• Anonym (orolig mamma)

utsatt barn i familjehem....

Familjehemms fadern blev påkommen med att ha en videolänk på sin facebooksida som innehöll snusk med tånåring.
    Socialen ser allvarligt på det, men min dotter som är placerad där (12 år) är fortfarande kvar.
    Både jag och hennes pappa vill ha bort henne så fort som möjligt, men socialen säger att vi inte ska oroa oss.

SNÄLLA NÅGON.... Vart ska jag vända mig?
    Jag håller på att förloraförståndet och vet varken ut eller in.
    Har varit hos polis och anmält allt, men nu är det stopp.

• Svar på tråden utsatt barn i familjehem....
  • Anonym
    Anonym (fru) skrev 2011-04-08 09:19:01 följande:
    Polisen ser det inte som livshotande? Så någon måste vara nära att dö för att polisen ska rycka ut? Räcker inte misshandel?

Verkar jättekonstigt. Om ni ringer och säger att dottern blir misshandlad, så måste de väl ändå åka dit?
    Håller med dig!
    Behöver inte vara livshotande för att polisen ska åka dit och inte heller kivshotande för att social jouren ska göra ett "oanmält" besök!
    Har flera gånger varit med om att just Soc Jouren gör "oanmälda" besök vid oro!
  • Anonym (inte så lätt)

Inte så lätt att bli familjehems placerad i Sverige idag.
    Krävs ganska mycket för att soc skall ta barnet ifrån en.
    Antar och utgår ifrån att polisen/soc kollat länken och bedömt den som harmlös

• Anonym
    Anonym (inte så lätt) skrev 2011-04-08 10:01:58 följande:
    Det har du helt rätt i!
    Det är inte så lätt och också den absolut den sista lösningen efter att ha provat en del insatser! 
    Men i Ts fall så verkar det vara mer äön bara länken hn anser är helt åt helsioke fel och en fara för hennes barn.Ts har uttalat sin oro i en annan tråd ockå och då va det inte bara länken på FB
  • Anonym

Kan du inte ta hem barnet..far hon mer illa hos dig?

• Anonym (inte så lätt)

ok. menade bara att man gör ju mycket rigorösa utredningar av de som skall bli familjehem.
    Mycket liknande de som man gör inför adoption. Tycker isf det är konstigt att de får lov att vara familjehemFörvånad

• Anonym
    Anonym (inte så lätt) skrev 2011-04-08 10:15:40 följande:
    ok. menade bara att man gör ju mycket rigorösa utredningar av de som skall bli familjehem.
    Mycket liknande de som man gör inför adoption. Tycker isf det är konstigt att de får lov att vara familjehemFörvånad
    Fast ibland undrar man..en bekant till mig fick familjehem..de åkte dit för att titta..modern gick i strumpbyxor med masso av hål i,snus över tänderna,flottigt hår. Såg ut som värsta trollet. Fine,man kan ju inte hjälpa hur man ser ut..men en dusch? Var ju ett bokat besök.
    Sedan pratade människan knappt,fick dra ur orden.
  • Anonym (inte så lätt)

Fick de bli familjehem iaf?Förvånad Låter ju hemsk.
    vat många som drar sig för att söka dels pga den låååånga utedningen och dels pga den intima utfrågningen.

• Anonym (orolig mamma)

Nej det verkar inte som om det är det. Länken har legat där ett tag och vem som helst har kunnat se den. Ursäkten var att nån har "hackat " hans konto....
    Inget som förhindrar till att man själs tar bort sånt och i så fall anmäller ett intrång, som i sin tur kontrolleras.
    Familjehemmet är anmält till polisen och det är nu prio 1 på det. Möte på socialen och  flickan SKALL bort. Ge mig inte på detta...

Någon som vet hur man kan få igenom LVU i hemmet?

Flickan skall inte till nått familjehem igen.... ALDRIG I LIVET!!!

