• Minna76

Ny man + bonusbarn - hur "bli en familj"

Jag har träffat en man som har tre barn under skolåldern. Deras mamma finns inte längre med i bilden, så att satsa på honom betyder också att välja ett liv på heltid med honom och hans barn. På det stora hela så känns det bra! Jag har träffat hans barn och jag tycker vi har fått en ganska bra kontakt. Jag är inte presenterad som pappans nya kvinna eller liknande och jag vet inte heller om vi kommer att berätta desto mer om vår relation, utan att det mera skulle vara något naturligt som växer fram med tiden. Vi tänkte gå långsamt framåt och utöka de gånger jag träffar barnen från en gång i veckan till helger, sen långhelger och sen kanske hela veckor. Detta för att ta hänsyn till alla inblandade.

Jag har inga egna barn,och det kan kännas som ett stort steg att bli inkluderad i deras familj, trots att jag tycker om dem och vill det.

Finns det någon annan i samma situation här inne? Någon bonusmamma som egentligen är barnens mamma på heltid då barnens mamma inte längre finns med i bilden. Hur har ni fått allt att löpa?

Tar tacksamt emot råd av alla bonusföräldrar -hur har ni fått vardagen att gå ihop och hur har du lyckats "bli en i familjen"? Just nu är det helt naturligt att det är de fyra som är "den egentliga" familjen och jag någon som hälsar på ibland. Och det förstår jag att det är nu. Men långsiktigt - hur lyckas man skapa en känsla av att man är en "hel" familj och de bindningar alla emellan som jag så längtar efter. Eller är det en utopi?

• Svar på tråden Ny man + bonusbarn - hur "bli en familj"
  • Lovely f

Jag undrar varför mamman är ute ur bilden, och kommer hon att förbli det eller kan det komma en dag om 3-4 år då hon kan komma och kräva att få vara med sina barn halva tiden?
    Jag har två bonus barn och vi är verkligen en familj nu efter lite mer än två år. Dom flyttade in till mig och på så sätt blev jag inte en som kom in i deras liv utan tvärtom. Jag tror att det hade ganska stor betydelse för både mig och dom. Jag tror att det är lätt att barnen och du känner att du ör utanför på något vis annars.
    Barn är oftast väldigt öppna och "oförstörda"i tidig ålder så det brukar vara ganska smärtfritt att skapa en nära relation med dem =) Lycka till!

• tofsvippan

Ta det som det kommer och gå försiktigt fram.

• Moa01

Det beror helt på hur du är som person, jag tror att det är lättare när mamman inte finns med i bilden. Det är svårt att gå in helhjärtat och köpa alla hans gamla drömmar...barnen är ändå en del av hans gamla drömmar. Sedan kan man inte ta för givet att man gillar hans barn, det är faktiskt inte självklar. Går nog bra så länge han inte räknar med att barnen ska vara centrum i DITT liv. Men min erfarenhet säger att män lätt tar det för givet att den nya tjejen bara älskar de små barnen. Jag själv känner INTE så.

• Moi Je Joue

en viktig sak du borde vara på det klara med är om han vill ha fler barn om nu du vill ha det. verkar som en del pappor är nöjda med vad de har och förväntar sig att den nya också ska vara det.
    jag känner själv att det är först efter att vi fått ett gemensamt barn som vi blivit en "riktig" familj, nu har vi en självklar beröringspunkt, nu är vi alla släkt via bebisen.
    skulle aldrig blivit ihop med min man om jag inte redan visste att han ville ha fler barn.

förutom det tycker jag att det är viktigt att du och dina behov får ta lika stor plats som resterande individer i den nya familjen. ofta förväntas bonusmamman ta en stor del av ansvaret men samtidigt hamna på andra plats efter barnen. det håller inte i längden.
    och se till att göra saker ensam med barnen, behöver inte vara så avancerat typ baka ihop, titta på en film tillsammans i soffan, mysiga vardagsgrejer så ni får en bra relation.

Svar på tråden Ny man + bonusbarn - hur "bli en familj"