• Cocarola

    Varför börjar dvärghamstrarna slåss NU?

    Har två vintervita dvärghamstrar, bröder som är 10 månader. De har alltid kommit väl överens och har tex alltid valt att sova tillsammans trots tillgång till flera sovplatser. De har en stor bur med massor av pryttlar som vi byter ut med jämna mellanrum för att de ska få stimulans. De har delat på matskålar, flaska etc utan problem, men haft varsit hjul. Trodde i min enfald att om de inte började slåss när de blev könsmogna så var faran över.. Varför börjar de slåss nu, nät de kommit överens så länge? Har inrett badkaret åt den ena så länge, så får jag väl köpa en bur till imorgon. Ska jag göra några försök att introducera dem som om de vore främlingar? Det känns sorgligt om de ska tillbringa resten av livet ensamma. Tror ni att de kan bli kompisar igen?

  • Svar på tråden Varför börjar dvärghamstrarna slåss NU?
  • Skicklet

    Mina vintervita började också slåss efter några veckor, de jag hade innan kivades ibland men trivdes i övrigt bra ihop så jag såg mellan fingrarna med deras gnabb. Men de jag har nu ryker ihop rejält! Var tvungen att sära på dem, men har lite ågren av att de måste vara ensamma resten av livet. Funderar på att dela av terrariet med nät, så de får lite sällskap/viss kontakt utan att kunna skada varann. Eller, då mina är honor, para dem och låta en av ungarna få bo kvar med respektive mor.


    Det man inte dör av överlever man
  • Cocarola

    Såg att det var liv i tråden igen, och passar på att uppdatera lite: efter att jag delat på brorsorna så trodde jag ett tag att de var deprimerade. De var inaktiva, sprang nästan inget i hjulet fast de tidigare sprungit timvis om nätterna, etc. Sen började jag inse att det nog var deras naturliga tillstånd.. Bara för att de inte slogs tidigare så betydde det inte att de varit nöjda med sällskapet, och springandet kanske var pga stress. I början sökte de verkligen varandras sällskap och var superbundis, kanske var det därför de stod ut med varandra så ovanligt länge. Jag har inte hört om någon som lyckats få dvärghamstrar att bo tillsammans hela livet, och undrar varför det rekommenderas på så många olika håll.

  • Dr Mupp

    Jadu. Det verkar ganska bökigt att få hamstrar att vara nöjda ihop. Iförrgår fick jag sära på våra roborovski dvärghamstrar eftersom den ena blivit skadad. De hade smågnabbats tidigare, men aldrig värre än det. Tills vi då hittade blod i buren och såg att den ena hade bitskada på svansroten. 

    Och efter att de särats så ser man att den ena (den skadade) nog haft det ganska jobbigt. Han ligger mest och sover nu och tar det betydligt lugnare medan den andra springer runt och är nöjd och glad.  

    Det jobbiga för oss är att vi inte har plats för tre burar egentligen (vi har en guldis också) och enda anledningen till att vi har dvärgarna från första början är för att jag räddat dem från vanvård och ja den skadade hamstern fick flytta tillbaka till deras gamla pyttebur. 


    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Snap That

    Jag har ca 70 dvärghamstrar här hemma nu och håller alla mina i par eller grupp, jag har på drygt 10 år haft under 20 stora bråk och totalt har 3st blivit ihjälbitna. Under mina 10 år med dvärghamstrar har jag haft tusentals av dem.

    Jag har haft alla fyra dvärgarterna och det har inte varit några större problem, de som haft störst problem är kinesisk hamster och efter det är det vintervita som har svårast att samsas.

    Om man läser L80 som är lagen om hur man ska hålla sina smådjur så kan man där finna att dvärghamstrar SKALL hållas med minst en artfrände. Att sedan zoo-affärer och andra "förstå sig påare" rekomenderar att man ska hålla dem ensamma är tragiskt. 

    Det är mycker som zoo-affärer inte vet något om, de säljer "hamstervadd" trots att det kan vara livshotande.
    Det är väldigt många hamstrar som slutat sitt liv pga detta påfund och ändå ska det pråmt prackas på alla som köper hamster i butik.      

  • Dr Mupp
    Snap That skrev 2011-11-10 16:59:54 följande:
    Jag har ca 70 dvärghamstrar här hemma nu och håller alla mina i par eller grupp, jag har på drygt 10 år haft under 20 stora bråk och totalt har 3st blivit ihjälbitna. Under mina 10 år med dvärghamstrar har jag haft tusentals av dem.

