• berenjena

    Pubertet vid 8-års ålder?!!

    Hej!

    Min dotter som snart fyller 8 har sedan en vecka tillbaka en hård knöl precis under ena bröstvårtan. Känns som att bröstkörteln är svullen, men hon har inte ont alls av det.

    Pratade med skolsköterskan som sa att det antagligen var hormonellt och att hon kunde få tidig pubertetsutveckling. Men SÅ tidig!?? Trodde sånt var ärftligt och jag var snarare sent utvecklad. Min dotter ska få komma till skolläkaren men det är inte förrän om flera veckor så tankarna snurrar ju för fullt i mitt huvud.

    Hur kommer det bli för min tjej om hon kommer i puberteten nu?!! Kan bröstkörtlarna vara svullna av annan anledning och kan det gå över av sig självt?

    Finns det någon annan vars barn har drabbats av detta? Hur blev det sen? Fick ditt barn hormonbehandling? Jag vill verkligen inte att min dotter ska behöva gå igenom detta nu, hon är ju jätteliten, går bara i ettan. Nu kommer jag nojja och oroa mig fram tills detta läkarbesök. Vill bara att allt ska vara normalt.

  • Svar på tråden Pubertet vid 8-års ålder?!!
  • Hannah76

    Det anses normalt när flickors pubertet börjar mellan 8 och 13 års ålder. 
    Flickor börjar växa fortare samtidigt som brösten börjar växa. Snabb längdtillväxt är alltså också ett tidigt tecken på pubertet hos flickor. Första mens kommer omkring två år senare.

  • berenjena
    Hannah76 skrev 2011-04-05 11:50:39 följande:

    Det anses normalt när flickors pubertet börjar mellan 8 och 13 års ålder. 
    Flickor börjar växa fortare samtidigt som brösten börjar växa. Snabb längdtillväxt är alltså också ett tidigt tecken på pubertet hos flickor. Första mens kommer omkring två år senare.


    Ja, men hon har inte växt onormalt mycket och är väldigt smal. Ca 125cm och väger 21kg. Kan det vara något annat än puberteten det här med brösten? Det är bara i ena bröstet det blivit denna knöl.
  • muffin

    Jag kom i puberteten tidigt och fick stenhårda körtlar, det så ut som pingisbollar. Det gjorde ont dock, det kommer jag ihåg. Men det kanske inte gjorde det från början..det minns jag inte. Mina föräldrar tog mig till skolsköterskan, men det var inget fel på mig. Jag fick mens när jag var 9 och ett halvt ungefär. Har inte behövt någon hormonbehandling el så.

    Du kan nog vara alldeles lugn men det är klart att man kollar en extra gång om man är orolig. Men som sagt så är det nog ingen fara.

  • Hannah76
    berenjena skrev 2011-04-05 11:54:10 följande:
    Ja, men hon har inte växt onormalt mycket och är väldigt smal. Ca 125cm och väger 21kg. Kan det vara något annat än puberteten det här med brösten? Det är bara i ena bröstet det blivit denna knöl.
    Det börjar ju ofta bara i ena bröstet.
    Min dotter började få bröst i den åldern, och då vara det bara ena först. Hon är 10 nu, och det enda som har hänt är att båda brösten har växt (lite) och att hon fått hår på underlivet och lite under armarna.
  • berenjena

    Ok, det känske inte är så ovanligt iallafall då. Jag blev helt chockad eftersom jag själv inte började få bröst förrän jag var 12. Får avvakta och se vad barnläkaren säger. Tack för era svar!

  • Stårscha

    Det är som sagt olika. Min nioåring har ganska mycket hår på snippan sedan drygt ett år tillbaka, och hon är tydligen fortfarande ensam om det bland tjejerna i klassen. Men några bröst är inte på G.


    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Babyystar
    berenjena skrev 2011-04-05 11:44:31 följande:
    Hej!

    Min dotter som snart fyller 8 har sedan en vecka tillbaka en hård knöl precis under ena bröstvårtan. Känns som att bröstkörteln är svullen, men hon har inte ont alls av det.

    Pratade med skolsköterskan som sa att det antagligen var hormonellt och att hon kunde få tidig pubertetsutveckling. Men SÅ tidig!?? Trodde sånt var ärftligt och jag var snarare sent utvecklad. Min dotter ska få komma till skolläkaren men det är inte förrän om flera veckor så tankarna snurrar ju för fullt i mitt huvud.

    Hur kommer det bli för min tjej om hon kommer i puberteten nu?!! Kan bröstkörtlarna vara svullna av annan anledning och kan det gå över av sig självt?

