom ska träffas för första gången utan galler imellan ska dom träffas på neutral mark - där ingen av dom redan varit. Det bästa är om ni är två personer och håller i varsin kanin var. Om någon av dom blir sur och vill och slåss är det allra troligast lilltjejen (särskillt om hon inte är kastrerad).
    Det du bör tänka på är att även om kaninerna träffats under dagen och verkar trivas tillsammans i buren, så är det inte säkert att dom gör det sen på natten, ta alltså så lång tid som möjligt för er att introducera dom för varandra.

    Vill också berätta att man helst inte ska ta in utekaniner på vintern då temperaturs skillnaden är alldeles för stor, och att en kanin succesivt måste vänjas vid både kyla och värme :)

    Fråga om det är något mer du undrar över!

  • Polly

    Nu har vi köpt en söt liten kanin hona. Vi har henne inne än så länge. Igår tog vi in hanen som fick springa på golvet när honan var i sin bur, sedan bytte vi platser på dom. Dom nosade på varandra.

    Är det inte en stor operation att kastrera en hona?

    Nu till en annan fråga. När min dotter håller kaninen och gosar med henne så bits hon. Varför? Hur ska man vänja av henne med  det? 

  • Empisen

    operationen i sig kanske inte är jättestor utan det är riskerna att behöva söva en kanin som är stora då de är väldigt känsliga för narkosen och många vaknar inte igen.

  • Jegra

    Vet inte om du köpte en kanin i djuraffär eller inte, men jag kan passa på att varna för att göra det och mycket hellre köpa från en uppfödare i närheten. Djuraffärer köper ofta från grossister eller uppfödare som föder upp storskaligt och brukar ofta problem med temperament och sjukdomar/defekter. De skiljs också ofta från mamman alldeles för tidigt för att de är lättast att sälja då. Om din kanin bits så kan det vara för att hon är avlad utan tanke på temperament eller så provsmakar hon bara lite på kläderna?

    Jag har haft uppfödning i ca 20 år och många kaninköpare som kommit till mig har berättat skräckhistorier om kaniner de köpt från djuraffär. Så jag tycker absolut att man inte ska stödja djuaffrer utan hellre köpa från uppfödare.

Svar på tråden Någon här som kan mycket om kaniner?