• Anonym (vill inte)

Hon vill inte ha nåt tillägg...

Hej!
    Jag har en go och glad liten bebis här hemma som snart blir 5 månader.. Vi började introducera fast föda, burkmat och gröt till denna lilla dam när hon var 4 månader ganska så exakt.. Hon äter både burkmat och gröt bra.( Jag lägger en klick matfett i varje varm måltid och erbjuder så klart vatten eller lite pärondricka utspätt med vatten.)
    Hon är ju lite hård i magen tack vare övergången till fast föda, men vi håller det i trim med päron, katrinplommon och vätska i form av vatten eller fruktdrickorna från 4 månader.Plus att jag brukar röra ut lite messmör i grötvattnet innan jag vispar i pulvret..

Till saken hör att hon nu slutat med nattmålet ( tillägget) och fram tills för nån dag sedan vill hon inte heller ta det på morgonen.. Hon sover i ett sträck sedan någon vecka tillbaka, från kl 21:00 - ca 6-7:00 på morgonen.. Hon är glad och nöjd när hon vaknar. Och när man trilskats några morgnar nu med tillägg och hon absolut inte vill ha det,( biter i nappen på flaskan och klöks av det) så tänker jag fakt inte hålla på att bråka med henne mer..
    Min fråga är - Räcker det med den maten hon får?? Eller måste hon även ha tillägget?
    En dag kan se ut så här:
     En portion gröt på morgonen, och på detta så äter hon säkert mer än en halv liten burk av fruktpuré.

Varm mat mitt på dagen ( ibland nästan en hel stor burk) och en halv burk dessert i form av frukt beroende på hur mkt hon ätit till middag.

Ev ett litet mellanmåt i form av yoggi/frukt ( Sempers barnmatsburkar)

Varm mat igen ( igår åt hon en HEL stor burk så hon orkade inte någon frukt efteråt)

Slutligen en portion gröt ( mild fullkorn , risgröt eller banangröt och säkert en halv burk fruktpuré till detta, katrinplommon eller päron för att hon inte ska bli allt för hård i sin lilla mage..)

Jag försöker låta det gå ca 4 tim imellan varje måltid, eftersom jag märkt att försöker jag ge henne tidigare så vill hon inte ha..Hon verkar stå sig bra och länge efter var mål.
    Hon rapar efter måltid och det kommer oftast inte upp ett enda dugg, till skillnad från när hon får tillägget , då tycker man nästan ibland att hälften kommer upp i omgångar varje gång hon rapar lite..

Hon är alltid glad, verkar väldigt nöjd och harmonisk.. men man är ju ändå lite orolig om hon får i sig tillräckligt med näring..
  • Svar på tråden Hon vill inte ha nåt tillägg...
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det verkar som att din tjej vet vad hon vill. Oneklligen är hon nöjd och belåten som du beskriver det.
    Min erfarenhet är att mätta barn sover bra, vilket är ett gott tecken på att de får i sig tillräckligt med mat under dagen. Skulle hon inte öka lika mycket i vikt som tidigare, beror det förmodligen på att hon dels äter mindre ofta och dels är mer aktiv än tidigare. Det är en helt naturlig utveckling.

Då hon fortsatt är ganska liten och ganska snabbt gått över till mat, är det bra att du är extra observant på hennes mage och gör vad du kan för "hålla den i form". Krånglar hon mer med magen kan det vara aktuellt att backa, men som sagt är hon nöjd och belåten går det fint att fortästta som ni gör.

Fem till sex mål om dagen (vilket hon äter), vid hyfsat regelbunda tider, är enligt min erfarenhet optimalt när man gått över på fast föda.

MVH Christine

• Smillasmatte
    BVC Sköterskan skrev 2011-04-07 09:15:51 följande:
    Hej!

Det verkar som att din tjej vet vad hon vill. Oneklligen är hon nöjd och belåten som du beskriver det.
    Min erfarenhet är att mätta barn sover bra, vilket är ett gott tecken på att de får i sig tillräckligt med mat under dagen. Skulle hon inte öka lika mycket i vikt som tidigare, beror det förmodligen på att hon dels äter mindre ofta och dels är mer aktiv än tidigare. Det är en helt naturlig utveckling.

Då hon fortsatt är ganska liten och ganska snabbt gått över till mat, är det bra att du är extra observant på hennes mage och gör vad du kan för "hålla den i form". Krånglar hon mer med magen kan det vara aktuellt att backa, men som sagt är hon nöjd och belåten går det fint att fortästta som ni gör.

Fem till sex mål om dagen (vilket hon äter), vid hyfsat regelbunda tider, är enligt min erfarenhet optimalt när man gått över på fast föda.

MVH Christine
    Ok tack!Skrattande
    Men det där med att " backa" om magen ev börjar krångla? vad ska jag DÅ ge henne? Jag ammar inte .. ( gjorde det bara 6 veck med denna lilla dam av medic skäl) Och hon totalvägrar tillägget.. inte bara i flaskan.. även på sked osv...
  • BVC Sköterskan

Hej Igen!

Förhppningsvis får hon inga större problem med magen, då det verkar som ni verkar kommit igång med det mesta. Risken finns att hon kanske blir hårdare i magen när ni introducerar något nytt födoämne. I så fall kan det vara bra att backa till något du vet att hon redan klarar och skulle inte det fungera finns det andra möjligheter.

Men som sagt, med tanke på att ni kör både med päron, katrinplommon osv så borde hon inte få några större problem.

Trevlig heltg!

/Christine

Svar på tråden Hon vill inte ha nåt tillägg...