    Jag har haft alla fyra dvärgarterna och det har inte varit några större problem, de som haft störst problem är kinesisk hamster och efter det är det vintervita som har svårast att samsas.

    Om man läser L80 som är lagen om hur man ska hålla sina smådjur så kan man där finna att dvärghamstrar SKALL hållas med minst en artfrände. Att sedan zoo-affärer och andra "förstå sig påare" rekomenderar att man ska hålla dem ensamma är tragiskt. 

    Det är mycker som zoo-affärer inte vet något om, de säljer "hamstervadd" trots att det kan vara livshotande.
    Det är väldigt många hamstrar som slutat sitt liv pga detta påfund och ändå ska det pråmt prackas på alla som köper hamster i butik.      
    Jo jag vet att de ska vara tillsammans, men vad gör man när de slåss så blodet flyter? Mina hamstrar har förörvigt inte hamstervadd. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Skicklet
    Snap That skrev 2011-11-10 16:59:54 följande:
    Jag har ca 70 dvärghamstrar här hemma nu och håller alla mina i par eller grupp, jag har på drygt 10 år haft under 20 stora bråk och totalt har 3st blivit ihjälbitna. Under mina 10 år med dvärghamstrar har jag haft tusentals av dem.

    Jag har haft alla fyra dvärgarterna och det har inte varit några större problem, de som haft störst problem är kinesisk hamster och efter det är det vintervita som har svårast att samsas.

    Om man läser L80 som är lagen om hur man ska hålla sina smådjur så kan man där finna att dvärghamstrar SKALL hållas med minst en artfrände. Att sedan zoo-affärer och andra förstå sig påare" rekomenderar att man ska hålla dem ensamma är tragiskt. 

    Det är mycker som zoo-affärer inte vet något om, de säljer "hamstervadd" trots att det kan vara livshotande.
    Det är väldigt många hamstrar som slutat sitt liv pga detta påfund och ändå ska det pråmt prackas på alla som köper hamster i butik.      
    Mina slåss så blodvite uppstår, så vad gör man? De jag hade innan gick fint ihop men det senaste paret fightas all vaken tid. Anser då att de mår bäst av att bli särade (iaf för den utsatta stackarn)
    Hur har du själv gjort vid dessa situationer? Särat eller låtit dem slåss sönder och samman? Funderar på att sätta ett nät mitt genom terrariet, på så vis får de viss sällskap men kan inte skada varandra, vad tycker du om en sån lösning?
    Det man inte dör av överlever man
  • Snap That

    Jag har bytt partners till dem som inte funkat och det har gått bra.

    Man kan aldrig låte de fortsätta slåss för då kan det gå riktigt illa.
    Jag tycker dock inte att ett misslyckat försök att sätta ihop ett par eller en grupp är skäl nog att hålla sina dvärgar ensamma.  

  • Upptagen

    När jag var liten fick jag två dvärghämstrar som var systrar, butiksägaren rekommenderade oss att köpa dem och ha dem ihop men tyvärr slutade det så tråkigt det kan sluta. Hittade den ena med tänderna i den andra som var död. En smått traumatisk upplevelse för ett barn...

  • Dr Mupp
    Snap That skrev 2011-11-12 20:15:49 följande:
    Jag har bytt partners till dem som inte funkat och det har gått bra.

    Man kan aldrig låte de fortsätta slåss för då kan det gå riktigt illa.
    Jag tycker dock inte att ett misslyckat försök att sätta ihop ett par eller en grupp är skäl nog att hålla sina dvärgar ensamma.  
    Tyvärr har inte jag plats att ha hur mycket burar som helst. Finns ju en risk med att de inte fungerar med de nya hamstrarna och då sitter man där istället med ännu en bur som man inte har plats för. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Trebarnsmamman

    Har också två dvärghamstrar (honor) som gick att ha tillsammans i ca 6 månader sedan slogs de , ingen överraskning precis.
    Hamstrar är enstöringar och vill bo själv.
    Jag har haft många hamstrar genom åren och vet sedan tidigare att det ej går att ha de i samma bur.

