• cicci85

Beter sig era 5-6 åringar på detta vis?

Sambon, sonens pappa, ringde efter dagislämning och var så orolig för sonen. Han har ofta fixa idéer och så även denna morgon. De kom lite sent till frukosten så alla barnen satt redan vid bordet. Mellan varje barn var en ledig stol förutom på ett ställe där det stod två stolar bredvid varann. Det tyckte sonen var helt fel och han kunde inte heller sätta sig vid bordet eftersom ordningen mellan barn och stolar inte stämde... Han sprang och gömde sig för att slippa sätta sig men till slut lyckades de väl övertala honom ändå...

För några dagar sen skulle han till mormor och vi skulle mötas upp vid mitt jobb. Men mormor var snabbare så vi möttes på ett annat ställe. Sonen blev mycket bekymrad och ledsen eftersom det var på fel ställe...
    Efter ett tag blev han som vanligt men senare fick han ett ordentligt utbrott hos mormor av samma anledning som han fått ett utbrott tidigare på morgonen. Han hade somnat tidigt kvällen innan, så han hann inte fika och spela tv-spel med våra gäster...

Beter sig era barn så här, normalt beteende eller inte? Sambon är jätteorolig och tycker vi borde ringa BUP...

• Svar på tråden Beter sig era 5-6 åringar på detta vis?
  • Preppy

Visst kan barn ha fixa idéer och göra konstiga saker utan att det är någon fara. Vår äldsta flicka får fortfarande utbrott ibland när det inte blir som planerat eller om någon bryter en regel. Ordning och reda vill hon ha.
    Jag tycker ni ska söka hjälp om han verkar må dåligt av det eller om det tar för mycket energi av er i vardagen att hjälpa honom och lirka. Det finns säkert saker man kan träna på för att bryta ett såndant mönster.
    Lycka till!

• Isalel

Min son har i omgångar varit väldigt fixerad vid sina föreställningar hur det SKA vara, men inte jämt. Och han klarar sig ur situationerna även om det är med viss missnöjsamhet och irritation. Men jag kan vara likadan, om jag förväntar mig en lasagne när jag kommer hem men istället får fiskgratäng så kan jag kanske bli ovuxet irriterad :P
    Men finns det något annat som sätter stopp i vardagen för honom?

• MammaJohanna1

Prata med peronalen på förskolan! De ser honom ju i den miljön och kan säga om han verkar orolig. Be dem att de kollar lite extra hur han beter sig när det inte blir som han tänkt.

• MammaJohanna1
    Isalel skrev 2011-04-07 11:45:26 följande:
    Min son har i omgångar varit väldigt fixerad vid sina föreställningar hur det SKA vara, men inte jämt. Och han klarar sig ur situationerna även om det är med viss missnöjsamhet och irritation. Men jag kan vara likadan, om jag förväntar mig en lasagne när jag kommer hem men istället får fiskgratäng så kan jag kanske bli ovuxet irriterad :P
    Men finns det något annat som sätter stopp i vardagen för honom?
    Det där med fiskgratäng istället för lasagne känner jag också igen från mig själv
  • Livisu

Börjar han inte komma in i den fasen då regler och ordning är väldigt viktigt? Att man börjar förstå att världen är uppbyggd på ett visst sätt och när den förändras så kan det kännas jobbigt. Det vet ni ju själva, när busshållplatse flyttas pga vägarbete så blir man lite irriterad... lägg då till ett barns humör och korta tålamod.

• cicci85

Han har alltid varit lite fixerad vid ordning, fixar olika saker i färgordning, måste klä på sig i rätt ordning osv. Jag tycker inte det är ett problem, är själv likadan. Skulle oxå se att stolarna och barnen var varannan, men skulle såklart inte vägra sätta mig för att det skulle störa ordningen
    Men nu om det fortsätter så att han inte accepterar eller vad man säger, att saker inte blir som han tänkt sig börjar man ju bli lite orolig...

Han är inte "som alla andra" överlag, adhd-symptom men inte utredd, har resurs på förskolan.

Men just det beteendet som jag skrivit om i trådstarten tycker jag inte känns så onormalt för en 5-åring, men sambon är väldigt orolig och tycker det är väldigt onormalt... Men jag vet inte, det är kanske onormalt

• MammaJohanna1
    cicci85 skrev 2011-04-07 12:02:38 följande:
    Han har alltid varit lite fixerad vid ordning, fixar olika saker i färgordning, måste klä på sig i rätt ordning osv. Jag tycker inte det är ett problem, är själv likadan. Skulle oxå se att stolarna och barnen var varannan, men skulle såklart inte vägra sätta mig för att det skulle störa ordningen
    Men nu om det fortsätter så att han inte accepterar eller vad man säger, att saker inte blir som han tänkt sig börjar man ju bli lite orolig...

Han är inte "som alla andra" överlag, adhd-symptom men inte utredd, har resurs på förskolan.

Men just det beteendet som jag skrivit om i trådstarten tycker jag inte känns så onormalt för en 5-åring, men sambon är väldigt orolig och tycker det är väldigt onormalt... Men jag vet inte, det är kanske onormalt
    Kan det vara så att han gillar att kontrollera det som kontrolleras kan (färger, kläder osv) för att det redan är kaos i huvudet som det är? Jag tänker på om det skulle vara så att han har adhd.

Annars kan ju adhd-symtom ha likheter med asperger-symptom, som väl att det man främst tänker gällande organiserande och kontrollerande. Men jag är ingen expert i ämnet!
  • Angels
    Isalel skrev 2011-04-07 11:45:26 följande:
    Men jag kan vara likadan, om jag förväntar mig en lasagne när jag kommer hem men istället får fiskgratäng så kan jag kanske bli ovuxet irriterad :P
    Haha, jag ställer mig i ledet!

