• Anonym (Barnibilen)

Jag tänker vända mitt barn som är stort för åldern, framåt i bilen när han är runt tre år.

Är det bara jag som tycker att det börjar bli liiite hysteriskt med hur länge folk har sina barn bakåtvända i bilen? Att åka bakvänt till barnet är 3-4 år anser jag vara helt normalt men när man här på fl inser att det finns barn som går i tvåan, 8-åringar, som åker bakåtvänt... Är inte det lite överdrivet? Min son kommer att få åka framåtvänt runt tre-årssträcket och jag är inte ett dugg orolig för det. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 07:37
    På förekommen anledning vill jag verkligen POÄNGTERA och förtydliga att denna tråd inte handlar om någon specifik person eller händelse, utan är en allmän reflektion. Exempel som tas upp ska överhuvudtaget EJ kopplas ihop med någon annan enskild medlem på Familjeliv eller någon annanstans.

• Svar på tråden Jag tänker vända mitt barn som är stort för åldern, framåt i bilen när han är runt tre år.
  • Karolin86

Hoppsan de gick inte så bra, provar inget!

Straw2008: vilken tur att ni inte krockar, men de finns andra idioter ute på vägarna, dom som kör som galningar och dom som kör fulla. Alla kan göra misstag, köra ner i diket är lätt hänt, missa när någon bromsar osv, då åker era barn inte lika säkert längre. Dessutom måste ni ha en liten Saab om ni inte får plats.

• Matillin
    straw2008 skrev 2011-04-11 10:35:04 följande:
    Vi sätter inte barnen i bilen utan ordentliga kläder när bilen är -20 grader. Gör folk så mot sina barn verkligen ?? Vi HAR en maxi cosi mobi o en two way i vår Saab finns inte en chans i hela universum att vår stora på ca 95 cm kan sitta bakåtvänd i någon av dom stolarna? Plus att vi föräldrar även MÅSTE kunna sitta ordentligt för att kunna köra oxå. O VEM säger att krocken alltid sker så barnet gynnas av att åka bakåt? Vår son åker TRYGGT o säkert framåt hela familjen klarar då av en bilresa utan att mamma eller pappa krockat pga spyor illvrål i 30 min osv. Vi har barnskratt i vårt baksäte.
    Men då är alltså anledningen att era barn spyr om dom åker bakåtvänt.
    Givetvis får eran som plats i en bakåtvänd Two Way.
    Det finns ju många som är väldigt långa och åker i den.
    Min dotter var 110 cm när vi vände henne, 4 år gammal och hon fick plats.
    Ni måste haft den felmonterad i så fall?
  • Matillin
    Vi sätter inte barnen i bilen utan ordentliga kläder när bilen är -20 grader. Gör folk så mot sina barn verkligen ?? Vi HAR en maxi cosi mobi o en two way i vår Saab finns inte en chans i hela universum att vår stora på ca 95 cm kan sitta bakåtvänd i någon av dom stolarna? Plus att vi föräldrar även MÅSTE kunna sitta ordentligt för att kunna köra oxå. O VEM säger att krocken alltid sker så barnet gynnas av att åka bakåt? Vår son åker TRYGGT o säkert framåt hela familjen klarar då av en bilresa utan att mamma eller pappa krockat pga spyor illvrål i 30 min osv. Vi har barnskratt i vårt baksäte.
    Min snart 3 åriga dotter sitter förresten bakåtvänd fortfarande och hon är längre än ditt barn, ca 97 cm tror jag.
    Hon får gott om plats och vi har också en Saab, 9.5 kombi.
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Kicks71 skrev 2011-04-10 08:14:54 följande:
    En lång trotsig 3-åring med vinteroverall och allt är inte alltid så enkel att vika ihop och knöla in i en bakvänd liten stol så luften går ur, och gud vet om de ens kan ta ett andetag i den där ställningen med alla tjocka kläder och stövlar.

Nej, ibland ser verkligheten inte alltid så enkel ut som alla jätteduktiga mammor med långa pekfingar vill och tycker!
    hur lång är din 3åring? vilken bakåtvänd stol har ni då?
  • Matillin
    Kicks71 skrev 2011-04-10 08:14:54 följande:
    En lång trotsig 3-åring med vinteroverall och allt är inte alltid så enkel att vika ihop och knöla in i en bakvänd liten stol så luften går ur, och gud vet om de ens kan ta ett andetag i den där ställningen med alla tjocka kläder och stövlar.

