• VardagsKvitter

Börjat med EC-light - funkar toppen!

Hej!
    Vill bara dela med mig av hur bra det faktiskt funkar!
    Vi började prova att EC:a Loke igår på rutin eftersom vi inte än klarat av att förstå hans signaler. Och det har funkat superbra! Det har inte varit mycket kiss i blöjorna utan vi har hunnit kissa Loke på toaletten ca 10-12 gånger idag och 5-8 gånger igår.

Jag trodde aldrig det skulle funka så med det samma.
    Och helt plötsligt idag när han började åla sig sa maken "Tror du han kan vara kissnödig?". Han provade och visst var han det!

Vi är rätt stolta över oss att vi reder att se hans signaler mer och mer nu :) 

• Svar på tråden Börjat med EC-light - funkar toppen!
  • VardagsKvitter

Idag har vi varit på köpcentrum. Loke vaknade i vagnen och såg nödig ut. Det tog tid att komma till toa så jag var säker på att allt hade hamnat i blojan! Ikke! Loke storkissade i handfatet hur nöjt som och blev därefter vrålhungrig ;)

• Alexe

Vilken härlig början :) Hoppas att det håller i sig och låt dig inte nedslås om det kommer bakslag. (Sitter här och funderar på vad gör med ettåringen som plötsligt börjat sova sig igenom nattkissningen från att ha varit torr sen 4 månader...)

• VardagsKvitter
    Alexe skrev 2011-04-14 14:05:45 följande:
    Vilken härlig början :) Hoppas att det håller i sig och låt dig inte nedslås om det kommer bakslag. (Sitter här och funderar på vad gör med ettåringen som plötsligt börjat sova sig igenom nattkissningen från att ha varit torr sen 4 månader...)
    Ja, vi försöker att ta det som det kommer. Bara det att han vill kissa utanför blöjan är stort :) Sen har vi inga som helst mål att göra honom torr nu eller inom snar framtid. Toan/vasken är mer bara ett erbjudande :)
  • Loreena

Det låter toppen! Det känns härligt när man förstår sitt barns signaler och det fungerar! :)

• VardagsKvitter
    Loreena skrev 2011-04-15 10:39:21 följande:
    Det låter toppen! Det känns härligt när man förstår sitt barns signaler och det fungerar! :)
    Ja, sen missar vi såklert ibland också, och ibland vill inte han kissa på toan. Blir han ledsen där är det ju också en signal, att han inte vill just då och då sliper han såklart. Det ska ju vara på hans villkor :)
  • VardagsKvitter

Det går bra med vårt EC:ande!
    Loke kissar minst lika mycket på toa/i vasken som han gör i blöjan och idag på BVC när vi var på mammagrupp sa han till två gånger så då var det bara att gå och kissa :)

Känns jättebra att vi börjar se hans signaler mer och mer. 

• Alexe

Grymt. Får jag fråga - går du på Slottshagens BVC? Vad säger din BVC-sköterska? Min var så oerhört förvånad och hade aldrig hört talas om ec.

• VardagsKvitter

Japp, går på slottshagen och min Bvcsköterskan var också rätt förvånad men på ett positivt sätt. Väldigt nöjd med henne, hon ar så öppen!

• skånegås

Vi har bajsat lillen i handfatet sedan vi kom hem från sjukhuset och det funkar bra åtminstone så länge vi är hemma. Han älskar det. Kissningarna är det svårare med, men vi har inte jobbat så hårt på det. Han satt i sjalen på pappans mage idag (utan blöja) och sov gnydde till och vände på huvudet, sov vidare, sen reagerade pappan... kiss... Händer detta er också? Fast han kanske säger till tydligare när han märker att vi uppmärksammar det? Lillen blir 3 veckor idag och vi har EC-at de andra barnen lite också...
    Det är ju lättast när de är utan blöja, men det blir ju så besvärligt om sjalen blir smutsig...

