• Annakth

Fick ett mammaledighetsvik och nu är jag gravid!

Har precis börjat på ett nytt jobb med bara tre heltidanställda och två st som jobbar  ca 15 tim per månad (ett ganska litet företag alltså). Jag jobbar heltid som vikarie för en av ägarna som ska ha barn i slutet av april. Hon har alltså inte fått barn än och jag är gravid i vecka 9.  När ska jag berätta?

• Svar på tråden Fick ett mammaledighetsvik och nu är jag gravid!
  • Sophiebysophie

Du borde nog berätta ganska omgående? Det kommer säkerligen inte bli omtyckt.
    Var det en planerad graviditet?

• Annakth

Jag tror inte heller att det kommer bli jättepopulärt men dom har ju barn själva så dom borde veta att det inte alltid går att planera. Vi har försökt i två år och har påbörjat utredning, jag trodde nog inte att det skulle bli ngt nu när det inte blivit det förr. Dum ursäkt men så är det.

• Javisst

Annakth, du behöver verkligen inte känna någon som helst skuld för att du har blivit gravid! Berätta när du känner dig redo, du behöver inte göra någon brådska. Mellan vecka 13-18 kanske? Men som sagt, när du känner dig redo :)

• Liten men naggande

Annakth: är i samma sits som du (typ) fast på ett större företag... täcker upp för ett mamma-vik och var i v 6 när jag började (suuupernytt alltså även om väldigt välplanerat) tänkte ju som du att det kan ta hur lång tid som helst och man kan ju inte tacka nej till jobbchanser "bara för att", jag väntade med att berätta tills den värsta missfallsrisken var över  + några veckor till för att jag hade sån ångest. De reagerade jätteprofessionellt på chefsnivå men jag har fått en hel del girlingar om att vara den gravida mamma-vikarien , ofta följt av ett höhöhö!

plågsamt men vad gör man :S när det är ett så litet företag som du väl är på så ska du nog inte vänta för länge men försök släppa det dåliga samvete (inom mig gnager det ofta att det just är sådana här situatin som göra att arbetsgivare föredrar att anställa män men samtidigt får jag påminna mig om att livet är som det är och det är varken din eller min uppgift att försvara resten av den kvinnliga befolkningens möjlighete att få jobb) 

Svar på tråden Fick ett mammaledighetsvik och nu är jag gravid!