• hallongrotta

Hur det känns för oss styv-/bonusbarn

Jag tänkte försöka förklara för er styvföräldrar hur det känns för oss barn att leva med en eller flera styvföräldrar. Jag kommer att använda ordet styvförälder nu, utan någon speciell anledning, helt enkelt för att det känns naturligast.

Mina föräldrar gick skilda vägar när jag var ungefär 1 år, så på det sättet minns jag ingenting från den tiden de var ihop. Men detta betyder inte att jag helst av allt hade velat att de hade haft ett bra förhållande tillsammans. Jag har fram till för några år sedan bott varannan vecka hos mamma och pappa.

När jag var 6 träffade min pappa sin nuvarande fru och introduktionen gick bra. Jag tog emot henne och hon blev som en extramamma. Det gick helt smärtfritt tills det att mina småsystrar föddes och vi flyttade till en villa tillsammans, för det var då som tjatet började. Hon är väldigt pedantisk och lade (gör fortfarande) sig i på vilket sätt jag bäddade sängen, hur mattan låg i mitt rum, hur min inredning var, om jag hade plockat undan minsta lilla sak osv. 
    Även om man bor tillsammans så känns det som att det är den biologiska förälderns ansvar att säga till sitt barn. Det gör ont när styvföräldern gör det för då är det som att man inte blir accepterad, och jag har hela livet försökt ändra på mig för min styvmammas skull. Ens största förstådda skräck som styvbarn är att styvföräldern ska bli arg, för där är den eviga kärleken inte lika självklar som förälderns, och skräcken som ligger under den ytan är att bli utstött och inte accepterad som familjemedlem. Jag kände mig redan utanför eftersom jag var den enda som kom och gick i familjen och alla andra var familj utom jag, och det blev inte bättre av att bli tillsagd. Hade pappa i stället skött den biten hade jag inte alls haft samma känslor.

Min mamma har haft två partners, nu inne på sin tredje, och trots att hon också har "nya" barn har jag aldrig känt mig obekväm med hennes sambos. Det är för att de inte har gått in och försökt bli mina pappor. Mamma har fått ta hand om tjat- och ansvarsbiten och hennes sambos har, som sig bör, låtit henne göra det. Att bo ihop och vara trevliga mot varandra är inte samma sak som att visa någon slags tassa-på-tå-hänsyn genom att plocka undan en bok som ligger framme och det förstod både de och mamma. Detta har nu lett till att jag bor mer hos mamma och trivs mycket bra med hennes partner, som bor här ibland (han har barn som bor hos honom varannan vecka). Jag skulle till och med tycka om att flytta ihop med honom och hans barn eftersom han är så lugn och förstår sig på barn. 

Alltså, styvföräldrar: försök inte ta över föräldrarnas roll.

Om ni undrar något om hur det är att vara styvbarn, fråga mig gärna. Jag svarar gärna på frågor. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 14:14
    UPPDATERING: råkade visst posta två likadana trådar med olika namn, då hemsidan segade!

• Svar på tråden Hur det känns för oss styv-/bonusbarn
  • ius lexis
    Tinnys skrev 2011-05-27 12:11:44 följande:
    hoppas du har slutat att rätta barnen när de presenterar dig som sin mamma, min sambo gjorde så mot min dotter och hon kände det som om han skämdes över henne och inte ville vara hennes pappa.

Varför säger du till dem att du inte är deras mamma när de uppenbarligen ser dej som det, känns väldigt elakt.

Tycker det låter som om du är som ts styvmor men på ett annat sätt.
    Hoppas psykologen hjälper dig att acceptera detta och inte behandlar barnen illa mer.
    vad vidrigt skrivet!! Det är sådana som du som ser till att allt styvmammor gör ses som dåligt även underbara som sommarjordgubb. Hon gör ju allt för att det ska bli bra både för biomamman och barnen!! Även om hon verkar vara totalt osjälvisk så är det ändå aldrig nog! Helstörda människor det finns som alltid trycker ner bonusmammor.
  • Nessie99

Tinnys: att hon behandlar dem illa är väl ändå att ta i?! Har du själv provat rollen som styvförälder? Gränserna och 'reglerna' är väldigt otydliga för oss och vi är många som bara försöker göra vårt bästa.

