• snowberry

Hur viktigt e det att stodja nacken?

Min lilla dotter e 5veckor och alla papekar att hon e valdigt stadig/stark i nacken for att va sa liten. Det e mitt forsta barn sa jag vet inte hur stadig/ostadig hon e, men hon slanger sa mkt med huvudet och ror nacken sa mkt att det e svart att hanga med. Radd att hon ska skada sig pa nagot satt for att vi inte hinner med att stodja alla ganger. Aven om hon lyfter huvudet o vrider nacken mkt sa tappar hon det efter en stund och e fortfarande vinglig.

Hur viktigt e det egentligen att stodja nacken? E detta nagot jag borde oroa mig over?

• Svar på tråden Hur viktigt e det att stodja nacken?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det är naturligtvis viktigt att man i möjligaste mån hjälper henne stödja nacken, då hon fortfarande som du säger tappar greppet ibland. Naturligtvis händer det att man inte är med men med all säkerhet går det fint, så jag tycker inte att du skall vara orolig.

Lägg henne gärna mycket på mage, på så vis stärker hon sina rygg- och nackmuskler ytterligare. Förutom att ligga i magläge på golvet kan hon ju även ligga på ert bröst på mage. Det brukar för övrigt vara mer uppskattat i hennes ålder.

Runt tre månader är min uppfattning att de flesta barn håller huvudet relativt stadigt.

Trevlig helg!

MVH Christine

Svar på tråden Hur viktigt e det att stodja nacken?