• Snugge­nbetta­n
    Äldre 6 Dec 00:14
    6725 visningar
    15 svar
    +1
    15
    6725

    Socionomutbildning + jobba samtidigt??

    Hej

    Har efter långa och fasansfyllda kval kommit fram till att jag inte vill arbeta som det jag är utbildad till dvs. gymnasielärare. Jag vantrivs med mitt yrkesval något så fruktansvärt att jag mår dåligt bara jag tänker på det.

    Så nu, alldeles för sent,har jag hittat min drömutbildning - socionom med inriktning mot familjebehandling i Lund. Jag är så sugen på att läsa den utbildningen. Problemet är bara att jag bara har ett halvår kvar med CSN.

    Ni som läst socionomutbildningen, är det möjligt att försörja sig via att jobba samtidigt som man läser den utbildningen. Jag är timvik. inom vården just nu. Är sambo men vi har inga barn. Jag är naturligtvis beredd på att det kommer bli grymt tufft.

  • Svar på tråden Socionomutbildning + jobba samtidigt??
  • Norix
    Äldre 6 Dec 00:42
    #0

    jag har inte haft några som helst problem att jobba under mina socionomstudier... jag har jobbat inom vården under mina studier, tycker att det var en bra kombination

  • Snugge­nbetta­n
    Äldre 6 Dec 01:03
    #0

    Tack för ditt positiva svar...=)

  • Äldre 6 Dec 16:49
    #0

    Läser inte socionomutbildningen men SYV utbildningen och många i min klass jobbar (det bästa är att timvikariera - så man kan styra timmar beroende på hur tungt man har i skolan). Jag har en liten hemma (läser på distans) och jobbar 25% och det funkar jättebra - många i klassen jobbar halvtid iallafall

  • Förhop­pninga­r
    Äldre 6 Dec 16:53
    #0

    När jag läste till socionom var de någon som läste ytterligare en ubildning på heltid parallellt med socionom. Andra arbetade. En kille läste de 7 terminerna på 5. Själv tyckte jag det var ganska lugnt att vara heltidsstudent. Men visst skulle jag hunnit med att arbeta parallellt, eller studera ngt mera.

  • Blonde
    Äldre 7 Dec 20:30
    #0

    Håller med de ovanstående. Både jobbade och pluggade annat vid sidan av medan jag pluggade till socionom. Tungt i perioder, men med planering så går det.

  • Snugge­nbetta­n
    Äldre 7 Dec 20:35
    #0

    Tack så hemskt mycket för era uppmuntrande svar. Nu känns ångesten allt mindre påtaglig.=)

  • Bonapa­rte
    Äldre 7 Dec 20:36
    #0

    Det e jobbigt, men det går! Vi har bara förelsäsning ca 9h/vecka, så man kan jobba ganska mycket då vid sidan om, men man ska ju ha tid att plugga hemma också...

  • Snugge­nbetta­n
    Äldre 7 Dec 20:39
    #0

    Hur var det för er med obligatoriska föreläsningar osv. Var det det mycket sådant?
    Mitt största problem är om det är många långa dagar med obligtoriska föreläsningar osv så jag inte kan jobba så mycket att jag kan försörja mig.

    Om jag missar några föreläsningar då och då känns inte som så hemskt eftersom jag har sammanlagt 240 högskolepoäng så studievanan är det inget fel på...=) Jag kan även läsa in saker på egen hand då vissa av dessa poängen är tagna på distans.

  • Snugge­nbetta­n
    Äldre 7 Dec 20:41
    #0

    Ingen från Lund förresten? Uppläggen är nog väldigt olika beroende på skola.

  • Bonapa­rte
    Äldre 7 Dec 20:56
    #0

    Jag pluggar i Malmö, vet inte hur det e i Lund faktiskt. Men vanliga föreläsningar är inte obligatoriska hos oss, kanske 2-3 st obligatoriska per kurs tror jag. Jag brukar läsa in det mesta själv hemma, så det går om man vill.

  • Snugge­nbetta­n
    Äldre 11 Dec 11:41
    #0

    *puff*

  • Blonde
    Äldre 11 Dec 18:45
    #0

    Vet inte heller om Lund, pluggade i sthlm, men vi hade ett par obligatoriska lektioner per kurs. Tyckte det iofs var värdefullt att gå på lektionerna eftersom vi diskuterade en massa då.

  • Snugge­nbetta­n
    Äldre 13 Dec 20:07
    #13
    +1

    Självklart kommer jag att gå på alla föreläsningar jag kan men samtidigt måste jag ju tjäna tillräckligt med pengar varje månad så jag kan få en dräglig levnadsstandard. Dessutom har jag ju studielån sedan innan så jag får punga ut med ca. 1000 spänn till CSN/månad också. Så varje månad måste jag tjäna minst 7000 efter skatt har jag räknat ut.

  • Mon 24 Oct 2022 07:01
    #14

    Hej jag sitter i samma sits och är jätte nyfiken på hur det har gått för dig?

  • Fri 20 Jan 2023 21:05
    #15

    Hejsan hur har de gått för dig? 
    Jag jobbar 100 och studerar 100. Men med en bra struktur o att man tillåter sig ajälv att ha lediga dagar från allt så tror jag inte man bränner ut sig. Visst är de tufft men de är hanterbart i en 
    Period :)

Svar på tråden Socionomutbildning + jobba samtidigt??