• MorrysMamma

Bryr sig inte om att han är nerkissad!

Försöker sluta med blöjor på pojken som är 22 mån. Läst många tips som säger "bara sluta!" och börja med underkläder istället. Så har vi gjort några dagar nu, men han skiter fullkomligt i om han är både nerkissad och nerbajsad! Han bryr sig helt enkelt inte! Han kan springa runt helt dyngsur, gör honom inte det minsta..
    Snälla, nån med fler tips!? Jag vet inte vad jag kan göra mer.

• Svar på tråden Bryr sig inte om att han är nerkissad!
  • MammaG

Man kan ofta inte bestämma över när ett barn ska sluta med blöjor. Det kommer en tid när de är redo, och den finner man genom att öva kortare stunder. Om han springer runt och är nedkissad och nedbajsad utan att själv reagera på det så skulle jag ta det som ett tecken på att han inte är redo. Bara att dra på blöjorna igen och försöka kortare stunder över en längre period.
    Alla barn har sina egna tider när de är redo, och min och många vänninors erfarenhet är att det tar lite längre tid och blir lite senare med pojkar än med flickor

• MorrysMamma

Men han sitter gärna och gör sitt på pottan också och säger ofta till när han behöver gå. En kompis grabb är redan torr och han är lika gammal.

• kmp

Det är väl ingen brådska?
    Min dotter är 2,5 och inte intresserad av att vara utan blöjor än. Hon vet vad man gör på pottan/toaletten, men vill inte själv.
    Jag väntar lite till och gör ett försök till sommaren. Tror inte jag vinner något på att pressa henne.
    Vill hon inte så vill hon inte.

• MorrysMamma
    kmp skrev 2011-04-07 12:40:35 följande:
    Det är väl ingen brådska?
    Min dotter är 2,5 och inte intresserad av att vara utan blöjor än. Hon vet vad man gör på pottan/toaletten, men vill inte själv.
    Jag väntar lite till och gör ett försök till sommaren. Tror inte jag vinner något på att pressa henne.
    Vill hon inte så vill hon inte.
    Men han vill ju, det är bara olyckorna han inte bryr sig om och inte har några problem att gå runt med.. Tanken var ju att han skulle koppla det han gör till det som händer, men han bryr sig inte om han är våt.
  • Fruochmamma
    MammaG skrev 2011-04-07 12:32:24 följande:
    Man kan ofta inte bestämma över när ett barn ska sluta med blöjor. Det kommer en tid när de är redo, och den finner man genom att öva kortare stunder. Om han springer runt och är nedkissad och nedbajsad utan att själv reagera på det så skulle jag ta det som ett tecken på att han inte är redo. Bara att dra på blöjorna igen och försöka kortare stunder över en längre period.
    Alla barn har sina egna tider när de är redo, och min och många vänninors erfarenhet är att det tar lite längre tid och blir lite senare med pojkar än med flickor
    Håller med. Det är så väldigt olika från barn till barn. Våran äldste ville också sitta på pottan ett tag,men slutade sedan med detta och var inte helt blöjfri förrän han var lite mer än 3 år. Man ska vara lite försiktig med att jämnföra för mycket utan bättre att ge det lite tid tills barnet verkligen är redo. Lycka till :)
    ღ♥ mamma + pappa + Ludvig + Carl ♥ღ
  • Bittermandel

Men varför kräver du att barnet ska vara blöjfritt när det inte ens är 2 år gammalt? Ledsen, men fattar inte..

Uppdaterar en ytterst intressant blogg då och då..
  • Isalel
    MorrysMamma skrev 2011-04-07 12:33:19 följande:
    Men han sitter gärna och gör sitt på pottan också och säger ofta till när han behöver gå. En kompis grabb är redan torr och han är lika gammal.
    Så tänkte jag också med min kille (att hans tjejkompis var blöjfri) och han var jätteduktig med att signalera att han ville på toa, men han struntade också i att han blev våt, brydde sig inte alls, knappt märkte det heller, men vi fortsatte med pott-träningen och det gick väl OK. Men så här i efterhand var det mycket olyckor och mycket onödig irritation, och han blev ändå inte fullständigt torr utan olyckor förrän han var strax över 3 år, så vi höll på över ett år med massa olyckor o irritation. Och som sagt - så här i efterhand- så tror jag inte att det var någon vinst egentligen, hade varit bättre att vänta.

Men vet ju inte riktigt hur länge ni försökt?
  • MorrysMamma

Jag KRÄVER inget! Svara på det jag frågar om eller svara inte alls. Jag är inte intresserad av några diskussioner. Allt jag ville veta var om det fanns nåt annat knep.

• La Lola

Hedda är 2 år o sitter gärna på pottan.
    Men det innebär ju inte att hon är redo för att sluta med blöjor.

Min tolkning är att din son inte är redo ännu för att sluta med blöja.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Kya
    MorrysMamma skrev 2011-04-07 12:46:54 följande:
    Jag KRÄVER inget! Svara på det jag frågar om eller svara inte alls. Jag är inte intresserad av några diskussioner. Allt jag ville veta var om det fanns nåt annat knep.
    nej, det finns det inte. eftersom han inte reagerar så ser han ju ingen anledning att börja behärska sin blåsa och tarm.
    om jag vore dig skulle jag dra på blöjan igen, och erbjuda pottan. han kan ju visa på pottan när han vill göra behoven där, och då kan du hjälpa honom av med blöjan.
    F och L, mina stjärnor :)
  • MammaG
    MorrysMamma skrev 2011-04-07 12:46:54 följande:
    Då har du redan fått svar. Det är individuellt och potta och blöjor kanske kommer att behövas i kombination ett tag till. Knepet är att ha tålamod och öva i barnets egen takt
  • sallybuse

Prova att sporra han lite.Vi har ett barnbarn som skulle bli torr.Och vi provade med att sätta upp fina klistermärke på hans potta varje gång han kissade o bajsade.Och de gjorde hans mamma med.Och de funkade kanon bra.Han blev stolt av alla sina märke på hans potta.Och han blev torr.Han var väl ca lika gammal som din pojke.Så de skadar ju inte att prova.BabySkrattande

Svar på tråden Bryr sig inte om att han är nerkissad!