• danishdynamite

    Nån som kan hjälpa mig att bokföra dessa affärshändelser?

    Då jag ska göra det för hand måste det vara på T-konton.

    1. Företaget fördubblar sitt aktieinnehav i andra företag i början av året. Köpeskillingen är 380. Senare under året säljs en fjärdedel av det totala innehavet för 188. Vi bokslutstillfället värderas kvarvarande aktier enligt genomsnittsmetoden (genomsnittligt anskaffningsvärde) till 585.

    2. Slututdelningen på en kundfordran på 50 inkl moms, som i flol beräknades bli 25%, fastställs under sommaren till 40%. I år tas en annan kundfordran på 25 inkl moms, som hänförs till december månads fakturering, till 100% upp som en befarad förlust.

    3. I samband med bolagsstämman beslutas om en frivillig avsättning till reservfonden på 4. Av samtliga därefter utdelningsbara medel beslutas att 30% ska delas ut, vilket också görs under året.

    4. Som tidigare år betalas sista juni amortering (100) plus ränta (i år 60) på banklånet. Eftersom ingen ränta betalas för det andra halvåret förrän i juni år 10 bokförs en interimsskuld avseende uppluppna räntor även detta år. Ränteintäkterna uppgår totalt till 26.7.

    5. Någon gång under sommaren köps inventarier via bank för 120+moms. Samtidigt säljs inventarier via bank (20+moms). De sålda inventarierna köptes år 8 för 30+moms. Inventarierna skrivs av enligt plan med 20%. Dessutom görs maximal räkenskapsenlig avskrivning.

    6. I slutet av året avslutas kontona ingående moms och utgående moms mot momsredovisningskontot. Det är endast december månads "momssaldo" som inte hinner betalas till staten.

    7. Den preliminära bolagsskatten uppgår även detta år till 180. Skattemyndigheternas besked om debiterad kvarskatt visar 4, vilket är 4 mer än vad företaget räknat med. Bolagsskatten är 26.3%.

    Vet att det är en del punkter, men har suttit med dem en vecka och får det inte att gå upp. Jag är tacksam för al hjälp jag kan få.

  • Svar på tråden Nån som kan hjälpa mig att bokföra dessa affärshändelser?
  • Ninne1986

    Det enda svar jag kan tänka mig är 9 .............. men det känns märkligt, och bokför jag det i så fall bara som en UB i varulagret?

  • Nanne1986

    Ja det är sant, varulagret måste bli 0. Men måste jag inte bokföra kostnad för sålda varor? Jag blir så förvirrad när jag inte har all information jag skulle vilja ha........

  • joamis

    hej!
    Jag har precis samma uppgift som du hade. Jag vet att det var längre sen men kanske kommer du ihåg lösningar?

    Tack!

  • Marcmarquez

    Behöver också hjälp med denna fråga :(

    1. Företaget fördubblar sitt aktieinnehav i andra företag i början av året. Köpeskillingen är 380. Senare under året säljs en fjärdedel av det totala innehavet för 188. Vi bokslutstillfället värderas kvarvarande aktier enligt genomsnittsmetoden (genomsnittligt anskaffningsvärde) till 585.

    2. Slututdelningen på en kundfordran på 50 inkl moms, som i flol beräknades bli 25%, fastställs under sommaren till 40%. I år tas en annan kundfordran på 25 inkl moms, som hänförs till december månads fakturering, till 100% upp som en befarad förlust.

    3. I samband med bolagsstämman beslutas om en frivillig avsättning till reservfonden på 4. Av samtliga därefter utdelningsbara medel beslutas att 30% ska delas ut, vilket också görs under året.

    4. Som tidigare år betalas sista juni amortering (100) plus ränta (i år 60) på banklånet. Eftersom ingen ränta betalas för det andra halvåret förrän i juni år 10 bokförs en interimsskuld avseende uppluppna räntor även detta år. Ränteintäkterna uppgår totalt till 26.7.

    5. Någon gång under sommaren köps inventarier via bank för 120+moms. Samtidigt säljs inventarier via bank (20+moms). De sålda inventarierna köptes år 8 för 30+moms. Inventarierna skrivs av enligt plan med 20%. Dessutom görs maximal räkenskapsenlig avskrivning.

    6. I slutet av året avslutas kontona ingående moms och utgående moms mot momsredovisningskontot. Det är endast december månads "momssaldo" som inte hinner betalas till staten.

    7. Den preliminära bolagsskatten uppgår även detta år till 180. Skattemyndigheternas besked om debiterad kvarskatt visar 4, vilket är 4 mer än vad företaget räknat med. Bolagsskatten är 26.3%.

  • johannahbg
    jassi86 skrev 2020-09-23 13:42:27 följande:

    Hej
    Löste ni uppgifterna?


    Hej,

    Nu sitter jag med denna uppgift :)
    Löste ni den och hur?
    Tacksam för hjälp :)
  • Rof
    johannahbg skrev 2021-03-02 13:32:52 följande:
    Hej,

    Nu sitter jag med denna uppgift :)
    Löste ni den och hur?
    Tacksam för hjälp :)
    Hej har du gjord uppgift och sitter fast med den också?
  • me33

    haha, tror jag med.

    Fasligt många redovisningsfrågor, klarar folk inte av att plugga själva.

  • Gullriset

    Jag sitter med en av dessa uppgifter, jag behöver hjälp med vilka konton jag ska boka allt mot. (Måste redovisa i T-konto)
    Tänker jag rätt med kontona från början?
    IB 400
    1350 380
    8221 188
    1350 592
    8271 7 
    8320/1350 585

    Företaget fördubblar sitt aktieinnehav i andra företag i början av året. Köpeskillingen är 380. Senare under året säljs en fjärdedel av det totala innehavet för 188. Vi bokslutstillfället värderas kvarvarande aktier enligt genomsnittsmetoden (genomsnittligt anskaffningsvärde) till 585. IB 400

  • Marta27

    Hej
    Hur har ni löst detta uppgift?
    Slututdelningen på en kundfordran på 50 inklusive moms, som i fjol beräknades bli 25%, fastställs under sommaren till 40%. Betalning görs till bankkontot. I år tas en annan kundfordran på 25 inklusive moms, som hänförs till december månads fakturering, till 100% upp som en befarad förlust.

Svar på tråden Nån som kan hjälpa mig att bokföra dessa affärshändelser?