• Analoga

Barn mår bättre att åka baklänges i vagnen

http://svt.se/svttext/web/pages/112.html

Har inte längre något barnvagsbarn, men vet att det varit en och annan diskussion här på fl om detta.

Hade min dotter vänd mot mig länge, hon var nog närmare 3 kanske när vi vände henne framåt. Kommer inte ihåg riktigt. För mig har det varit givet att det är bättre för ett litet barn att kunna kommunicera med sin förälder än att sitta framåtvänd, och nu fick jag det bekräftat.

Mode och trender går ju i allt, och verkar som att det ganska länge nu varit just en trend att ha barnen framåtvända, en del har ju to m små bebisar framåtvända!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 10:34
    svt.se/2.108068/1.2386974/bakatvand_i_vagnen_bast

Lägger in en länk till ifall Text-TV-länken faller bort.
  • Svar på tråden Barn mår bättre att åka baklänges i vagnen
  • en glad
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-20 13:13:53 följande:
    Förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Man gör som alltid när man inhämtar kunskap, man läser mycket och är källkritisk....väger, vrider och vänder.....och funderar över sina egna värderingar och agerande i olika situationer. Finns det någon pedagogisk litteratur som lär ut vad ens barn vill ha?
    Frågan är om man som förälder alltid skall fråga efter vad ens barn vill ha - är det inte vad det behöver som är det viktiga? Förövrigt är ens omsorgsförmåga ett sammelsurium av de föräldrar man själv begåvades med, vad man lärt sig genom åren och de erfarenheter man fått. Dessutom påverkas vi givetvis av det samhälle vi lever i; som nu detta med curlingdebatten som varit "inne" att prata om och på senare tid en evig diskusstion om gränser och rutiner som om dessa ting vore något utifrån kommande när grunden i allt föräldraskap, enligt mig, handlar om att barnet skall få en god anknytning från dag ett och "uppfostras" i ett positivt samspel med sina föräldrar. Tänker då spontant på två böcker; Alice Millers "I begynnelsen var uppfostran" och Lars H Gustafssons "Växa, inte lyda" ......
  • TheCoopers
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-20 13:09:38 följande:
    Ja, det märks i skolan (är lärare på högstadiet) och det beror huvudsakligen på en massiv frånvaro från vuxenvärldens sida....som helhet. Jag håller med om att det handlar om att man inte aktivt fostrar och deltar i barnens liv.......men inte handlar det om att föräldrar läser för mycket om hur barn fungerar. Tror snarare att fler hade valt att vara aktiva och närvarande om de vetat mer .

Självklart läser jag pedagogisk litteratur både för att bli en bättre lärare och för att bli en bättre förälder....och lär av erfarenhet i verkligheten. Dum vore jag väl annars . Och nej, jag väljer inte första bästa bok som jag sedan följer slaviskt heller, då vore jag ju ännu dummare .
    Precis så !

Men jag tror folk faktiskt läser för mycket böcker och är överpedagogiska i den bemärkningen att barnen alltid får bestämma själv och eftersom man är så rädd att "kränka" barn i Sverige på alla möjliga sätt vill man inte sätta gränser .
    Min sambo är också lärare och jag blir förskräckt av alla historier han berättar ...
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    vittra skrev 2011-04-20 12:30:14 följande:
    Du tycker alltså att kunskap är dåligt? Tror du det finns många föräldrar som bara sitter med näsan i böckerna utan att se sitt barn?

Nej curling är knappast bra, men sen beror det ju också på vad man menar med curling. Gränser behövs, men inte straffmetoder.
    Ja om man tror på allt som står i böcker ja då är det inte positivt att bara läsa . Man måste ju kunna inse att det går även utan böcker och kurser . Att man möjligtvis kan hitta sin egen väg också .
    I'm the me I choose to be ...
  • Flickan och kråkan
    en glad skrev 2011-04-20 14:37:06 följande:
    Frågan är om man som förälder alltid skall fråga efter vad ens barn vill ha - är det inte vad det behöver som är det viktiga? Förövrigt är ens omsorgsförmåga ett sammelsurium av de föräldrar man själv begåvades med, vad man lärt sig genom åren och de erfarenheter man fått. Dessutom påverkas vi givetvis av det samhälle vi lever i; som nu detta med curlingdebatten som varit "inne" att prata om och på senare tid en evig diskusstion om gränser och rutiner som om dessa ting vore något utifrån kommande när grunden i allt föräldraskap, enligt mig, handlar om att barnet skall få en god anknytning från dag ett och "uppfostras" i ett positivt samspel med sina föräldrar. Tänker då spontant på två böcker; Alice Millers "I begynnelsen var uppfostran" och Lars H Gustafssons "Växa, inte lyda" ......
    Nej, det var därför jag inte förstod inlägget. Det finns ingen pedagogisk litteratur som lär ut vad ens barn vill ha för det är inte vad pedagogik överhuvudtaget handlar om. Curling handlar ju inte heller om gränser och rutiner utan om A) Föräldrar som inte orkar ta en konflikt just i en specifik situationen (där hamnar jag själv ibland tveklöst .....när jag är trött, stressad etc. B) Föräldrar som inte kan/vågar ta konflikter och därmed undviker dem C) Föräldrar som försöka döva sitt eget dåliga samvete över att exempelvis inte vara närvarande.

