• Anonym (orolig)

muskelryckningar, är så orolig :(

Hej , Jag har haft muskelryckningar i hela kroppen dagligen flera gånger i olika kropsdelar. Ibland känns det som om det fladdrar inuti, ibalnd att det pulserar några gånger. Man kan även se att huden går upp och ner. Pirrar även ofta under högra hälen. Mår jätte dåligt över det här. Har träffat två olika neurologer som har undersökt mig men inte tagit några prover. Båda har sagt att jag inte har nån neurologisk sjukdom. Att det förmodligen beror på stress. Men jag kan ändå inte koppla av. Kan inte sluta tänka på det eftersom jag känner dessa symptom hela tiden. kan man verkligen få dessa symptom av stress och så länge? Detta förstår min vardag... Mår så dåligt, När man googlar på symptomen så dyker det massa läskiga sjukdomar.... Är så rädd. Kan bara inte acceptera att jag får dessa konstiga känningar av stress? Hur kan stress framkalla ryckningar? Känner mig inte ens stressad har försökt koppla men det fortsätter bara. Någon som kan ge mig råd? Någon som känner igen sig??? Tacksam för all hjälp

• Svar på tråden muskelryckningar, är så orolig :(
  • Anonym (Bossen)

Dragits med detta dygnet runt i drygt 2 år nu. När det började göra ont efter ca. 6 mån blev det ännu otrevligare. (Känns som ichias fast inte bara i benen)

Skriver igen. B12vitaminbrist. Blev bättre men inte bra. Tilagt b9. Parkinson medicinen törs jag inte äta..

Magnesium är inte så stor ide äta i pillerform då man inte tillgodogör sig magnesium så lätt.de inte har tillförlitliga mätmetoder

Bättre äta kost m mkt magnesium

Blev mkt bättre när jag slutade m p-piller. (Upptäckt av en slump)

Testa det

Tänk också på maten. Är du vegetarian? De får ofta B-vitaminbrist. Och andra brister

• Dajje

Har fått ryckningar sen 2,5 månader tillbaka och från där har det Utvecklats till andra symptom, spännande huvudvärk, halsont, tungsmärtor, panikångest attack, ångeSt och oro,. Inte brytt mig så mycket men fick sjukskriva mig och fick nästan sparken för det. Ska träffa en psyk. Läkare snart om ett par veckor. Tror mest det är stress

• Anonym (en till)

Gammal tråd men testar ändå...TÄnkte bara höra hur det gått för alla här med era symtom. Har själv haft muskelryckningar sen i julas ungefär och andra märkliga symtom som surr och pirr i benen. Känseln känns konstig vissa dagar i huden på vaden och under ena foten, som kuddkänsla. Huden domnar också bort ytligt nattetid på båda benen allt för ofta av någon konstig anledning. Men mest oroar jag mig för muskelryckningarna som är konstanta. Det blippar/bubblar till under huden på tex låret för att nästa sekund bubbla till under foten...eller axeln..eller armen..eller ja var sjutton som helst. Så är det dygnet runt.

Är under utredning hos neurolog nu och är så nervös för vad det ska visa...

• Anonym (en till)
    cii skrev 2016-04-05 22:44:09 följande:

Magnesiumbrist? (En till)

Vet inte, har köpt hem en burk nu och ätit två dagar ungefär men än märker jag ingen skillnad. Någon som vet hur länge det dröjer innan det fungerar om det nu är magnesiumbrist det kan bero på? 
  • Louise8704