Och ja, sånt hände när jag var liten, när min sambos barn var i den åldern och det händer mig även idag. Men är ni oroliga, så kontakta BUP absolut!
  • Sous

Det är helt normalt att utveckla vissa tvångsföreställningar och annat i den åldern (typ att alla pennor måste ligga på ett visst sätt, att man inte får trampa på strecken mellan gatplattorna, att man måste tända och släcka lampan när man kommer in i ett rum etc.) Det är tom normalt att utveckla ticks ett tag (ex att snörvla hela tiden, att dra i klädesplagg konstant, eller dylikt). Det brukar växa bort.  

Ta det lugnt och håll koll på om det blir mycket värre eller om sonen tycker det är extremt jobbigt och lider av det själv. Försök prata med honom och se om det kan hjälpa att göra avslappningsövningar i så fall, så att han blir av med känslan som gör att han tycker det är jobbigt.

• cicci85
    Sous skrev 2011-04-12 10:18:29 följande:
    Det är helt normalt att utveckla vissa tvångsföreställningar och annat i den åldern (typ att alla pennor måste ligga på ett visst sätt, att man inte får trampa på strecken mellan gatplattorna, att man måste tända och släcka lampan när man kommer in i ett rum etc.) Det är tom normalt att utveckla ticks ett tag (ex att snörvla hela tiden, att dra i klädesplagg konstant, eller dylikt). Det brukar växa bort.  

Ta det lugnt och håll koll på om det blir mycket värre eller om sonen tycker det är extremt jobbigt och lider av det själv. Försök prata med honom och se om det kan hjälpa att göra avslappningsövningar i så fall, så att han blir av med känslan som gör att han tycker det är jobbigt.
    Tack
  • Cloudy

Eftersom han alltid haft dessa fixa idéer så skulle jag lyssna på din sambo om jag var du och ringa till BUP för att göra en utredning inom autismspektrat.

Den där typen av fixa idéer hör till en diagnos och är inte vanlig om man inte har någon diagnos.

• cicci85
    Cloudy skrev 2011-04-12 10:31:17 följande:
    Eftersom han alltid haft dessa fixa idéer så skulle jag lyssna på din sambo om jag var du och ringa till BUP för att göra en utredning inom autismspektrat.

Den där typen av fixa idéer hör till en diagnos och är inte vanlig om man inte har någon diagnos.
    BVC-psykologen tyckte det var onödigt att göra en utredning på honom när han är så liten och allt funkar med anpassning... Hon sa att om det blir problem i skolan trots resurs och annan anpassning, då är det bättre att göra utredning då...
  • Cloudy
    cicci85 skrev 2011-04-12 11:10:47 följande:
    BVC-psykologen tyckte det var onödigt att göra en utredning på honom när han är så liten och allt funkar med anpassning... Hon sa att om det blir problem i skolan trots resurs och annan anpassning, då är det bättre att göra utredning då...
    Okej. Hon vill alltså vänta tills det uppstår stora problem istället för att förebygga att problem sedan uppstår.
  • cicci85
    Cloudy skrev 2011-04-12 11:12:51 följande:
    Okej. Hon vill alltså vänta tills det uppstår stora problem istället för att förebygga att problem sedan uppstår.
    Det förebyggs ju redan, han har resurs och förskolan och ändrat på massa saker för att det ska funka bättre för honom, vilket det gör. Vad kan man mer göra? Förutom medicin, vilket han är för liten för.
  • Tonx

Låter som aspergerdrag här tycker jag.
    Är definitivt bättre att ta tag i problemen nu än senare. Att få en diagnos i 20-årsåldern är inte till fördel kan jag meddela...

• dreamspell
    cicci85 skrev 2011-04-12 11:15:22 följande:
    Det förebyggs ju redan, han har resurs och förskolan och ändrat på massa saker för att det ska funka bättre för honom, vilket det gör. Vad kan man mer göra? Förutom medicin, vilket han är för liten för.
    Medicin kan man få om man har en ADHD diagnos, och isf oftast från 6års ålder. Jag hade också velat göra en ordentlig utredning, uppenbarligen finns ju vissa problem eftersom ni redan "anpassat" och dessutom har resurs på dagis. Kan nog bli besvärligt till skolstart att få rätt hjälp om man inte har en diagnos tänker jag, och framförallt så kanske det skulle underlätta både för er och för sonen att få veta om/vad det är.
    Jag har själv en 5,5åring som utreddes förra våren och då fick autismdiagnos.
  • cicci85

Vi har pratat med BUP nu och de sa att vi skulle gå genom skolan i höst och först få ihop en EVK för
    ställningstagande till vidare åtgärd...

• Klant och Fjant

Sån är och har min 5-åring alltid varit, fast med andra saker också. Han fick sin ADHD-diagnos i höstas, några månader innan han blev 5 år. Men nu har han ganska så stora problem i sin vardag. Nästa vecka ska vi till överläkaren på BUP och diskutera medicinering. Så där finns chans till medicin innan skolåldern.

Att vänta med en utredning förstår jag inte varför, den är tung att gå igenom och med många träffar. Jag ser fler fördelar att göra den innan skolstarten. För redan då har de så mycket annat att tänka på. Och man får inte "bara" en diagnos utan också en del åtgärder och tips utifrån vad de sett under utredningen som förskola/skola har mycket nytta av. Och det är helt klart en stor fördel att ha en fungerande medicinering innan skolstarten så man inte behöver kämpa med att få dosen rätt när det sker stora förändringar för barnet redan.

Svar på tråden Beter sig era 5-6 åringar på detta vis?