• hallongrotta

Vad många svar jag fått. Och intressant att läsa allas olika upplevelser!

Som Sommarjordgubb sa så hade min relation till min styvmamma nog varit annorlunda om min mamma varit frånvarande, vilket hon absolut inte varit. I så fall kanske jag hade tytt mig mer till styvmamman.  

Vill bara förtydliga att jag inte ogillar min styvmamma, vi har en bättre relation nu när jag bor mer hos mamma, men jag kommer aldrig att se henne som en förälder på det sättet och jag var lite rädd för henne när jag var yngre.  

• hallongrotta
    Nessie99 skrev 2011-05-27 06:22:19 följande:
    Jag är styvmamma till en snart 6-årig pojke som jag fullkomligt älskar!! (sen han var 3 år gammal) Saknar honom starkt när han inte är här hos oss och gör allt jag kan för att han ska känna sig trygg och lycklig.
    Hos oss har jag fått mycket utrymme av hans pappa att säga ifrån, uppfostra och ge konsekvenser (t.ex. gör si och så annars får du inte titta på Boli), men å andra sidan får jag vara delaktig i hans liv, lära honom nya saker och få ta för mig och älska honom. Det är ett val man gör som styvförälder och det låter på dig TS som om din styvmamma kanske glömde bort den biten? Och det låter också som om du sörjer det (vad som kunde ha varit).
    Det var nyttigt för mig att läsa det du hade skrivit, då jag ständigt försöker bli en bättre extraförälder. Nej, den kärleken är ju inte så självklar och nu när han ska få småsyskon är det ju ännu viktigare att han inte känner sig utanför. Det jag kan tycka är förvirrande är att han är så otroligt pappig (jag ger dem mycket utrymme), men hur ska jag då se över det behov han har av mig? Nu i helgen har jag tid att tillbringa extra tid med honom ensam då pappan jobbar över och jag tänker tillbringa varje minut med honom!
    Har du något övrigt råd att ge till mig, som inte vill bli tjattant i min styvsons ögon?
    Åh, vilken fin relation ni verkar ha. Grattis!
    Ja, du har rätt, min styvmamma glömde nog kärleksbiten i sitt försök till föräldraskap. En insikt!
    Kul att du tyckte mitt inlägg var bra. Jag vill ju som sagt dela med mig och ge tips till andra. Ett råd jag kan ge dig för att inte bli tjattant skulle vara att du och pappan gemensamt pratar med honom om uppfostringssituationen och förklarar läget, säger som det är och låter honom vara delaktig. Min pappa har alltid varit rädd för såna snack men barn vill också veta. Då kanske ni kan säga att även om du säger till honom etc. så älskar du honom. Du kanske också kan fråga varför han vill vara så mycket med pappa.
  • Helle333
    sommarjordgubb skrev 2011-05-27 11:58:04 följande:
    Heej TS.

Jag är styvmamma till en pojke och flicka på 9 respektive 11år. Har bott heltid med barnen i ca 7år nu.
    Min sambo och jag har en gemensam dotter på 5år.

Styvbarnens mor har varit en väldigt flyktig mor. Vi försökte sätta upp scheman år efter år för att hon skulle träffa barnen en gång i månaden i alla fall.

Hon hittade alltid på orsaker till att INTE ha barnen. Som värst var det ett helt år hon inte träffade sina barn!!!

Hon har under dessa år hunnit med exakt 8 pojkvänner och en föredetta man...det vill säga 9 karlar.
    Inget jag blandar mig i alls. Inte ens hennes liv. Men jag tycker hon borde visa att hon är mamma!

Styvbarnen har tagit emot mig som sin egen mor. Jag kom in i förhållandet med hans små barn och med inställningen till att barnen har en egen riktig mamma. Redan efter en månad sa barnen "mamma" till mig. Och deras riktiga mor har alltid hetat vid förnamn.