Väcker upp den gamla tråd pga har också muskelryckningar jag inte vet vad de beror på ännu. Störigt som sjutton. Allt började I juli med att jag fick känselbortfall och skakningar i min högra fot. Läkaren på vc sa att det antagligen var en nerv i kläm, brydde mig inte så mycket om det. Några veckor senare så började jag få starka muskelryckningar i vänstra benet och skinkan. På morgonen när jag gick upp började det göra ont I benet med, som ett slags tryck och kramp, ända från ljumsken ner i foten. Höll i sig någon halvtimme första dagen, och andra dagen en timme. På natten vaknade jag av att hela benet spasmade och ryckte, gjorde väldigt ont och hade känselbortfall i hela vänstra foten. Körde in till akuten, de gjorde inte så mycket, skickade hem mig. På natten vaknade jag åter igen av smärta, muskelryckningar och spasmer, men smärtan denna gången var outhärdlig. Det gjorde så fruktansvärt ont att jag inte kunde annat än att bara ligga och skrika, visste inte vart jag skulle ta vägen. Till råga på allt märkte jag att min vänstra ben nu var delvis förlamat. Trodde jag skulle dö. Min man ringde ambulansen, men väl på akuten hittade de inget. De skickade mig till ortopedern i tron om att det kanske var diskbråck, men hon sa att det inte var det och eftersom jag hade ett inbokat möte med ortoped 2 dagar efter i ett helt annat ärende så skrev de ut morfin till mig och skickade hem mig. Ortopeden skickade mig på sub-akut mr, och efter 2 månader (!!) Hemsk väntan hemma med rullstol och stark morfin fick jag veta att det inte var diskbråck, och alltså tillbaka på ruta ett. Remiss skrevs till infektion eftersom det kunde röra sig om neuroborrelios, men infektion sa nej eftersom neuroborrelios inte stämmer på mina symtom, remiss skrevs då till neurolog, men de säger nej om jag inte träffar infektion först och gör lumbalpunktion och letar efter borrelia så får jag inte träffa dem. Så om 10 dagar ska jag göra lumbalpunktion och leta efter borrelia som jag inte har symtom för att ha, så det låter ju lönt. Muskelryckningarna och andra neurologiska problem har dessutom spridit sig även till resten av kroppen. Så fort jag inte rör mina muskler så rycker och skakar de. Vaknar alltså av detta varje natt, ibland skakar hela eller delar av kroppen som att jag har något slags anfall typ. Är så trött på detta och vill bara veta vad det är. Jag har iaf inte lika ont längre, men jag är väldigt orolig eftersom jag inte vet vad det är. Det är även i huvudet och tungan, vilket gör det svårt för mig att prata vissa dagar. Är det någon som har liknande och vet vad det kan vara? :(

• Louise8704
    Louise8704 skrev 2021-01-03 18:05:00 följande:

Väcker upp den gamla tråd pga har också muskelryckningar jag inte vet vad de beror på ännu. Störigt som sjutton. Allt började I juli med att jag fick känselbortfall och skakningar i min högra fot. Läkaren på vc sa att det antagligen var en nerv i kläm, brydde mig inte så mycket om det. Några veckor senare så började jag få starka muskelryckningar i vänstra benet och skinkan. På morgonen när jag gick upp började det göra ont I benet med, som ett slags tryck och kramp, ända från ljumsken ner i foten. Höll i sig någon halvtimme första dagen, och andra dagen en timme. På natten vaknade jag av att hela benet spasmade och ryckte, gjorde väldigt ont och hade känselbortfall i hela vänstra foten. Körde in till akuten, de gjorde inte så mycket, skickade hem mig. På natten vaknade jag åter igen av smärta, muskelryckningar och spasmer, men smärtan denna gången var outhärdlig. Det gjorde så fruktansvärt ont att jag inte kunde annat än att bara ligga och skrika, visste inte vart jag skulle ta vägen. Till råga på allt märkte jag att min vänstra ben nu var delvis förlamat. Trodde jag skulle dö. Min man ringde ambulansen, men väl på akuten hittade de inget. De skickade mig till ortopedern i tron om att det kanske var diskbråck, men hon sa att det inte var det och eftersom jag hade ett inbokat möte med ortoped 2 dagar efter i ett helt annat ärende så skrev de ut morfin till mig och skickade hem mig. Ortopeden skickade mig på sub-akut mr, och efter 2 månader (!!) Hemsk väntan hemma med rullstol och stark morfin fick jag veta att det inte var diskbråck, och alltså tillbaka på ruta ett. Remiss skrevs till infektion eftersom det kunde röra sig om neuroborrelios, men infektion sa nej eftersom neuroborrelios inte stämmer på mina symtom, remiss skrevs då till neurolog, men de säger nej om jag inte träffar infektion först och gör lumbalpunktion och letar efter borrelia så får jag inte träffa dem. Så om 10 dagar ska jag göra lumbalpunktion och leta efter borrelia som jag inte har symtom för att ha, så det låter ju lönt. Muskelryckningarna och andra neurologiska problem har dessutom spridit sig även till resten av kroppen. Så fort jag inte rör mina muskler så rycker och skakar de. Vaknar alltså av detta varje natt, ibland skakar hela eller delar av kroppen som att jag har något slags anfall typ. Är så trött på detta och vill bara veta vad det är. Jag har iaf inte lika ont längre, men jag är väldigt orolig eftersom jag inte vet vad det är. Det är även i huvudet och tungan, vilket gör det svårt för mig att prata vissa dagar. Är det någon som har liknande och vet vad det kan vara? :(

Jo, just det. Smärtan i benet var allra värst på morgonen samt när jag stod upp. Inte direkt när jag ställde mig, utan efter typ 5 sekunder och sedan eskalerade smärtan tills jag lade mig ner igen. Även förlamningen kom bara när jag står upp, inte vid liggande eller sittande.

