Assistent till sitt barn?
Jag har en son som snart fyller 12 år. När han gick i lågstadiet så fick han diagnosen adhd.
Sen den dagen så har det varit mycket kämpande i skolan och i hemmet. Det jag tycker känns bra är att han pratar med mig när han mår dåligt. Problemet nu är att han får mycket "skit" i skolan för olika saker. som idag så berättade han att han hittat en coca cola burk i skolan som var tom. Han plockade upp den (varför vet jag inte). Samtidigt så lekte han med en kompis som han jagade. Efter en stund så råkade han skära sin kompis på fingret med burken. Sonen sa förlåt direkt. Samtidigt så kommer hans fröken och säger att han alltid "bråkar" och att han ska säga förlåt. Han berättade då att han har sagt förlåt. Men då sa fröken att han ska göra det igen. Och detta gjorde min son väldigt ledsen.
Jag kan inte säga att mitt barn aldrig gör något, för det gör han. Men trots sin diagnos så är han öppen, pratar gärna när något är fel. Han är social. Har ett stort hjärta och vill gärna skydda andra människor.
Barnen i hans klass vet precis hur dom ska få honom arg och ledsen. Och resultatet blir att han blir boven.
Jag vill gärna ha en assistent till honom. Jag har blivit nekad detta av LSS. Men kan jag bli hans assistent? Hur går jag till väga då?
Jag vill inte att denna underbara, glada och omtänksamma killen ska bli fylld av sorg, dra sig undan och sluta prata.