• mamion

Min son är besatt av tv:n

Min son är faktiskt besatt av tv:n. Så fort han vaknar eller så fort vi kommer innanför dörren så börjar tjatet om att han ska se på något. Han kan även i bilen hem fråga" Är vi hemma snart? Får jag se på något då?" Han är 3,5 år och inte ett dugg intresserad av att leka själv med leksakerna han har på sitt rum utan det är bara tv eller helst då dvd som gäller. Han börjar titta på någon dvd och efter ca 15 min börjar tjatet om att han vill se på en annan film.

Vi har inte varit direkt hårda när det gäller tittandet utan han har oftast fått se på tv när han har velat men det hela har gått till någon slags besatthet så nu måste vi agera. Han är beronde av att tv:n är på HELA tiden och vill inte göra något annat. Är han borta har han börjat längta hem för att sätta sig i soffan och se på film.

Hur hade ni gjort eller agerat för att få ett så smärtfritt slut på detta som möjligt? detta har varit vardag för oss så vi har bara flytit med i det här men börjat inse nu att det här håller ju inte!

• Svar på tråden Min son är besatt av tv:n
  • Kyanita

Jag hade samma problem fast med datorn med min ena kille. Jag gjorde så att vi bestämde hur lång tid som var lämpligt/ dag tex 1 timme på vardagar och 3 på helger. Vi fick hålla kolla på hur mycket tid det var kvar om han delade upp det (vilket iofs sällan hände). När han blev äldre utökade vi det och hade givetvis undantag för när han gjorde läxor på datorn. Kan det vara en idé? Eller att bara få titta mellan vissa tider? Hoppas att det löser sig!!

• Hannah76

Jag hade tagit bort tv:n en tid. Och gjort saker med mitt barn istället.
    Spelar ni spel? Pysslar? Bakar?

• Stårscha

Vi har en datorberoende tjej hemma, så det ätr väl lite samma sak.

Att leka med sina leksaker i all ensamhet är inte så kul alla gånger. TV-tittandet för minskas drastiskt, men pojken måste ju samtidigt få hjälp med en rolig väg ut ur beroendet.

-Spela spel med honom.
    -Låt honom vara mer delaktig i matlagning och likanande.
    -Uppmuntra att han leker mer med kompisar. Kanske kan någon följa med hem från dagis?

Om det han egentligen längtar till är lugn och ro, så kanske lite högläsning eller lyssning på sago-CD kan vara ett alternativ. (För det ÄR ju skönt att få slänga sig i TV-soffan och bara slappa efter en hård och hektisk dag på jobbet/dagis!) Lägga pussel eller bygga lego samtidigt som man lyssnar på saga kan vara skönt.

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • SandraEdin

Vi har samma problem hemma hos oss med vår 3åring.
    Han KAN leka med andra saker men vill aldrig leka själv.
    Såfort jag ska göra något annat sätter han sig i tvrummet och slår på tvn.

Tror även att de är för små för att fatta att man bara får titta tex en timme eftersom de inte har den tidsuppfattningen?

glöm dina bekymmer, imorgon kommer nya
  • kokos

Min son på 2 år är väldigt förtjust i att se på barbarpappa så det tjatas och tjatas. Han får kolla en eller två stunder om dagen. Han går liksom därifrån efter ca 15 min och då stänger jag av och så gör vi något annat

• Stårscha
    SandraEdin skrev 2011-04-05 13:20:48 följande:
    Vi har samma problem hemma hos oss med vår 3åring.
    Han KAN leka med andra saker men vill aldrig leka själv.
    Såfort jag ska göra något annat sätter han sig i tvrummet och slår på tvn.

Tror även att de är för små för att fatta att man bara får titta tex en timme eftersom de inte har den tidsuppfattningen?
    Visst kan det vara svårt med tidsuppfattningen, så där måste man gå in som förälder och styra upp. De kan få titta tills programmet är slut, eller så kan man ställa en äggklocka så att de hör när det är dags att stänga.

