Hur gör du med matlådorna?
När du gör matlådor och ska sätta in dem i kylen/frysen, sätter du in dem direkt eller låter du dem stå och svalna en stund först? Varför?
När du gör matlådor och ska sätta in dem i kylen/frysen, sätter du in dem direkt eller låter du dem stå och svalna en stund först? Varför?
Jag gör lite olika, det bara blir på nått sätt liksom :P Men oftast är maten inte supervarm iaf eftersom jag alltid gör matlådorna efter vi ätit vilket oftast betyder att maten stått framme i minst en timme innan jag lägger över den i matlådor...
Låter dem svalna först för att inte ta kål på frysen/kylen eller riskera att öka energiförbrukningen i onödan. Tror inte maten svalnar så mycket snabbare i kylen.
Jag låter maten svalna först. Om det är kallt ute ställer jag ofta ut matlådorna ut en stund innan så att de svalnar fort.
Jag vill inte att kylen värms upp av maten. Det går onödigt med energi samt att annan mat kan bli förstörd i kylen dels av värmen men även av att det blir fuktigt i kylen/frysen.
Sätter in det direkt, annar glömmer jag det! Visserligen så har maten svallnat av ganska bra tills det är dags att sätta in det
Gör matlåda/matlådor oftast efter att vi ätit, då har maten redan hunnit svalna. Men ärligt så bryr jag mig inte om maten är lite varm fortfarande, ställer in matlådan även om maten skulle råka vara lite varm ändå. Har matlådor långt ifrån känsliga produkter i kylen.
*glömmer maten framme över natten*
(Än har jag inte dött av att äta den =)
Olika. Brukar sätta på locken o låta dem svalna innan de fryses, för det är ju så man SKA göra för att undvika bakterier, men ibland åker de in varma, ibland står de o svalnar utan lock, ibland står de ute med lock över natt för att vi glömt ställa in dem...
ställer in de direkt i frysen.. Men då har de svalnat av ganska mycket i grytorna medans vi ätit och portionerat upp alla lådor.
Låter det svalna först. Oftast men inte alltid. Händer att jag ställer in dom direkt.
Gör iordning matlådorna efter att vi ätit, så maten är ju bara ljummen då. Ställer in direkt när jag lagt iordning, annars glömmer jag bara bort det.
När det är mindre än 10-15 grader ute ställer jag ut dem att svalna, sen in i kylen/frysen. Då värmer de inte upp kyl/frys. Viktigt att kyla maten fort så inte bakterier växer till. (Mikrobiologiränderna går aldrig ur...)
Olika, beror på... .. På vintern åker de ut på balkongen en stund och sedan in i kylen/frysen. När det är varmt ute så beror det lite på.. Ibland snabbkyler jag genom att spola upp kallt vatten i diskhon och kyla av. Ibland ställer jag in det längst ner i kylen (bland grönsaker och sånt som inte skadas direkt av att tillfälligt bli lite varmare) och flyttar sedan upp det/in i frysen när det blivit kallt... Oftast brukar det ha hunnit svalna ändå en del eftersom vi brukar packa matlådorna efter middagen och med två småbarn så äter vi aldrig några 5-minutersmiddagar direkt... ;)
Jag låter dem svalna först, annars värmer de ju upp kylen/frysen
Ställer in direkt när jag gjort lådorna, precis efter jag lagt upp den andra maten. Att en eller två lådor skulle värma upp frysen tror jag inte på. Ställer de överst i frysen ej bredvid varandra, så kyls de av de som är runt om.
Eftersom det inte sker någon luftväxling i kylen så är det dumt att sätta in varm mat där.
Ska man vara riktigt noga, bör man låta maten svalna genom att ställa kastruller mm i kallt vattenbad (ev med is) och röra tills det blir kallt.
Jag ställer in det direkt i frysen högst upp för det är så att värmen stiger om du inte har superstarka fläktar som trycker ner värmen. Dessutom ger 1 matlåda inte så stor skada i en stor frys. Dessutom så är det väl minst -18 i en frys -21 i min frys för att den andra maten ska tina måste väl temperaturen över 0 grader hur ska en liten matlåda åstakomma det?
Låter den svalna först. På vintern ställer jag ut den och övrig tid på året använder jag kylklampar för att det ska gå fortare.