Jag puffar för Ingegerd Gavelins nya bok: "Att möta sitt barn och sig själv". Inga enkla svar eller färdiga metoder......det är som sagt inte vad det handlar om.
  • vittra
    TheCoopers skrev 2011-04-20 14:42:54 följande:
    Ja om man tror på allt som står i böcker ja då är det inte positivt att bara läsa . Man måste ju kunna inse att det går även utan böcker och kurser . Att man möjligtvis kan hitta sin egen väg också .
    Fast vem gör det här menar du? Jag har nämligen uppfattningen att de som faktiskt är pålästa och gillar att läsa böcker, är just de som vet hur man använder kritiskt tänkande på ett sunt sätt. Det tycker jag inte att man gör när man rakt av förkastar all forskning som stärker en viss teori, bara för att den teorin inte råkade passa.
  • vittra
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-20 14:48:00 följande:
    Nej, det var därför jag inte förstod inlägget. Det finns ingen pedagogisk litteratur som lär ut vad ens barn vill ha för det är inte vad pedagogik överhuvudtaget handlar om. Curling handlar ju inte heller om gränser och rutiner utan om A) Föräldrar som inte orkar ta en konflikt just i en specifik situationen (där hamnar jag själv ibland tveklöst .....när jag är trött, stressad etc. B) Föräldrar som inte kan/vågar ta konflikter och därmed undviker dem C) Föräldrar som försöka döva sitt eget dåliga samvete över att exempelvis inte vara närvarande.

Jag puffar för Ingegerd Gavelins nya bok: "Att möta sitt barn och sig själv". Inga enkla svar eller färdiga metoder......det är som sagt inte vad det handlar om.
  • svea87

Men alla gör väl som dem vill!! Ingen är sämre förälder än den andra. Våran son vände vi efter att han fyllt ett år han är helt utvecklad och har haft bra uttal och språk hela tiden!! Han har bättre uttal än andra barn som faktiskt åkt bakåtvända längre än honom. Löjligt att barnen skulle ta skada av det! Våran dotter är 10 mån och har fått en ny sittvagn hon gillar att åka framåt storebror står bakom och leker tittut och dem har jättekul! Fattar inte varför man gör en stor grej av det. Man följer sitt eget barn och hur barnet är.

• skogsvitter
    svea87 skrev 2012-05-04 13:10:13 följande:
    Men alla gör väl som dem vill!! Ingen är sämre förälder än den andra. Våran son vände vi efter att han fyllt ett år han är helt utvecklad och har haft bra uttal och språk hela tiden!! Han har bättre uttal än andra barn som faktiskt åkt bakåtvända längre än honom. Löjligt att barnen skulle ta skada av det! Våran dotter är 10 mån och har fått en ny sittvagn hon gillar att åka framåt storebror står bakom och leker tittut och dem har jättekul! Fattar inte varför man gör en stor grej av det. Man följer sitt eget barn och hur barnet är.
    Det är betydligt mer löjligt att klappa sig för bröstet och tro att man vet bättre än vetenskaplig forskning bara för att man tycker att ett av ens egna barn inte tagit någon skada, det säger ju i själva verket ingenting om hur verkligheten i stort ser ut. Det brukar förövrigt de flesta med tex otryggt anknutna barn också säga. Förälderns egen uppfattning om huruvida ens egna barn tagit skada eller ej brukar sannerligen inte stämma särskilt ofta...
  • ChAlAn

Jag passar på att ställa en fråga som jag undrat över ett tag. Kanske har det skrivits om detta tidigare i tråden?

Min dotter fyller två nästa vecka och sitter fortfarande vänd mot mig. Jag tycker att det är väldigt trevligt att kunna prata med henne när vi är ute och går. Ibland tar vi resevagnen som är framåtvänd men det känns som om vi båda trivs bättre med den andra vagnen. Nu börjar hon bli för stor för vår teutonia. Finns det någon större vagn som är vänd/går att vända bakåt?

