• emmm28

Vill inte vänta mer på barn, hjälp! livet är orättvist :(

Hej alla där ute!
    Jag och min sambo har försökt skaffa barn i tre år. Efter att vi blivit utredda och att man konstaterat att mina äggstockar slutat fungera (är för övrigt inte 30 fyllda), så står vi i kö till äggdonation.
    Det känns väldigt sorgligt att vänta ytterligare 2 år, då väntetid i äggdonationskön är så pass lång, för att sedan kanske inte ha "turen" att lyckas bli gravida på de tre försök man har. När man har försökt så länge, och sedan fått reda på att det inte kommer att gå att skaffa "biologiska" barn så försvinner man lite för varje dag. Vi är säkert fler än man tror; så ni är nog (tyvärr) en del som känner igen er.

Eftersom vi inte har möjlighet att få donatorshjälp av någon av våra kvinnliga släktingar och vänner, pga för höga åldrar och en del andra problem, så sätter vi en del av det lilla hopp vi just nu har till att kanske kunna få kontakt med någon som funderar på att hjälpa någon i vår situation. Det skulle innebära att väntetiden på att få genomgå behandlingen kortas ner betydligt. Då vi helst inte vill känna till precis vem donatorn är, så önskar vi korsdonation. Korsdonation innebär att donatorn ger ägg till två par (inte oss som fått kontakt med doantorn), och att vi genom att ha bidragit med en donator då får chans att få ägg från en annan korsdonator.
    Det är också så att man med korsdonation matchar den blivande mammans utséende med donatorns, för att barnet skall bli så likt mottagarparet som möjligt.

MER INFO om att bli äggdontaor: http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/reproduktionsmedicin/%c3%84ggdonatorinformation.pdf

Finns du som funderar på att donera ägg, och som inte bor alltför långt från Göteborg? I så fall får du väldigt gärna höra av dig till oss/mig; det vore en dröm :)

Lycka till till er alla som kämpar mot orättvisorna i livet :)!

• Svar på tråden Vill inte vänta mer på barn, hjälp! livet är orättvist :(
  • lyckligtlottad1982

Nu har vi fått en behandlingsplan från AVA i Tammerfors. Beräknad insättning vecka 32. Galet spännande! :)

• kantarellkisse

Hej Har förstås ingen erfarenhet av svensk sjukvård som singel, men har också dåliga ägg (är 31 och fick förra sommaren klart för mig att FSH passerat 20 så det är inte mycket att be för) och har gjort embryodonation i Polen. Men tänkte säga hej i alla fall eftersom jag också är Göteborgare... vi är några stycken trots allt

• kantarellkisse
    Mammatilltvåprinsar skrev 2011-06-12 22:24:08 följande:
    Dina f:På vilket sätt är processen tung? Läste länken i ts men antar att du kan beskriva bättre:)
    Numera är jag ju mottagare av embryon, men tidigare har jag gjort IVF 4ggr - och det en donator gör är en IVF utan att man sedan lägger tillbaka några embryon.

Jag tittade på länken och ser att SU använder det sk långa protokollet för donatorer. Det kallas helt enkelt så för att det tar längre tid - men det är också det som är lättast för sjukvården att styra.

Det går till så att man tar nässpray 2-3ggr/dag i 14-21 dagar. Meningen är att alla egna hormoner ska gå ned fullständigt så att man sedan kan kickstarta äggstockarna igen. Man hamnar helt enkelt i ett kemiskt klimakterium. Jag har upplevt denna fas som påfrestande. Huvudvärk var det som följde med hela tiden, men från att jag sprayat 1,5 vecka fick jag också värmevallningar precis som vid vanligt klimakterium. Eftersom det mest hände nattetid var det mest irriterande, men jag fick också några vallningar precis när jag kommit till jobbet och förvarade därför extrakläder där. I övrigt hindrade det mig inte från att leva ett vanligt liv.

Efter ca 14 dagar brukar man få en blödning som indikerar att hormonnivåerna är nere. I vanlig menscykel är mensstart den dag när hormonerna är naturligt som lägst - och är orsaken till att man börjar blöda - både när man nedreglerar och när man får vanlig mens. Ungefär vid denna tidpunkt gör man ett vaginalt ultraljud (ja, det kan hända att man blöder vid ultraljudet - men det tar bara några få minuter att göra ultraljudet) för att se att äggstockarna är i vila.