Jag har innerligt försökt ändra på det utan att på något vis verka som om jag stötte bort styvbarnen. Jag fanns redan där för de två. Och det blev ingen skillnad när vi fick våran gemensamma dotter. 

Styvbarnen vill inte numera träffa sin riktiga mamma. Jag främjar att styvbarnen ska träffa sin mor och att hon ska förmå sig att träffa sina barn med!

Jag har varit som en riktig mamma och tagit till mig alla tre barnen, stuvbarnen och våran gemensamma.
    Uppfostrat, tillrättavisat, uppmuntrat, kärlek, skaffat det barnen behöver, angagera mig och så vidare.

Men jag skulle aldrig aldrig göra så om styvbarnen inte accepterade det själva. Det var snarare så att när jag sa:-"Jag är ju inte din mamma" och så vidare, så tog styvbarnen illa bid sig och frågade sin pappa (min sambo) om jag inte älskade de.

Jag har alltid blivit stolt presenterad som "mamma" av styvbarnen..och fått dålig respons av styvbarnen när jag sagt
    -:"Ah..hehe, jag är inte deras riktiga mamma".

Styvbarnen har sedan små sagt att de vill att vi gifter oss. Och styvbarnen ville då ha mitt efternamn....det går ju inte!

Som ni förstår så är det rakt tvärt emot vad TS beskriver. Men om nu mamman hade varit där som en mamma, DÅ hade styvbarnen säkert kännt som TS mot mig.

Jag har aldrig viljat "ta över föräldrarollen". Om jag inte behandlade styvbarnen som mina egna barn tog de illa vid sig.

Jag var jätte förvirrad av detta och gick till och med till en psykolog...och fick rådet att styvbarnen får styra det till denna väg om de vill.

Okey..tänkte jag...

Ja....jag lever ett annat styvmorsliv än den klassiska....

Detta låter helt underbart. Jag får säga tack å alla styvbarns vägnar för det jobb du lagt ner på sina bonusar!!!!! Keep up the good work
  • Nessie99

Kaksmula: hmm, ja det kanske jag borde göra. Reglerna här är tydliga och vi har enad 'front', men tyvärr så väldigt olika från hur det är hos sin mamma. Det måste vara så - vi är överens om det mesta och har en jättebra relation till mamman (jo, vi tycker om varann), men hon har en annan syn på uppfostran och hur hans liv ska se ut. Det är lite förvirrande och jobbigt för styvsonen ibland... (olikheten alltså).
    Tror du att han skulle kunna svara på varför han behöver sin pappa så mycket? Han är ju bara (nästan) 6 år? Känns som om jag har mycket kvar att lära mig...
    Jag är glad att du hade din mamma TS, vem vet hur det hade gått annars, men har du pratat med din styvmor om uppväxten?

• Alisa

Tack ts!!
    Jag är själv mamma till en son som är 10 och vi lever tillsammans med min nya sedan sonen var 5 år gammal. Vi har även ett gemensamt barn på 2,5 år. I våran familj fungerar det bra tycker jag, och både sonen och bonuspappan har tagit varandra till sig.
    Sonens pappa har träffat en tjej som har haft lite svårt för barn (och fortfarande har?) och jag vill gärna att sonen ska kunna vara där och känna sig hemma. Men tack vare din ts så kanske jag ska låta det vara och låta det ta den tid det tar. Jag har försökt att höra mig för om inte sonen ska sova över där någon gång (pappans nya relation är ca 1,5 år gammal, de är förlovade och sonen har aldrig varit där då hon är hemma), men det verkar inte bli så.
    Jag har haft svårt att komma till ro med att sonens pappa är nöjd med att ha två parallella liv, där den nya inte "blandas ihop" med sonen. Men kanske är det så att han har det bäst som det är nu. Jag vill ju inte att han ska känna sig ovälkommen där, utan då är det bättre att han ser sin pappa då och då och känner att det är kul iaf..
    Som det är nu är han ju lika mycket familjemedlem här som sin syster, eftersom de bor här hela tiden. Och så kanske det ska förbli.

