• Nybliven Mamma Till Fin Flicka

Vill inte ta hand om sin dotter. Är era män såhär?

Enda sedan min lilla dotter föddes har inte pappan visat så stort intresse för att ta hand om henne.
    Det kan gå flera dygn, även veckor innan han äns lyfter upp henne och umgås.
    Jag har sätt flera gånger när jag tagit en dusch, eller varit på toa och hon hade börjat gråta, så låter han henne gråta ut utan att trösta.
    Det är jag som går till BVC, byter blöjor, promenerar med henne i barnvagn, och han har aldrig visat intresse för att följa med oss någonstans.
    Han är sjukskriven och har all tid i världen för att vara med henne för han jobbar inte. Men han säger att han inte kan promenera med henne för han kan inte amma ute om det behövs. Han förstår visserligen inte att jag skulle varit med ute och gått, och han ser inte amningspumpen som jag kan fylla på med mat så han kan mata henne själv  om han vill.
    Varför vill han inte promenera med oss ute när han kan? Varför låter han henne gråta otröstligt när jag är på toa eller duschar?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vill inte ta hand om sin dotter. Är era män såhär?
  • LuckyLips

Tror inte någon av oss kan ge dig ett vettigt svar, det bästa är att fråga honom :)

LuckyLips skrev 2011-04-10 18:51:48 följande:
    Tror inte någon av oss kan ge dig ett vettigt svar, det bästa är att fråga honom :)

Jag har frågat honom och han sa att jag får lägga ut den här tråden för att se vad ni andra tycker.

Jag önskar att han gjorde mer. Men han tycker att det är min uppgift att göra allt. (?)

• MalinEddie

Varför är han sjukskriven? Har han några psykiska problem som depression? Även män kan drabbas av förlossningsdepression t.ex. Om det inte handlar om något sådant låter det ju mest som att han är lat och ointresserad och det ska du självklart inte acceptera. Det är inte bra för ert lilla barn att ligga och skrika själv. Har ni pratat om detta?

• LuckyLips

Tyckte han även så innan ni fick barn och hur betedde han sig under graviditeten?

MalinEddie skrev 2011-04-10 18:56:48 följande:
    Varför är han sjukskriven? Har han några psykiska problem som depression? Även män kan drabbas av förlossningsdepression t.ex. Om det inte handlar om något sådant låter det ju mest som att han är lat och ointresserad och det ska du självklart inte acceptera. Det är inte bra för ert lilla barn att ligga och skrika själv. Har ni pratat om detta?
    Ja, vi har pratat om detta.

Han är sjukskriven för han har selektiv mutism och pratar väldigt  lite med främmande.

Jag själv tror att han är lat för han gnäller på att han får för lite sömn. Men jag gillar inte när han gnäller om sånt, det är ju jag som byter om henne på nätterna och han blir bara väckt av att hon gråter men sen får han iaf sova vidare till skillnad ifrån mig.
    LuckyLips skrev 2011-04-10 19:01:23 följande:
    Tyckte han även så innan ni fick barn och hur betedde han sig under graviditeten?
    Under graviditeten var det ganska mycket likadant.

Minns en gång när han råkade köpa alkoholfylld choklad till mig och det vart stor tjaffs om det.

En annan gång vägrade han att gå ut och spreja med illaluktande färg, utan av lathet valde att spreja inomhus där jag satt gravid. ( Jag fick gå ut istället för jag vart orolig för bebis i magen )
  • MalinEddie
    Nybliven Mamma Till Fin Flicka skrev 2011-04-10 19:01:41 följande:
    Ja, vi har pratat om detta.

Han är sjukskriven för han har selektiv mutism och pratar väldigt  lite med främmande.

Jag själv tror att han är lat för han gnäller på att han får för lite sömn. Men jag gillar inte när han gnäller om sånt, det är ju jag som byter om henne på nätterna och han blir bara väckt av att hon gråter men sen får han iaf sova vidare till skillnad ifrån mig.
    Ni är alltså hemma båda två? Om du tar nätterna borde du sova dagtid när han är med henne i en normal situation. Han kan komma med henne om hon är ledsen och det verkar vara dags för amning. Det är dock viktigt att han vill knyta an till henne för hennes skull. Lämnar han henne att skrika är det ingen bra lösning eftersom det är otroligt viktigt att hon får sina behov tillgodosedda och han verkar ju brista där tyvärr. Om han inte bättrar sig inom kort borde ni kanske prata med någon? En tredje part kanske kan hjälpa. Du ska inte acceptera detta!
  • MalinEddie
    Nybliven Mamma Till Fin Flicka skrev 2011-04-10 19:01:41 följande:
    Får han behandling mot detta? Det kan ju leda till annat som depression.
  • Hannah76

Det har inte med hans diagnos att göra då?

Var barnet planerat av er båda?

Jag kan int ge dig annat svar än,  nej alla pappor är inte så med sina barn.

• MalinEddie
    MalinEddie skrev 2011-04-10 19:14:20 följande:
    Ni är alltså hemma båda två? Om du tar nätterna borde du sova dagtid när han är med henne i en normal situation. Han kan komma med henne om hon är ledsen och det verkar vara dags för amning. Det är dock viktigt att han vill knyta an till henne för hennes skull. Lämnar han henne att skrika är det ingen bra lösning eftersom det är otroligt viktigt att hon får sina behov tillgodosedda och han verkar ju brista där tyvärr. Om han inte bättrar sig inom kort borde ni kanske prata med någon? En tredje part kanske kan hjälpa. Du ska inte acceptera detta!
    Och en tredje part behöver ju inte vara någon utomstående om det skulle vara svårt för honom. Ni kanske har någon gemensam vän som kan prata med honom?
  • Findusfideli

Jag har visserligen pojkar, men nej, deras pappa beter sig inte på det sättet som du beskriver. Något verkar lite galet.

Svar på tråden Vill inte ta hand om sin dotter. Är era män såhär?