• VardagsKvitter
    skånegås skrev 2011-04-19 14:44:19 följande:

Vi har bajsat lillen i handfatet sedan vi kom hem från sjukhuset och det funkar bra åtminstone så länge vi är hemma. Han älskar det. Kissningarna är det svårare med, men vi har inte jobbat så hårt på det. Han satt i sjalen på pappans mage idag (utan blöja) och sov gnydde till och vände på huvudet, sov vidare, sen reagerade pappan... kiss... Händer detta er också? Fast han kanske säger till tydligare när han märker att vi uppmärksammar det? Lillen blir 3 veckor idag och vi har EC-at de andra barnen lite också...
    Det är ju lättast när de är utan blöja, men det blir ju så besvärligt om sjalen blir smutsig...

Loke säger ibland till tydligt och ibland inte alls. Är han mitt uppe i bus så är det inte så viktigt var man kissar verkar det som ;)

Vi har blivit nerkissade ett par gånger utan att vi själva uppfattat någon signal. Men det bjuder vi på :)

Vi har köpt en potta till honom nu som han har lagt 5 kissar i idag. Loke bajsar en gång per dag, än så länge vill han bara bajsa när han ligger på mage. Det kanske ändrar sig med tiden ;)

• VardagsKvitter

Loke är nu 5 månader gammal och bajsar på pottan. Allt funkar bra här hemma, vissa kissar kommer i blöjan, andra i pottan. Loke är nöjd och det är det viktiga :)

• Alexe

Härligt. Så skönt att byta bajsblöjor. Speciellt när de börjar lukta vuxenbajs.

• Davinia
    Alexe skrev 2011-04-14 14:05:45 följande:
    Käre värld, hur lyckas man med att få en 4 månaders bebis torr?
  • Alexe

Davinia: torr är kanske inte rätt ord, egentligen är det väl när barnet själv säger till och inte kissar på sig alls. Men vår kille har med vår hjälp (vi tar honom till pottan när vi märker att han är kissnödig) varit i princip nattorr sen han var 4 mån. Läs om EC så förstår du mer.

• VardagsKvitter

Loke har nu bajsat alla bajsar på pottan utom en som hamnade i blöjan sen en månad tillbaka :)

//Lina på blejbo.blogg.se
  • lisadragon
    VardagsKvitter skrev 2011-06-06 14:55:53 följande:
    Loke har nu bajsat alla bajsar på pottan utom en som hamnade i blöjan sen en månad tillbaka :)
    Vad roligt att det fungerar så bra :)!!!!
     Jag var lika inbiten med EC som du när jag började, dottra var ca 4 månader.
     Hon är nu 18 månader och hon vägrar bajsa i blöja, hon säger till med alla medel om hon vill bajsa. Kissandet funkar från dag till dag.
     Hon är helt torr 1-2 dagar sen kan det bli helkaos nån dag för att återgå till torr..
     Kommer ihåg bakslagen med henne.. Vid alla "lära sig krypa, gå, prata, egen vilja osv".. Nu har vi den där härliga "näe" fasen ;)..

Men guda skönt att slippa bajsblöjor!!!!

Bra jobbat tjejen!!!!
  • Alexe

Vad roligt! Så skönt att slippa bajsblöjor ju.

lisadragon skrev 2011-06-09 23:29:46 följande:
    Hon är nu 18 månader och hon vägrar bajsa i blöja, hon säger till med alla medel om hon vill bajsa. Kissandet funkar från dag till dag.
     Hon är helt torr 1-2 dagar sen kan det bli helkaos nån dag för att återgå till torr..
    Åh, hoppas verkligen att Elias ska börja säga till bättre. Just nu kan han ibland springa och gömma sig när han ska bajsa. Visserligen vet jag ju då att det är på gång, men vore roligare om han ville gå till pottan iställt för att sätta sig i ett hörn med eller utan blöja.
Svar på tråden Börjat med EC-light - funkar toppen!