• Lovikkas

Kaksmula:

Jag vill säga hur jag ser på det som förälder och styvförälder. Som kvinna till en man som har barn ser det oftast ut så att mannen inte alltid ser saker ur ett familjeperspektiv och kvinnan "får" då den rollen av pappan. På olika sätt och av olika anledningar. Han är glad att han slipper hamna i konflikt med sina barn och kan vara en glad och lättsam förälder som ingen är arg på. Så om din pappa skulle vara den som verkligen tog tag i såna saker som att se till att de gemensamma uttalade reglerna följs så skulle inte styvmamman fått rollen som och du kanske hade sluppit känna dig utanför precis som du säger. Jag är tveksam till om styvmamman verkligen är boven i dramat alla gånger.

• livhog

Här är en som vuxit upp som skilsmässobarn och numera är både bonus- och bioförälder. Min sambo har två döttrar sen innan och vi har en gemensam son.

Kaksmula, jag känner igen mig i det du skriver. Jag har aldrig haft några problem med mammas partners. De har varit försiktiga och eftertänksamma mot alla barn som varit inblandande. Men pappa däremot. Han träffade en kvinna, som numera är hans exfru, som hade fyra barn. De hade någon slags vision om att vi skulle bli en stor och lycklig familj. Han flyttade hem till henne dag 1, sen bodde han där i tre månader. Mamma bodde i ett parhus, och denna kvinnan som även var mammas bästa vän, bodde i andra halvan av parhuset. Pappa var alltså vägg i vägg, men vi fick ändå aldrig träffa honom för han hade fullt upp med kvinnan och hennes barn.

Efter tre månader flyttade de till pappas hus, som var minimalt. Det var mitt barndomshem som blev totalt invaderat av fem människor. Jag fick dela rum med kvinnans ena dotter. Eftersom min bror och jag inte var där lika mycket som kvinnans barn, blev vi utbölingar i vårt eget hem. Jag minns att min bror och jag ville hitta på något med bara pappa, han hade lovat oss det men det blev aldrig av så vi tjatade. Kvinnans barn ville hitta på något med sin mamma. Tills slut blev kvinnan arg och sa "men ni måste väl förstå att vi som varit ensamma så länge äntligen funnit varandra och blivit lyckliga?". Minns att jag grät tillsammans med kvinnans yngsta dotter, hur skulle vi förstå det? Vi ville bara umgås med vår respektive förälder.

Mina erfarenheter har i alla fall lärt mig vilka misstag jag ska undvika med min sambos barn. Jag flyttade till exempel inte in i deras hem, vi flyttade till ett gemensamt. Vi såg till att de hade egna rum, de ska veta att de alltid har en plats här. Jag bestämmer inte nya regler. Är det något jag vill ändra på eller införa så tar jag det med sambon först, sen pratar vi med dem gemensamt eller så gör han det själv. Det jag har ändrat på är inget radikalt, så de känner inte att pappa helt plötsligt har förändrats sen jag kom in i familjen. Vissa saker lägger jag mig inte i över huvud taget, för jag har inte med det att göra. Summa sumarum kan man säga att pappa har huvudansvaret och jag säger ifrån när jag vet att jag har rätt till det. Det viktigaste är ändå att de känner sig hemma hos oss, att de alltid är välkomna hit oavsett dag eller tid.