  • Vofflis

    Jag har också vintervit dvärghamster, nu har jag faktiskt valt att bara ha en men provade för tre år sedan att ha två bröder tillsammans i en ganska stor bur, fungerade ett par månader men sedan blev det slagsmål då den ena blev illa skadad. Sedan dess har jag alltid bara en hamster. Tänker inte försöka att ha fler än en igen...

  • eliin89

    Jag jobbar i djuraffär o rekommenderar ALlTID en hamster oavsett sort! Sen finns det kunder som inte lyssnar på det örat tyvärr o kommer tillbaka med halvdöda hamstrar i lådor o tycker vi ska ta bort dem. Tyvärr är det lag på att dv. hamster ska vara två?! Vilket är väldigt konstigt.

  • Dr Mupp
    eliin89 skrev 2012-01-05 21:56:40 följande:
    Jag jobbar i djuraffär o rekommenderar ALlTID en hamster oavsett sort! Sen finns det kunder som inte lyssnar på det örat tyvärr o kommer tillbaka med halvdöda hamstrar i lådor o tycker vi ska ta bort dem. Tyvärr är det lag på att dv. hamster ska vara två?! Vilket är väldigt konstigt.
    Djuraffärer säljer oftast för unga hamstar som är grossist uppfödda, det är faktiskt inte konstigt att de börjar slåss. Förövrigt brukar personalen i djuraffärer vara extremt okunnig om de djurslag som de säljer.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • eliin89

    Beror nog på vilken affär o vilken anställd man går till? Har haft hamster o alla andra sorters djur under hela livet o känner mig ganska bra på min sak, men någon veterinär är jag inte. (Känns som kunder ofta tror det). Sen är det upp till kunden vart den handlar, finns ju uppfödare? Varför citerade du det jag skrivit? Fanns inget som helst samband mellan mig eller det jag skrev o din text. Om det nu inte är så att jag sålt 2 hamstrar till dig..

  • Dr Mupp
    eliin89 skrev 2012-01-06 04:55:12 följande:
    Beror nog på vilken affär o vilken anställd man går till? Har haft hamster o alla andra sorters djur under hela livet o känner mig ganska bra på min sak, men någon veterinär är jag inte. (Känns som kunder ofta tror det). Sen är det upp till kunden vart den handlar, finns ju uppfödare? Varför citerade du det jag skrivit? Fanns inget som helst samband mellan mig eller det jag skrev o din text. Om det nu inte är så att jag sålt 2 hamstrar till dig..
    Genom att rekommendera en dvärghamster så visar du precis det jag skrev nämligen okunnighet. 

    De ni borde rekommendera är två hamstrar en stor bur och hur man gör inredningen så bra som möjligt för två hamstrar samtidigt som ni meddelar köparen om risken att de börjar slåss och att man då behöver sära på dem. . 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • eliin89

    Tyvärr hjälper det inte alltid med en stor bur, men självklart rekommenderas stora burar!? Det gäller ju alla djur? Todde det var självklart därför skrev jag inte det. Sen är det faktiskt kundens uppgift att läsa på om det djur de köper, vi kan inte hålla lektioner. Sen jobbar jag i en kedja där vi skickar med faktablad, garanti o "bes. protokoll". Jag tycker det är tråkigt att du flyger på mig ang min kompetens när du inte vet vem jag är. Det enda jag skrev var att VI alltid berättar att det ofta slutar med bråk med två hamstrar.

  • kutiom

    Det finns väl ingen lag om att hamstrar måste ha sällskap?! Eller gör det? Trodde det var marsvin som denna lagen syftade på...

  • Majza

    Vi skulle köpa en dvärghamster, hade oxå hört att de bör va ensamna.

    Men hon i djuraffären sa att man skulle ha 2.

    De har nog stor bur och nog mkt mat bråkar de inte.

    Nä el hur!

    Haft de 1 mån nu och den ena är på den andra jättemkt! Jagar henne å biter henne. På mån är det jag som åker å köper en till bur.

    Skulle vilja säga en sanningens ord till den personal som sa åt oss å köpa 2.

    Var det nåt jäkla säljknep el?

    För att sälja fler i tvinga oss att köpa ytterligare en till svindyr bur!

    Fy!

    Hade det inte varit min dotters hade jag lämnat tillbaks den ena! Men såklart älskar hon båda redan... Suck!

    Lag el inte, djur som bråkar ska inte bo ihop. Så sluta säg att det går bra...

Svar på tråden Varför börjar dvärghamstrarna slåss NU?