Nej, ibland ser verkligheten inte alltid så enkel ut som alla jätteduktiga mammor med långa pekfingar vill och tycker!
    Jag tycker alla får göra som dom vill, men jag ifrågasätter bara din och andras bortförklaringar.
    Var ärliga med varför ni vänder barnen tidigare än "rekomendationerna" säger i stället?
  • hymafr
    alvide skrev 2011-04-11 08:20:37 följande:
    Det verkar vara vanligt att man vänder barnet framåt då det ser obekvämt ut för barnet och det blir dessutom bekvämare för den vuxne oxå tyvärr.
    Men det värsta är ändå alla felaktiga monteringar och slarvigt fastbända stolar.
    De flesta allvarliga skador som sker för barn (även de som åker bakvänt) är pga felaktig montering.
    Det började med att min vän monterade fel som vi fick hjälpa att montera rätt så har de blivit en grej för oss o snegla på hur andra har monterat sina barnstolar/babyskydd. Det är så skrämmande så jag kollar inte längre. Klarar det inte! Så många felmonterade ser vi.
    Det borde vara en standardkontroll av polisen när de stannar bilister för körkortskontroll och alkoholblåsning.
    Och framförallt tycker jag att man ser framåtvända barn som inte sitter fastspända korrekt.

För ett antal år sedan hade tidningen Vi Föräldrar ett reportage om hur man skulle spänna fast barnen, både bakåtvänt och framåtvänt.
    Man blev ju lite konfunderad då de illustrerade artikeln med en bild på en pojke i 8-årsåldern som satt framåtvänd med bältet UNDER ena armen (så att han i princip hade bara midjebälte).
    Hur sjutton tänkte de där? Obestämd
  • Snurriga mamman

Jag har krockat med mina barn i bilen.
    Det fanns inget jag kunde göra när en annan bil svängde rakt ut framför oss på 70väg.
    Det är en dag jag aldrig kommer glömma och jag tackar gud att mina barn satt fast ordentligt.

• pigglet
    Är de bara 95 cm så borde de väl rymmas i de allra flesta stolarna? Våra barn har då suttit som kungar i sina (twoway och ActaGracos duoflex) tills de är 5 år. Alla vi som har barnen bakåtvända tills de är 5 år - tror du våra barn är under 1 meter vid den åldern? Skulle tro de flesta är runt 110 cm - och ryms fortfarande!

Nej, man kan ju inte veta hur man kommer krocka. Men vid krockar i höga hastigheter färdas man alltid framåt. Det är också framifrån det tar stopp, efterson man kör in i en annan bil eller kör av vägen. All statistik säger samma sak - det är säkrare att åka bakåtvänd.
  • Jempa L
    Livisu skrev 2011-04-11 08:02:23 följande:
    Farorna förändras inte hela tiden... de finns där, men man är mer eller mindre medveten om dem.
    Ja, i mångt och mycket. Men samtidigt gör tekniken att vi idag har snabbare bilar, bättre vägar som inbjuder till högre hastigheter, hårdare bilar som ger stummare krockar.
    Många faror utrotas (tex sjukdomar) samtidigt som nya uppkommer. Idag är vi mer bekymrade om E-tillsatser än att få mat på bordet.
    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • pluppfamiljen

Min 4 åring sitter frammåt hon var för lång för att sitta i bakot stolar. Hon har suttit så 1 år

Blivande 6 barns mamma
  • Matillin

Våran dotter var 110 cm vid 4 års ålder så då vände vi henne. Hon var alltså lika stor som en normal 5- åring. Anledningen att hon då fick en framåtvänd stol var också att vår ena bakåtvända stol hade maxvikt på 18 kg och äldsta vägde då 19 kg. Våran yngsta sitter nu i den antagligen tills hon också väger runt 18 kg vilket lär vara i samma ålder, då dom följer samma längdkurva

• Matillin

Vi visste förresten inte att rekomendationen var fram till 5 års ålder. Men våran dotter är ju som en 5-åring i växten så vi gjorde det ju ändå, fast omedvetet

• Misery

Jag är född -69 och åkte i baktåvänd bilbarnstol. Likaså min bror som är född-66.
    OM man läser fakta och ser krockfilmer varför vänder man ändå sitt barn? Då får man ofta svaret att jag vet vad som är bäst för just mitt barn. Men skulle ditt barn vara annorlunda än något annat barn. Gäller inte samma för alla barn? Ett barn är inte redo kroppsligen för att åka framåt innan fyra år.
    Min dotter är 11. och hon sitter fortfarande på kudde trots att lagen bara säger 7 eller 135 cm. Men det skiter jag fullständigt i för jag har fakta att hon inte är redo för att sitta utan innan 12 års åldern. 

• tinis77
    Japp, jag gör så mot mina barn. De får ha på sig tjocka byxor, fleccetröja och mössa, och så får de en filt på sig i bilen. Jag har en two-way till min 5½åring, han är ca 115 cm och har gott om plats i den.

Mina barn sitter oxå tryggt och säkert, bakåt.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
Svar på tråden Jag tänker vända mitt barn som är stort för åldern, framåt i bilen när han är runt tre år.