När äggstockarna vilar är det dags att kickstarta dem (som att choka en bil). Det gör man genom att ta sprutor med follikelstimulerande hormon. Det hormonet finns naturligt i kroppen mellan mens och ägglossning för att få en äggblåsa att växa, men med sprutorna får man större dos så att fler blåsor växer samtidigt. Poängen med att vara nedreglerad först är att alla blåsorna får ungefär samma storlek (i vanliga fall har man flera i början av cykeln men de små går tillbaka när en tar ledningen). Man fortsätter att spraya fast lite mindre under tiden man sprutar. Det gör man för att det hormonet hindrar blåsorna från att spricka i förtid (dvs jätteägglossning - blåsorna måste vara hela när man tar ut äggen för de är så små att man annars aldrig skulle hitta dem). Under denna fas har jag mått mycket bättre. Faktiskt har jag inte märkt av så mycket att jag gjort något konstigt. Mer än att jag förstås varit förväntansfull inför att kanske bli gravid - men det behöver ju inte en donator vara. Under tiden man sprutar gör man ca 2 ultraljud för att se hur blåsorna växer. När man ser att de har blivit över 17mm stora är det dags att förbereda äggplock.

Vid det sista ultraljudet brukar man bestämma en tid för äggplock och då också vilken tid man ska ta en ny hormonspruta. Den innehåller det hormon som naturligt kommer innan ägglossning (det vi mäter med ägglossningsstickor). Det får äggen att mogna och tas ca 36 timmar innan tiden för äggplock. Man vill plocka äggen precis innan de naturligt skulle ha ägglossat.

Under äggplocket går man in via slidan med en ultraljudsstav med en nål/sug på. Först får man lokalbedövning i slidväggen och morfin i handen. Ibland får man också en lugnande tablett innan den andra bedövningen. Man sticker igenom slidväggen med nålen under tiden som man håller koll på äggstocken med ultraljud. Man sticker in nålen i varje äggblåsa och suger ut innehållet (mest vätska men också ägget då). Totalt går man igenom slidväggen två gånger - en för varje äggstock. De drar alltså inte ut nålen efter att ha tagit ett ägg utan suger ut det i en skål. Även om det är 8 äggblåsor på en äggstock blir det bara ett stick. Jag har upplevt äggplock mycket olika. Jag skulle ljuga om jag sa att det inte gör ont, för det gör det. En gång har jag faktiskt känt ingenting men då var jag hög som ett hus och kunde knappt lämna mottagningen en timma senare... En gång har varit riktigt jobbigt, men då blev det medicinskt fel så det behöver du nog inte oroa dig för. Två var mer normala tror jag, då kändes det men det var en kort (jag menar verkligen kort - inte ens en minut) och inte förlamande smärta.

Efter äggplocket har jag blött lite under samma dag, och sedan varit öm i underredet några dagar. Alla utom en var jag helt smärtfri när jag satte in embryon 2 dagar senare. Och det har gått att hantera med alvedon. Iom att du inte ska göra insättning kan du använda Ipren efteråt och då borde det inte vara särskilt kännbart alls (ipren funkar som bekant bättre på underlivssmärta, men får inte användas av fertilitetsutmanade)
  • Mammatilltvåprinsar

Kantarellkisse:Tack! Det var precis sån information jag eftersökte. Smärta är jag inte rädd för. Det som verkar jobbigast är det klimakterieliknande tillståndet. Jag känner, i vanliga fall, mycket av ägglossning och blir ojämn (läs asförbannad:)) i humöret i samband med äl. Tror du det påverkar? Är, enligt min bm, en extrem höghormonare. Bra eller dåligt? Spelar kanske ingen roll? Hur snabbt blir man som vanligt, hormonmässigt, efter äggplockandet? Vill gärna hjälpa nån av alla de som längtar och kämpar att få ett efterlängtat och älskat barn!

• kantarellkisse

Ja, hur man är efter äggplock vet jag ju inte... egentligen... antingen har jag tagit hormoner för att embryona ska fästa och dessutom gått i febernojja för testet. Mentalt är det den absoult skitasjobbigaste perioden för mig som försöker. Maniskt galen kanske beskriver det bäst? Sedan har jag 2ggr fått testa att inte göra återföring, men eftersom det var en katastrof var ju sinnesstämningen rätt katastrofal också. Den sista gången det hände innebar också det definitiva slutet på drömmen om genetiska barn så ja... normal var jag inte. Men fysiskt tror jag kroppen tog det hela rätt väl. Mensen kom tidigt båda gångerna, som om kroppen varit chockad och inte riktigt fått igång en egen progesteronproduktion (det man ska producera från ägglossning till mens för att inte slemhinnan ska stöta ifrån för tidigt och förhindra graviditet). Men fysiskt har alla symptom på hormonbehandlingen försvunnit rätt fort för mig.

