Rättvisa har blivit ett relationsproblem
Hej,
Jag och min sambo har flera problem och det här är ett av dem, att det alltid ska vara så himla rättvist. Jag trivs relativt bra med att man kompromissar och att vi är så rättvisa som möjligt men det fungerar inte lika bra för min sambo. Det handlar inte längre om en kärleksfull rättvisa utan om en egoistisk rättvisa, säger hon. Ett exempel på detta kan vara att: Om hon tar hand om vår son så ser jag till att fixa med disken. Hon vill att det ska vara roligt att göra den andra tjänster och inte kännas som "måsten". Det kan också handla om vilka vi besöker, exempelvis: Nu är det dags att besöka mina föräldrar för vi har minsann besökt dina de senaste tre gångerna (kan jag tycka). Det här har resulterat i att vi båda har börjat ifrågasätta vårt förhållande. Hon därför att hon inte trivs med att allt ska vara så förbannat rättvist och jag därför att jag påverkas av att hon är missnöjd med vårt samliv i vardagen.
För mig är det otroligt viktigt med rättvisa i en relation och det är säkert jag som är stora boven i dramat. Själv tycker jag att vi har andra problem i vår relation som är större än detta, men om jag får hjälp att lösa det här så har vi kommit en bit på vägen! Så jag skulle uppskatta om jag fick tips på hur jag kan tänka annorlunda så att jag inte förblir en envis rättvisepolis.
Mvh
Rådgirig