Och så kan man ju (om man inte är bunden till ett visst utbud) ge fan i att skaffa hem några skrikiga och skräniga barnkanaler.

Ytterligare ett tips - som åtminstone jag tycker är ett OK alternativ till att vara soffpotatis - är att skaffa Playstation eller liknande  med dansmatta eller Eye-Toy-spel, där barnen förvisso blir bundna till TV:n, men å andra sidan hoppar och studsar sig svettiga av spelen. Då rör de åtminstone på kroppen och är lite aktiva.
    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • mina1

Jag tycker att Tvn skall vara avstängd på dagarna utan vid speciella tillfällen sen kan barnet få titta tex mellan 18.00-18.45 så slipper ni det problemet. Tvn skall inte vara en ersättning för något annat. Ett barn som inte vill göra något annat än se på tv behöver stöd. Ett så "stort" barn kan gott sysselsätta sig själv ganska länge tom.

• SandraEdin

Jag testade förövrigt med äggklockan idag!
    Hur bra som helst ju! 

glöm dina bekymmer, imorgon kommer nya
  • Fridayyy

Dra ur sladden och säg att den inte funderar under några dagar. Det borde ju vi vuxna också göra..(iaf jag).

• mamion

Vi sa idag när han kom hem från dagis och började tjata vi ska börja införa vissa regler kring tv-tittandet och han köpte det förvånadsvärt bra. Innan middagen fick han se på bollibompa ca 30 min och visst tjatade han och frågade vad klockan var och om tiden var inne och så dessutom påminde han oss varje halvtimme att "innan maten ska jag se på tv!!!"

Men det blir nog bättre när detta satt sig lite mer och han  vet vad som gäller! Tack för alla tips =)

Jo, vi sa först att han skulle vänta tills klockan ringer och vi hade tänkt att ställa äggklockan då men stackarn hoppade till av glädje varje gång en telefon ringde, ett sms kom eller mikron pep så vi sa innan maten istället :p

Till er som tipsade med att leka istället så är det precis det vi har försökt med men vi måste vara för tråkiga att leka med för han tröttnar så snabbt och säger att han inte vill leka mer utan se på tv i stället. Då försöker vi komma på någon ny rolig aktivitet men det vill han inte. samma sak hände när vi bjöd in en grannes pojk som är lika gammal som våran son. Han tröttnade på att leka efter 10 min och började tjata om tv trots att kompisaen lekte snällt på hans rum.

• Gummiz26

Vi har samma problem.. min son är  3 år och vill oxå se tv direkt han vaknar.. är inte ett dugg intresserad av leksaker..  men har blivit bättre.. så nu ser han en stund på morgonen och på kvällen.. jag låter han vara med på mina aktiviteter.. i köket får han tex skära gurka och tomat..och det tycker han väl är ok ett tag men tröttnar snart.. baka gillar han oxå och klippa med saxen och måla.. Jag tror det har med åldern och göra.. dom har inte tålamodet ännu att hålla på med samma sak längre tid.. men man får inte glömma bort att uppmuntra barnen till aktiviteter.. sommaren är ju bäst på aktiviter...:)

• VanjaW

Min son är besatt av tvn och stänger man av så blir han rasande! Han börjar kasta saker, gråt/skrika och slå sig själv.. Han blir otröstlig och arg, typ okontaktbar så arg han blir.. Kan slå sig själv väldigt länge.. Jag vet inte vad jag ska göra.. Han leker för övrigt i sitt rum själv en hel del med, gillar play doh och måla samt leka rollen i sitt kök. Men Jake oxh Piraterna är han så beroende av! På morgonen vägrar han ta av sig pyjamasen för de är Jake och piraterna på, skriker och kastar sig och säger att han slår sig och får ont.. Vet inte vad jag ska göra... ?!? HAN blev 2 i september..

Svar på tråden Min son är besatt av tv:n