oen skrev 2011-10-07 13:32:47 följande:
Åh, vad spännande med en diskussionstråd kring det förhållningssätt som Jesper Juul pratar om. Jag tycker själv oerhört mkt om det sätt han beskriver barn och samspelet mellan oss. Men som så många nämnt så är det inte alltid så lätt när man är i den där stressade situationen.
Jag har en del funderingar kring nattning. Det är ingen jättestor grej här hemma, men det är ändå vi som bestämmer när sonen (20 mån) ska lägga sig och det är väldigt sällan han själv vill sova då. När jag läste Juul så förstod jag det som att man i stort sett skulle kunna lämna över detta till barnet själv. Han skriver att, precis som vi vuxna, kommer barnen ibland sova för lite och ibland sova tillräckligt. Jag älskar tanken att det ska komma ur egen fri vilja att gå och lägga sig och att slippa "tvånget", men jag har mina tvivel på hur det skulle bli i praktiken

. Sonen är för det första en kvällsmänniska, trött vid 16-17-tiden och superpigg (tja, speedad) vid 19-20. Han skulle lätt kunna vara vaken och uppe till 22,30-23 när vi går och lägger oss. Hur bra blir det dagen efter på förskolan? Det är ju möjligt att det skulle självkorrigera sig efter en tid och jag kan se att en 3-4-åring kanske skulle klara av detta, men jag funderar på om ett så pass litet barn kan koppla ihop tröttheten och grinigheten på dagen med att man måste lägga sig på kvällen.
Hur tänker ni andra om en sån grej utifrån det här perspektivet?
Jag har en 3,5 -åring som styr sina sovtider själv. Vi tvingar aldrig och har aldrig tvingat med mat, sömn, tvättning osv. Tandborstning har jag tvingat på honom några gånger, men inte så många gånger.
Jag tycker att det funkar alldeles perfekt med treåringen, han somnar sällan så pass sent att det skulle störa oss andra eller att han blir övertrött. (Han somnar oftast senast 21 och går upp vid 7:30-8:30. Han tycker om att gå och lägga sig och det har aldrig varit fajter runt det.
När han var såpass liten som din son så läste jag av honom och såg när han började bli trött. Då ammade jag honom till sömns och om det var pappan som sövde honom så bar han omkring honom i bärsjal tills han somnade. När han var 2,5 nånting fick vi ibland sätta honom i bilen för att han skulle somna

Han hade inte problem att somna, men att varva ner. Han behövde hjälp med det länge, ända fram till kanske ett halvår sen.
Att han får bestämma/känna när han vill sova har liksom kommit naturligt. Vi har inga stenhårda rutiner heller, ibland somnar han med pappa i sängen, ibland i soffan med mig, ibland vill han att vi ska läsa, ibland berätta historier, ibland bara ligga bredvid. Det är olika. Vi tar alltid på pyjamas, borstar tänderna, tar astmamedicin osv. Men efter det, själva insomandet är olika.
Igår ville han somna bredvid pappa i soffan. Med min son fungerar det att han får styra helt själv nu, när han är 3,5 år. Jag vet inte om det hade gått tidigare, det känns som att de är för små på nåt sätt. De behöver hjälp att slappna av och känna att det är skönt att somna, sen kommer det av sig självt. Så tänker jag.