    Finns det någon annan vars barn har drabbats av detta? Hur blev det sen? Fick ditt barn hormonbehandling? Jag vill verkligen inte att min dotter ska behöva gå igenom detta nu, hon är ju jätteliten, går bara i ettan. Nu kommer jag nojja och oroa mig fram tills detta läkarbesök. Vill bara att allt ska vara normalt.
    Jag började få bröst när jag var 9 år så det är ju inte omöjligt..
  • berenjena
    Babyystar skrev 2011-04-05 13:35:03 följande:
    Jag började få bröst när jag var 9 år så det är ju inte omöjligt..
    Tyckte inte du det var jobbigt då? Att vara före alla andra? Usch, jag är orolig att hon ska bli retad, vill bara att hon ska vara så normal som möjligt.
  • Loriyana

    Vet du hur det ser ut på faderns sida av familjen? Har de kommit in i puberteten tidigt?

  • llotta

    Mina bröst började komma någon gång året jag skulle fylla nio, om än väldigt väldigt långsamt. Då var jag dock bra mycket längre och troligen en hel del tyngre än din dotter. Första mensen dök inte upp förrän jag var 12,5 så det var ju fullt normalt. Jag tror inte du behöver oroa dig!

  • berenjena
    Loriyana skrev 2011-04-05 15:26:34 följande:
    Vet du hur det ser ut på faderns sida av familjen? Har de kommit in i puberteten tidigt?
    Nä, inte vad jag har hört. Tror de varit "normala", men ska höra med svärmor.
    llotta skrev 2011-04-05 15:27:04 följande:
    Mina bröst började komma någon gång året jag skulle fylla nio, om än väldigt väldigt långsamt. Då var jag dock bra mycket längre och troligen en hel del tyngre än din dotter. Första mensen dök inte upp förrän jag var 12,5 så det var ju fullt normalt. Jag tror inte du behöver oroa dig!
    Skönt att höra att det där med mensen ändå kan dröja. Lugnade mig lite. Hon är ju liksom bara sju år fortfarande fyller 8 om några månader så jag hoppas att det går långsamt framåt som för dig.
  • Starkast
    berenjena skrev 2011-04-05 11:44:31 följande:
    Hej!

    Min dotter som snart fyller 8 har sedan en vecka tillbaka en hård knöl precis under ena bröstvårtan. Känns som att bröstkörteln är svullen, men hon har inte ont alls av det.

    Pratade med skolsköterskan som sa att det antagligen var hormonellt och att hon kunde få tidig pubertetsutveckling. Men SÅ tidig!?? Trodde sånt var ärftligt och jag var snarare sent utvecklad. Min dotter ska få komma till skolläkaren men det är inte förrän om flera veckor så tankarna snurrar ju för fullt i mitt huvud.

    Hur kommer det bli för min tjej om hon kommer i puberteten nu?!! Kan bröstkörtlarna vara svullna av annan anledning och kan det gå över av sig självt?

    Finns det någon annan vars barn har drabbats av detta? Hur blev det sen? Fick ditt barn hormonbehandling? Jag vill verkligen inte att min dotter ska behöva gå igenom detta nu, hon är ju jätteliten, går bara i ettan. Nu kommer jag nojja och oroa mig fram tills detta läkarbesök. Vill bara att allt ska vara normalt.
    Det är nog rätt normalt.

    Om du är orolig kan du istället ringa och be om en tid på vårdcentralen eller barnmottagningen, det går mycket snabbare så du får ställa dina frågor.
  • berenjena
    R3becca skrev 2011-04-05 15:46:16 följande:
    Det är fullt normalt, Prusiluskan.
    Jag började använda bh när jag var 9, och fick min första mens några månader efter min 10års-dag  
    Tack för lugnande svar! Får jag fråga dig, var du storväxt som liten? Jag har fått för mig att de som är långa och kraftiga kommer in i puberteten tidigare. Men min dotter är normallång och späd så jag tyckte inte det passade in på något sätt.
  • R3becca
    berenjena skrev 2011-04-05 20:49:06 följande:
    Tack för lugnande svar! Får jag fråga dig, var du storväxt som liten? Jag har fått för mig att de som är långa och kraftiga kommer in i puberteten tidigare. Men min dotter är normallång och späd så jag tyckte inte det passade in på något sätt.
    Nej då, inte alls.
    Idag är jag mäktiga 160cm lång, och jag har för mig att jag var omkring 140-145cm lång när jag gick i fjärde och femte klass. Jag vägde omkring 35-40 kilo när jag var 11.
    Det är svårt att minnas, men jag har alltid varit en liten en  
  • berenjena
    R3becca skrev 2011-04-06 08:09:38 följande:
    Nej då, inte alls.
    Idag är jag mäktiga 160cm lång, och jag har för mig att jag var omkring 140-145cm lång när jag gick i fjärde och femte klass. Jag vägde omkring 35-40 kilo när jag var 11.
    Det är svårt att minnas, men jag har alltid varit en liten en  
    Tack för ditt svar! Får se vad skolläkaren säger när vi ska dit, men antar att det är normalt då.
  • outlookcom

    TS hur har det gått för er?
    googlade en del då dottern som fyller 10 i oktober har samma senaste veckan och jag blir så orolig. 

Svar på tråden Pubertet vid 8-års ålder?!!