I övrigt så får jag också numera muskelryckningar i typ underlivet när jag böjer nacken. Och jag har även (konstaterad från läkare) muskelsvaghet i mitt vänstra ben samt har jag inte all motorik kvar. Tex kan jag inte göra cirkelrörelser eller skaka på foten längre. Kan heller inte stå på tå eftersom min fot viker sig inåt.
  • moslyc

Hur har det gått?? 
    Jag har känselbortfall från en buktande disk i nacken men har nu även fått  pirr och muskelryckningar och sitter och googlar och blir mer och mer uppskrämd utöver att det är rätt jobbigt som det är.
    Skitjobbigt är det och jag ville bara säga att du är inte ensam, om det hjälper alls. 
    Hoppas det har blivit bättre för dig {#emotions_dlg.flower}

• Lajan

Hej gänget! här är en till med konstanta muskelryckningar som jag aldrig haft tidigare.
    Visst har jag stor stress pga eget företag och två småbarn samt massa press från olika håll men det är så sinnessjukt svårt att tro på att detta beror på stress/ångest. 

ryckningarna uppkom efter en operation jag genomförde för 15 dagar sedan, jag upplevde operationen som stressig och traumatisk för mig (det är konstaterat att operationen inte varit i närheten utav nerver eller annat) det började som pulserande värk i vaderna som sedan spred sig till låren och rumpan, muskelryckningarna började i vaderna sedan låren och har nu även vid ena sidan av magen och i ryggen ibland. 

Jag har bett om och fått en remiss till neurolog, men ligger här hemma och mår sjukt dåligt då det är så obehagligt med ryckningarna. Oroar mig också för ALS och alla andra neurologiska sjukdomar man googlar fram. 

Hur går det för er andra? vore tacksam för svar. 

• Lajan

Ingen som kan tänka sig att svara hur det går för er alla? 

• Anonym (...)

Jag har också haft muskelryckningar, samtidigt domnade jag lätt bort i händer och fötter. Googlade och fann MS! Jag var helt övertygad att jag hade MS! Träffade flera läkare och alla sa stress! Det blippade och ryckte i kroppen konstant! Flera gånger per minut. Ibland lite och ibland bara fladdrade musklerna! Tillslut bytte jag hälsocentral och läkaren tog mig på allvar. Skickade mig till Mr av hjärna. Det visade tack o lov inget. 

Ryckningarna höll i sig i många många månader innan de upphörde. Jag tror att min oro skapade detta. När det gäller ALS så är väl muskelsvaghet i första hand som inträffar och att muskeln börjar rycka när den "dör" i princip. En av läkarna sa till mig: - Det finns något som är farligare än MS och många andra neurologiska sjukdomar, och det är stress! 

• Lajan

Tack för svaret! 

Jag har levt ett stressigt liv helt klart, är säker på att muskelryckningarna är stress men dessa domningar/pirrningar och spända muskler i vaderna är det värsta och det som stör mig mest :( 

är du helt fri nu från dina symtom?

• Pentra

Mina muskelryckningar försvann efter att jag började med magnesiumtilkskott. Jag tog 800-1200 mg jämt fördelat över dagen, för balansen i tarmarna. Den sista dagsdosen tog jag strax innan sänggåendet eftersom magnesium även bidrar till bättre sömn.
    Skulle man ändå bli konstig i magen av magnesium så funkar det alldeles utmärkt att ta fotbad ist. Huden är mycket bra på att ta upp magnesium, och denna metod rubbar inte metabolismen. Använd några dl magnesiumkoltid eller magnesiumsulfat (epsomsalt) i fotbad i ca 20-40 min. 

Mvh,
    Pentra

• Anonym (Jag oxå)

En till orolig själ här med muskelryckningar. Har ryckningar här och där i kroppen. 

Kom väldigt plötsligt. Haft det i mer än  4 veckor från och till. Det är liksom inte på ett ställe utan lite varstans i kroppen, en ryckning bara. 

Jag är så orolig så jag får panik i kroppen.
    Tänkte direkt Als. Har bokat tid hos läkare men det 5 veckor dit.

hur har det gått för er?

Svar på tråden muskelryckningar, är så orolig :(