Jag vet inte hur dina hormonsvängningar kommer att påverka, men generellt är det ett gott tecken för bra ägg att cykeln fungerar bra och ägglossningselände är ändå tecken på det. Kanske kommer då inte det låga tillståndet i början vara ditt problem, utan dagarna från ägglossningssprutan till äggplock...

Jag kan inte med ord beskriva hur jag känner inför mina donatorer - även om jag då fått donerade embryon som ett par som gjort IVF har fått över efter att ha fått barn. Även om min pojke inte blev stor nog att kunna överleva (fick sent missfall min senaste behandling) så är jag oerhört tacksam över möjligheten, över att jag fick vara gravid... och över deras generösa gåva. Det är så grundläggande att få barn, och livet med och utan barn så otroligt olika varandra att de liksom inte går att planera samtidigt. En sån gåva förändrar verkligen och på riktigt livet för någon annan. Och det är en fantastisk gåva att ge någon.

• Mammatilltvåprinsar

Kantarellkisse: Jag kanske mår toppen tiden innan plockningen:) Ska ta mig en allvarlig funderare på detta för jag vill så gärna att ni alla ska få bli föräldrar.

• Haribo

jag flyttar snart ner till dessa trakter och kan tänka mig att donera ägg, men vad är det för krav på den som donerar? och jag vet ju inte om mitt utseende är matchande med ert?

• kantarellkisse

Haribo> Jag är nu tyvärr inte aktuell (singlar kan inte alls behandlas härhemma även om vi har biologiska fel som jag) men rent allmänt är det så för det mesta att man gör en "korsdonation". Det betyder att om du skulle hjälpa en speciell person så betyder det att den personen får gå före i kön (eftersom den har med sig donator så blir ju inte kön längre av det så att säga). Dina ägg går till den eller de (för får man tillräckligt många ägg ger man dem till två) som står först i kön och matchar ditt utseende. Sedan får den du hjälper ägg från nästa donator som matchar dem. Man gör så för att undivka att donator och mottagare känner varandra, för att de inte ska ha en märklig relation när barnet växer upp. Har man inte med sig donator är kötiden just nu ca 2 år.

Kraven för att man ska donera är att man är 25-36 år tror jag, man ska vara frisk (man gör ett HIV-test direkt när man anmäler intresse och sedan väntar man 6 månader och gör om det innan man börjar själva behandlingen) och man får gärna ha fött barn även om det inte är ett tvång (för att undvika att någon först donerar och sedan själv får svårt att få barn - inte för att behandlingen gör svårigheten men för att det ju ibland händer, jag var tex fertil innan 25 men är det inte längre och det hade varit svårt att acceptera att jag har genetisk avkomma om jag själv inga barn fick)

• lyckligtlottad1982
    Tistel skrev 2011-04-12 15:29:56 följande:

Hej alla goa och glada!

Här är ännu ett par i Göteborg som ansluter sig till skaran av ÄD beroendeGlad

Vi står också i kö för ÄD på SU sedan november 2010   :o)  Är nu 35 & 40 och bor på Hisingen. Vår karusell började snurra 2008, genom ett utomkvedshavandeskap i vecka 8, då vänster äggledare förstördes och höger saknadess, blev vi hänvisade till IVF på SU. I januari 2010 var det äntligen vår tur att försöka med IVF. Efter 3 misslyckade IVF försök, 3 x äggplock som aldrig gav mer än 1 ägg och där äggen aldrig delade sig normalt, tvingades till och med SU erkänna att det var fel på mina ägg.

I November 2010 kom beskedet att vi beviljats  x1 ÄD försök på SU som ”kompensation” , för att vi efter försök 1 och 2 då vi ville ansöka om ÄD istället för att det kändes som om något var fel. Väntetiden var ca 18 månader sa man till oss senast då vi ringde för att kolla status (mars 2011). Så vi bestämde oss för att söka runt på privata kliniker.  Fastnade för AVA kliniken i RIGA, för att de var väldigt uppriktiga och trevliga med korta köer.  Vår plan är att börja den riktiga behandlingen 1/5, sedan blir det äggplock med vår ängladonator runt den 27/5 och förhoppningsvis (minst) ett litet fint ägg till oss den 1/6. Men det kan ändras lite beroende på hur vår tillvalda donator svarar på behandlingen. Solig