• skogsvitter
    ChAlAn skrev 2012-05-04 13:51:27 följande:
    Jag passar på att ställa en fråga som jag undrat över ett tag. Kanske har det skrivits om detta tidigare i tråden?

Min dotter fyller två nästa vecka och sitter fortfarande vänd mot mig. Jag tycker att det är väldigt trevligt att kunna prata med henne när vi är ute och går. Ibland tar vi resevagnen som är framåtvänd men det känns som om vi båda trivs bättre med den andra vagnen. Nu börjar hon bli för stor för vår teutonia. Finns det någon större vagn som är vänd/går att vända bakåt?
    Vår äldsta slutade åka vagn när hon var 2 år och vår yngsta har redan nu börjat gå mycket mer istället för att vilja sitta i vagnen och hon är bara 20 månader. Jag är av åsikten att så stora barn som kan gå bör få gå så mycket som möjligt själva istället för att åka vagn, går man långa sträckor är det såklart skillnad men kortare sträckor kan man börja med så att de får träna benen lite Då kommer vagnen snart inte behövas längre. Så det är tipset från mig iaf, ni kommer antagligen inte behöva vagnen särskilt många månader till och tills dess kanske vagnen funkar?

Vi har förövrigt en carena free och den kanske är större? Har inte varit några som helst problem för mina att få plats i alla fall
  • hannis

Skogsvitter:

Hur långt och fort går dina småbarn varje dag?

Jag tycker min son är jätteduktig på att gå och han älskar att gå själv men att han skulle fixa 7-8 km i högt tempo i alla temperaturer och väder inom det närmsta året känns osannolikt. Alltså kommer jag behöva vagn ett bra tag till.

Undrar mest vad som är rimligt att förvänta sig.

• Lavish

Jag har nyss vänt min nyblivna 1 åring, detta för att han gör allt i sin makt för att försöka vända sig och titta framåt om han åker bakvänt. Om man inte spänner stenhårt slingrar han sig till slut ur selen, och medan han kämpar skriker han ursinnigt. Han är inte så sugen på att titta på sin gamla mamma verkar det som.

När jag vänt honom sitter han lugn, stilla och lycklig och ser sig omkring.

Må vara att jag bara är en lat kossa som inte gillar att alla promenader handlar om en kämpande, skrikande, ursinnig och olycklig unge men då får det vara så.

• ChAlAn

Jag tror inte att det är läge att ta bort vagnen. Hon började gå tidigt och har sen dess riktat, gått och sprungit omkring massor, men ofta vill jag ha henne i vagnen av säkerhetsskäl. När vi åker kommunalt så vill jag inte ha henne springandes på perrongen .ex...

• skogsvitter
    hannis skrev 2012-05-04 19:10:53 följande:
    Skogsvitter:

Hur långt och fort går dina småbarn varje dag?

Jag tycker min son är jätteduktig på att gå och han älskar att gå själv men att han skulle fixa 7-8 km i högt tempo i alla temperaturer och väder inom det närmsta året känns osannolikt. Alltså kommer jag behöva vagn ett bra tag till.

Undrar mest vad som är rimligt att förvänta sig.
    Ursäkta men jag har aldrig påstått att en 1- eller 2-åring ska klara 7-8 km i högt tempo?!
  • skogsvitter
    ChAlAn skrev 2012-05-05 05:58:22 följande:
    Jag tror inte att det är läge att ta bort vagnen. Hon började gå tidigt och har sen dess riktat, gått och sprungit omkring massor, men ofta vill jag ha henne i vagnen av säkerhetsskäl. När vi åker kommunalt så vill jag inte ha henne springandes på perrongen .ex...
    Då handlar det alltså inte om att barnet inte kan gå utan om att du använder vagnen av trygghetsskäl (bekvämlighetsskäl)
    Jag har som sagt ingen erfarenhet av vagn till flera år gamla barn, så om du hade tänkt ha vagnen länge till har jag tyvärr inga råd. Vår carena har fungerat bra i 2-årsåldern men sedan slutade som sagt äldsta med vagn. Jag personligen tycker att man får ta den konflikten att hålla barnet i handen tex, de mår bra av rörelsefriheten också. Jag vet att det finns trådar om vagnar till stora barn (framåt eller bakåt, finns garanterat båda) du hittar nog lite om du söker eller så kan du ju göra en ny tråd, för det ligger ju lite utanför den här diskussionen också.
Svar på tråden Barn mår bättre att åka baklänges i vagnen