• Cristally

Men varför är hon i familjehem och inte hos dig (eller pappan)???? Du är ju ändå hennes mamma?!

• Anonym (lvu)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2011-04-08 14:01:23 följande:
    Nej det verkar inte som om det är det. Länken har legat där ett tag och vem som helst har kunnat se den. Ursäkten var att nån har "hackat " hans konto....
    Inget som förhindrar till att man själs tar bort sånt och i så fall anmäller ett intrång, som i sin tur kontrolleras.
    Familjehemmet är anmält till polisen och det är nu prio 1 på det. Möte på socialen och  flickan SKALL bort. Ge mig inte på detta...

Någon som vet hur man kan få igenom LVU i hemmet?

Flickan skall inte till nått familjehem igen.... ALDRIG I LIVET!!!
    Jag har haft lvu i hemmet på mitt barn, exakt vad är det du vill veta?
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (lvu) skrev 2011-04-08 14:06:10 följande:
    Det jag vill veta är hur man går till väga, vad som händer under tiden.
    Vad som gäller för att man ska få det.. Med andra ord mer eller mindre allt som har med det att göra  Glad
    Fammiljehemmet i fråga slår ifrån sig allt och nekar.
    Det jag är rädd för ar att socialen kommer att skicka dit flickan igen...
  • Anonym (orolig mamma)
    Socialen har bedömt den som väldigt motbjudande och har tillsvidare bestämt att flickan skall hem. Men det är som sagt familjehemmet som slår ifrån sig.
    Fadern som har detta är nämligen pastor och kan med andra ord förlora allt.
    Polisen ser det som prio 1, iaf han som tog emot anmälan.
  • Anonym
    Anonym (lvu) skrev 2011-04-08 14:06:10 följande:
    Hur funkar LVU i hemmet?
    Vet att man kan ha ett LVU på stira barn typ tonåringar som då har ett LVU pga sitt eget beteende och får på så sätt bo kvar hemma.
    Kan ett mindre barn under tonåren ha ett fastställt LVU och ändå "vårdas" i hemmet?
    Har aldrig gört talas om det därav frågan
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym skrev 2011-04-08 10:08:44 följande:
    Det har du helt rätt i!
    Det är inte så lätt och också den absolut den sista lösningen efter att ha provat en del insatser! 
    Men i Ts fall så verkar det vara mer äön bara länken hn anser är helt åt helsioke fel och en fara för hennes barn.Ts har uttalat sin oro i en annan tråd ockå och då va det inte bara länken på FB
    Det stämmer, jag har skrivit i en annan länk oxå och just nu är det väldigt mycket kring denna flicka.
    Bakgrunden till att hon är placerad är jag smärtsamt medveten om och har sen snart tre år bakåt i tiden jobbat på de problem som var.
    Men det ska inte behöva straffa min dotter som blev LOVAD en stabil och trygg tid i det familjehem hon kom till. Nu har det varit bråk där smärta på flickan har uppstått och nu detta med bilder på nätet. Det har varit mobbing i skolan utan att fam. hemmet har agerat i det.
    När jag som mamma har agerat i oro för min dotter så har det resulterat i att mitt umgänge med henne har kortats ner, jag får höra att min oro är överdriven m.m.

Nu har vi kommit så pass långt i detta så att flickan idag har åkt hem till sin pappa eftersom att han har ensam vårdnad.
    Nej i vissa fall ska det inte så mycket till innan dom tar barn ifrån föräldrar, har set väldigt många exempel på det.
    Många som har blivit utredda på fel sätt, familjemedlemmar eller fd. vänner som vill skada men inte tänker längre än näsan räcker.
    Men det har ingen betydelse. Även om man har gjort fel och tillslut har insett det så skall man inte bli staffad för resten av sitt liv för det.
    Jag vill min dotters bästa och kommer att göra allt för att hon inte ska råka illa ut.
Svar på tråden utsatt barn i familjehem....