Besökte AVA kliniken i Riga 6/4-2011, och det är väldigt fräscht, modernt och fint där. Trevlig personal som verkligen tar sig tid för er. Visst kostar det, men om man som vi inte kan vänta så kan vi varmt rekommendera dem. Pris 6450 Euro om det blir 2 eller fler bra ägg + 375 för att frysa.  Vid endast 1 bra ägg som kan återföras kostar det 3225 Euro.  Om man väljer blastocystodling (5dg) så betalar man 450 Euro för det.  En del av mediciner och behandling kan man få ersättning från försäkringskassan för om man godkänts för ÄD i Sverige. Kan vara bra att veta.  AVA Riga jobbar med en läkare här i GBG som kan hjälpa till med att skriva ut mediciner, och göra ultraljud, mot vanlig patientavgift 200 SEK. Dessutom ansluten till högkostnadsskydd…. Kan man spara lite pengar på.Cool

Kan dessvärre inte hjälpa till med informationsbiten om hur SU gör när det blir vår tur… Tror att de börjar leta donator när det börjar närma sig för oss.  Inte säker på vem du pratat med på REPMED på SU, men det finns ett par med ”mindre trevlig kompetens”, som har lite svårt att förstå och visa empati för det faktum vi tvingas leva med och acceptera.  Psykologen S. rekommenderas starkt på SU. Hon har fått oss att klara oss igenom 3 tunga och smärtsamma misslyckanden.  Tack vare henne som vi orkat ta nya tag.

Vi finns här om någon vill prata, gråta eller bara ösa ilska och frustration.

Varm Solig kram från en som sitter i samma stad och samma situation!

Tistel: Jag såg i en annan tråd att du var på G ett nytt försök i mitten av augusti. Vad kul! Då har vi nästan insättning samtidigt. Vi ber beräknat ÄP vecka 32. Vad kul med en Göteborgre att följa! :) 

Hela året har jag längtat till semstern. Nnu längtar jag till sista semesterveckan, dvs när semestern är slut. Ett minus precis i jobbångest efter semestern kommer ju va total ångest. Jaja, det får vi lösa då och försöka nujta så mycket som möligt av semestern innan! :)
  • nhayags78

Hej Emmm28,

jag bor i Göteborg, jag är frisk och sund. Tycker det är självklart att försöka hjälpa andra och skulle inte ha något emot att donera ett ägg, tvärtom!

Jag läste på länken att man ska vara minimum 25 år och jag är bara 23, kanske ett problem?

• lyckligtlottad1982

Hur går det för er tjejer?

Härligt med semster, eller hur? 

Vi har 19 dagar kvar till progynovastart. Spännande! :) 

• drömmaromsmått

Det här är kanske något ni redan vet men om man står uppsatt i kön för donation så kan man ansöka om ersättning hos försäkringskassan för sjukvård utomlands.

Vi var tvugna att använda spermiedonator och orkade inte vänta i kön till su eftersom den var två år och vi försökt i över fyra år redan så vi åkte till danmark och genomförde behandlingar, sedan läste jag i sydsvenskan att fk ersatte behandlingar man var berättigad i sverige så vi testade och ansökte, fick tillbaka för alla behandlingar.

Vet att wilda mathilda fick tillbaka för sin äggdonation.

Som sagt kanske något ni redan visste men jag sprider information överallt jag kan =)

• lyckligtlottad1982

Hej tjejer, 

Jag har planerad insättning vecka 32 i Tammerfors. Spännande, men nervöst för hur knäckt man blir om det inge funkar. Om min mens kommer som den skall om en vecka så börjar jag med tabletter då för att bygga upp slemhinnan då!  Jag måste ju mäta slemhinnan innan besöket. 

Ni som gjort ÄD utomlands: Jag  har läst om någon mottagning i Göteborg där man kan tillämpa högkostnadsskyddet som folk rekommenderar innan ÄD för denna typen av kontroll. Nu hittar jag inte var jag läst detta. Någon som vet var det är? 

• lyckligtlottad1234

Hej, 

Hur går det för er i tråden? Vi har haft en lång paus från behandlingar efter 3 misslyckade försök med ÄD, men hoppas på att komma ingång snart

Tistel: Jag läste i din presentation om vad de hittat. Orättvist att detta skall drabba er som redan kämpat och kämpar.  

Svar på tråden Vill inte vänta mer på barn, hjälp! livet är orättvist :(