Louise8704 skrev 2021-01-03 18:05:00 följande:
Väcker upp den gamla tråd pga har också muskelryckningar jag inte vet vad de beror på ännu. Störigt som sjutton. Allt började I juli med att jag fick känselbortfall och skakningar i min högra fot. Läkaren på vc sa att det antagligen var en nerv i kläm, brydde mig inte så mycket om det. Några veckor senare så började jag få starka muskelryckningar i vänstra benet och skinkan. På morgonen när jag gick upp började det göra ont I benet med, som ett slags tryck och kramp, ända från ljumsken ner i foten. Höll i sig någon halvtimme första dagen, och andra dagen en timme. På natten vaknade jag av att hela benet spasmade och ryckte, gjorde väldigt ont och hade känselbortfall i hela vänstra foten. Körde in till akuten, de gjorde inte så mycket, skickade hem mig. På natten vaknade jag åter igen av smärta, muskelryckningar och spasmer, men smärtan denna gången var outhärdlig. Det gjorde så fruktansvärt ont att jag inte kunde annat än att bara ligga och skrika, visste inte vart jag skulle ta vägen. Till råga på allt märkte jag att min vänstra ben nu var delvis förlamat. Trodde jag skulle dö. Min man ringde ambulansen, men väl på akuten hittade de inget. De skickade mig till ortopedern i tron om att det kanske var diskbråck, men hon sa att det inte var det och eftersom jag hade ett inbokat möte med ortoped 2 dagar efter i ett helt annat ärende så skrev de ut morfin till mig och skickade hem mig. Ortopeden skickade mig på sub-akut mr, och efter 2 månader (!!) Hemsk väntan hemma med rullstol och stark morfin fick jag veta att det inte var diskbråck, och alltså tillbaka på ruta ett. Remiss skrevs till infektion eftersom det kunde röra sig om neuroborrelios, men infektion sa nej eftersom neuroborrelios inte stämmer på mina symtom, remiss skrevs då till neurolog, men de säger nej om jag inte träffar infektion först och gör lumbalpunktion och letar efter borrelia så får jag inte träffa dem. Så om 10 dagar ska jag göra lumbalpunktion och leta efter borrelia som jag inte har symtom för att ha, så det låter ju lönt. Muskelryckningarna och andra neurologiska problem har dessutom spridit sig även till resten av kroppen. Så fort jag inte rör mina muskler så rycker och skakar de. Vaknar alltså av detta varje natt, ibland skakar hela eller delar av kroppen som att jag har något slags anfall typ. Är så trött på detta och vill bara veta vad det är. Jag har iaf inte lika ont längre, men jag är väldigt orolig eftersom jag inte vet vad det är. Det är även i huvudet och tungan, vilket gör det svårt för mig att prata vissa dagar. Är det någon som har liknande och vet vad det kan vara? :(
Jo, just det. Smärtan i benet var allra värst på morgonen samt när jag stod upp. Inte direkt när jag ställde mig, utan efter typ 5 sekunder och sedan eskalerade smärtan tills jag lade mig ner igen. Även förlamningen kom bara när jag står upp, inte vid liggande eller sittande.
I övrigt så får jag också numera muskelryckningar i typ underlivet när jag böjer nacken. Och jag har även (konstaterad från läkare) muskelsvaghet i mitt vänstra ben samt har jag inte all motorik kvar. Tex kan jag inte göra cirkelrörelser eller skaka på foten längre. Kan heller inte stå på tå eftersom min fot viker sig inåt.