• Havsluft

Klänning till gravid tärna?

Hjälp! Jag skall vara tärna på min kompis bröllop i augusti. Om allt går väl kommer jag att vara gravid i 6:e månaden då... Jag gissar att magen kommer att vara ganska stor att döma av min förra graviditet samt mitt utgångsläge - jag är tyvärr ganska tjock även som icke-gravid.

Alla tips om var jag kan hitta en lämplig klänning mottages tacksamt! Helst skall den vara grön eller grå/silver för att passa in i färgtemat...

• Svar på tråden Klänning till gravid tärna?
  • lövet

Ett alternativ kan ju vara att beställa en klänning från Kina - då kan du ju anpassa utifrån dina nuvarande mått och lägga på lite för ökad byst och mage. Välj en modell med vidd under bysten. Denna t.x http://www.lightinthebox.com/Sheath--Column-V-neck-Floor-length-Chiffon-Over-Elastic-satin-Maternity-Bridesmaid--Wedding-Party-Dress-FSL0848-_p119008.html men i en annan färg 
    Det är inte lätt att hitta en klänning för att vara brudtäna när man är gravid och dessutom inte vill ha en svart klänning. 
    http://www.lovelymama.se/mama-klanningarkjolar/mamalicious-aida-skirt-walnut-1 - är söt om det nu är tillräckligt "fint" + "rätt" grön färg. 

• Havsluft

Tack för tipsen! Har du beställt därifrån någon gång? "Vågar" man det, tror du? Vet du om det brukar bli bra?

• Ginny

En kompis beställde en klänning till sitt bröllop, från Thailand visserligen, men den kom aldrig fram. Så om du inte är säker på vad det är för företag som ordnar med beställningen så är det nog bättre att leta efter en i Sverige.
    Om du inte redan bestämt dig för lovelymama-klänningen som lövet tipsade om.

• Havsluft

Nej, jag har inte hittat rätt klänning ännu! Tänker nog avvakta ett tag till för att se hur mycket magen växer, men kollar förstås runt hela tiden för att försöka hitta den optimala klänningen...

• lövet

Jag har beställt från lightinthebox och det fungerade hur bra som helst. Klänningen kom efter ca 2-3 veckor. Mycket välsydd. Jag måttbeställde inte utan tog en standardstorlek och den var verkligen "exakt" i storleken - inte en "mm" till godo på dom mått som angavs utan snarare aningen liten men som tur var satt den perfekt på mig. Tänk på att det kan tillkomma lite tullavgift på priset om tullen kollar paketet. Jag tror att jag fick betala 100-200 kr eller något.  På youtube finns lite filmer om hur man ska mäta sina mått och det kan vara värt att kolla exakt hur dom mäter innan man beställer så att det inte blir fel (
    ">

) . Det finns en hel del reviews och bilder från tidiagre köpare på sidan där man kan få lite bättre uppfattning om hur klänningarna och tygerna/färgerna ser ut  - det kan vara värt att kolla på reviews även på andra klänningar än dom man gillar bara för att se tyger m.m.. Bilder finns både under "reviews" på dom olika klännningsmodellerna och här http://www.lightinthebox.com/html/All-You-Need-To-Know.html?tab=9
    http://www.lightinthebox.com/index.php? 

• Havsluft
    lövet skrev 2011-05-03 11:17:30 följande:
    Jag har beställt från lightinthebox och det fungerade hur bra som helst. Klänningen kom efter ca 2-3 veckor. Mycket välsydd. Jag måttbeställde inte utan tog en standardstorlek och den var verkligen "exakt" i storleken - inte en "mm" till godo på dom mått som angavs utan snarare aningen liten men som tur var satt den perfekt på mig. Tänk på att det kan tillkomma lite tullavgift på priset om tullen kollar paketet. Jag tror att jag fick betala 100-200 kr eller något.  På youtube finns lite filmer om hur man ska mäta sina mått och det kan vara värt att kolla exakt hur dom mäter innan man beställer så att det inte blir fel (
    ">

" target="_blank">

) . Det finns en hel del reviews och bilder från tidiagre köpare på sidan där man kan få lite bättre uppfattning om hur klänningarna och tygerna/färgerna ser ut  - det kan vara värt att kolla på reviews även på andra klänningar än dom man gillar bara för att se tyger m.m.. Bilder finns både under "reviews" på dom olika klännningsmodellerna och här www.lightinthebox.com/html/All-You-Need-To-Kn...
    www.lightinthebox.com/index.php

Tack så jättemycket för infon! Börjar bli mer och mer sugen på att beställa därifrån... Skall kolla runt lite till bara först...
  • lövet

Det är ju alltid lite av en chansning att beställa på nätet men jag blev nöjd. Jag hade dock en back-up plans klänning redan som jag kunde ha om det floppade och totalkostnaden för balklänningen jag beställde blev strax under 1000 kr så det var inga jättesummor och jag räknade med att kunna sälja den vidare på blocket eller tradera om den inte passade. Beställer du en gravidfestklänning så tror jag faktiskt att andrahandsmarknaden är rätt stor eftersom utbudet är rätt dåligt. 

Svar på tråden Klänning till gravid tärna?