• Tösabit

Vilket babyskydd är bäst? Britax eller Akta Graco

Hej
    Jag åkte till babyproffsen och tittade och testade flera av deras babyskydd. Jag var först intresserad av Akta Graco men efter att även testat Britax baby safe plus blev jag väldigt fundersam.

Britaxen kändes lite säkrare och utformningen av basen skulle vara mycket bättre och bäst i test (enligt säljaren). Men ändå har jag sett så många som använder Akta Graco. Prismässigt spelar det egentligen inte någon roll vad jag köper. Vill ha en säker stol som kan rekommenderas. Vill inte göra fel köp =)

• Svar på tråden Vilket babyskydd är bäst? Britax eller Akta Graco
  • Thursday

Det finns inget enskilt babyskydd som är säkrast. Barnet ska åka i ett godkänt skydd som monteras korrekt enligt bruksanvisningen och självklart vara bakåtvänt.

• Tösabit
    Thursday skrev 2011-04-10 14:50:20 följande:
    Det finns inget enskilt babyskydd som är säkrast. Barnet ska åka i ett godkänt skydd som monteras korrekt enligt bruksanvisningen och självklart vara bakåtvänt.
    Jag förstår att det ska monteras korrekt och vara bakåtvänt såklart. Jag är mer intresserad av vilket som är mer prisvärt och som kan vara säkrare. Enligt krocktester ligger Britax högt för säkerhet och har en speciellt utformad stötpelare på sidan som ska ta krocken före själva sidan av babyskyddet. Samt sättet att spänna fast bältet var stor skillnad.

Därav undrar jag om någon rekommenderar Britax före Akta graco eller tvärtom.
    Det finns godkända skydd som enligt krocktester till och med flyger iväg i låga hastigheter vid krock.
  • Thursday
    Tösabit skrev 2011-04-10 15:01:40 följande:
    Jag förstår att det ska monteras korrekt och vara bakåtvänt såklart. Jag är mer intresserad av vilket som är mer prisvärt och som kan vara säkrare. Enligt krocktester ligger Britax högt för säkerhet och har en speciellt utformad stötpelare på sidan som ska ta krocken före själva sidan av babyskyddet. Samt sättet att spänna fast bältet var stor skillnad.

Därav undrar jag om någon rekommenderar Britax före Akta graco eller tvärtom.
    Det finns godkända skydd som enligt krocktester till och med flyger iväg i låga hastigheter vid krock.
    VIlka krocktester då?
  • Bonsaiii

Hade gracos 2006 och nu britax är personligen mest nöjd med britax. Hon sitter djupt ner i den och basen spänns fast tok enkelt!

• Minikatt

Vi hade Britax och tyckte den var jättebra. I den sitter barnet fastspänd med bälte över ljumskarna också och det tycker jag kändes säkert. Han satt också väldigt bra i den och sov gott många timmar i den

♥ ~ * ~ * ~ ♥ Wilmer 100514 ♥ ~ * ~ * ~ ♥
  • Tösabit

Det blev till slut en Britax, tack så mycket för svaren =)

• Cecci78
    Minikatt skrev 2011-04-10 22:02:59 följande:
    Vi hade Britax och tyckte den var jättebra. I den sitter barnet fastspänd med bälte över ljumskarna också och det tycker jag kändes säkert. Han satt också väldigt bra i den och sov gott många timmar i den
    det är 5-punkts i aktas också
  • Minikatt
    Cecci78 skrev 2011-04-10 22:18:08 följande:
    det är 5-punkts i aktas också
    Aha ok vad bra
    ♥ ~ * ~ * ~ ♥ Wilmer 100514 ♥ ~ * ~ * ~ ♥
  • Protea

Vi har en Britax har hemma men nar vi akte till Sverige lanade mina foraldrar en akta graco och Britaxen ar mycket battre. Var son sitter battre i Britaxen och gillar att aka bil i den. Gracon tyckte han inte alls om plus att han belv sa svettig av det plastiga tyget.

• Laurie

Spelar det någon roll om det är tre- eller fempunktsbälte på babyskyddet? Har fått låna av en släkting ett graco babyskydd med trepunktsbälte (från 2010). men om det är säkrare med fempunkts vill man ju ha det!

• Nippertippan

Fempunkts bältet är bara till för att barnet ska sitta stabilare i babyskyddet, det ger samma skydd vid krock.

Anledningen till att vi inte vill ha gracos är för det första tyget, de gånger jag testat gracos stolar har barnen varit svettiga i gracon, plus att gracos bas inte går att fästa med isofix.

Svar på tråden Vilket babyskydd är bäst? Britax eller Akta Graco