• jennie88

Vilken bra TS. Jag har bott med min bonus sen hon var 4 år och nu är hon 7. Vi har även en gemensam son på 1,5 år. Jag tycker det är så himla svårt det här med att vara bonusförälder. Man "får" inte ta för mycket plats men ändå inte vara för passiv. Jag menar jag tycker JÄTTEMYCKET om henne MEN hon är inte mitt barn, jag har inte burit henne i magen, känt hennes sparkar eller fött fram henne. Jag missade 4,5 år av hennes liv. Jag kan inte se mig själv i henne och jag älskar inte henne. För mig är ordet kärlek väldigt starkt laddat och det är bara få människor i mitt liv som jag innerligt älskar; Mina föräldrar, min bror, min sambo och min son. MEN självklart försöker jag visa henne att jag tycker om henne och att hon betyder väldigt mycket för mig, för det gör hon. Eftersom jag själv är skilsmässobarn så har jag en väldigt stor förståelse för hennes situation (även om hennes föräldrar aldrig levt ihop sen hon föddes) och jag känner ett stort ansvar för att hon ska känna sig som hemma här och att hon alltid ska känna sig välkommen. Jag försöker alltid inkludera henne i våra planer. Vi tänker oss alltid som en familj på fyra. Resor planeras in för alla i familjen. Jag vill att hon ska känna att hon har lika stor plats i den här familjen som sin bror men självklart är det svårt eftersom jag gärna vill pussa och kramas med min son och säga att jag älskar honom. Jag känner dock att det är svårt när hon är med och jag får alltid skuldkänslor för att jag ger mer kärlek till honom. Samtidigt känner jag inte riktigt att jag vet om bonusen skulle vilja ha en kram el. liknande. Jag vill ju inte att hon ska känna sig obekväm heller. Jag ger ju henne kramar ibland men inte alls så ofta som jag vill. Jag försöker kompensera med att läsa böcker och spela spel men det känns så konstlat och ytligt. Jag får inte alls dåligt samvete när jag inte är med min son hela tiden men det får jag med henne.

Hon är hos oss så sällan (varannan helg) vilket gör det svårt att bygga upp en bra relation. Sen är det också så att biomamman verkar känna sig hotad av vår situation. Bonusen älskar att vara här men hon vill gärna visa sin bestämmanderätt över dottern och hota med att hon inte får komma till oss (hon har enskild vårdnad), göra upp planer på våra helger mm. T ex är sambon frågade om hon kunde åka bort med oss på midsommar så fick han svaret att de inte hade några planer men att hon skulle kolla upp om det gick och sen gjorde de planer och hon fick inte vara hos oss (orkar inte gå in på fler detaljer). Detta gör det ju ännu svårare för oss att få henne att känna sig välkommen.

Vad tycker ni andra? Är jag en bra bonus eller vad kan jag göra för att bli bättre, vad ska man tänka på? Min största skräck är att bli som några av mina bonusar men jag känner att jag är bättre än så då de inte visade nån form av respekt och prioriterade sina andra barn. Men hon säger ju inte vad hon känner så jag kan ju inte veta.

Långt inlägg. Hoppas ni orkade läsa. 

• Jaramla

fast någonstans är det också så att man inte kan vara en familj om olika saker gäller för de olika medlemmarna. om jag ska säga till mitt biologiska barn att sätta in i diskmaskinen efter sig men inte mitt bonusbarn, det blir också konstigt. så jag säger till. som vuxen är man lite tjatig ibland, med sina egna barn också. och ibland mot helt okända barn när de gör saker som man faktiskt inte skall göra och en vuxen behöver påpeka det.
    jag tror att det är viktigt att inte vara så jävla rädd för att göra fel. för man kommer ju göra fel, med både bonusar och biobarn. men man kan försöka vara öppen och ärlig och reda ut saker och ting. fråga bonusen (om hen är tillräckligt stor) precis som man frågar biobarnen. tala om att man vågar och orkar lyssna. att det är okej att ha konflikter, att inte vara överens, att man blir sams och att man finns kvar. jag tycker inte det är så svårt att älska, i synnerhet inte barn och jag tror också att kärlek är en viktig komponent i hur relationen kommer se ut. jag tycker det är underbart att se världens finaste bonus skoja med sina småsyskon så de skrattar halvt ihjäl sig. vilket blod han har är ointressant tycker jag. han har rätt till en plats i vårt hem och vi vill att han skall ha en plats i vårt hem och vi saknar honom när han inte är på den platsen.

sen tror jag, som många varit inne på, att arbetsfördelningen med "tjatet" ofta är uppdelat så att det blir kvinnans ansvar i högre utsträckning än mannens. det ingår i att vara mamma att man säger till i högre grad än vad det (tyvärr) ingår i att vara pappa. om du funderar på det, säger din pappa verkligen till dina småsyskon eller är det mest din styvmamma som säger till dem också?

Svar på tråden Hur det känns för oss styv-/bonusbarn