• 2soon3

Vart får man köra minicross 50cc.?

Våra barn har en minicross PW50.
    Vi brukar låta dem köra på vår tomt, ganska stor villa-tomt.
    De kör max 30-45 minuter per gång.
    Den låter lägre än en normal gräsklippare eller max lika mycket ljudmässigt.

Den hörs knappt in i vårt eget hus, när ytterdörren är stängd och den kör runt...
    Idag regnade det lite, klockan var runt 18.00, inga grannar alls förutom oss var ute.
    Men då kom en tjurig tant vi har som granne och sa att vi inte fick låta honom åka hemma, utan
    skulle upp till crossbanan isåfall... Hon var ute och rensade land i regnet och sa att hon blev störd

Vad är det som gäller lag-mässigt?
    Den låter inte särskilt illa, och vi kör inom inhängnat område, staket och häck.

Nån som har koll på vad som gäller.
    Självklart ställde vi undan crossen och gick in, men vill veta OM vi får använda den här hemma eller inte.

• Svar på tråden Vart får man köra minicross 50cc.?
  • 2soon3
    hon mot strömmen skrev 2011-04-10 21:26:50 följande:
    Det är inte ett registerat motorfordon och får endast framföras på en motocrossbana som är godkänd och besiktad av Svemo och polisen. Det ska vara ett staket som är minst 3 meter högt och inte i tätbebyggt område. Hälsningar från min make.
    Idag ringde jag polisen och frågade vad som gäller...
    Det var inget ang att swemo eller polisen ska besikta, märkligt nog... Inte heller finns krav på tre meter staket . Blev vidaerkopplad till en som skulle kunna svara på detta, så jag antar han har rätt...

tydligen står det i stagarna att det ska vara inhägnat område...
    men generellt gäller inte en vanlig villatomt som inhägnat område, då en person kan komma in och gå där och bli påkörd. Då var det troligare ifall man gjorde en hage på sin egen mark ifall man bor lantligt och barnen kör runt där, och man skulle spärra av ordentligt...
    Även denna konstapel tyckte det var luddigt med vad som är inhägnat område. Men sannolikt skulle villaträdgården vara godkänd ifall man skrev stora plakat och stort staket där det står,,   akta , fara , cross köringing pågår, tillträde förbjudet etc... I lagtexten står enbart,   inhägnat område, och tydligen tvistas det ivrigt om vad det är egentligen....
  • hon mot strömmen
    2soon3 skrev 2011-04-11 23:22:14 följande:
    Idag ringde jag polisen och frågade vad som gäller...
    Det var inget ang att swemo eller polisen ska besikta, märkligt nog... Inte heller finns krav på tre meter staket . Blev vidaerkopplad till en som skulle kunna svara på detta, så jag antar han har rätt...

tydligen står det i stagarna att det ska vara inhägnat område...
    men generellt gäller inte en vanlig villatomt som inhägnat område, då en person kan komma in och gå där och bli påkörd. Då var det troligare ifall man gjorde en hage på sin egen mark ifall man bor lantligt och barnen kör runt där, och man skulle spärra av ordentligt...
    Även denna konstapel tyckte det var luddigt med vad som är inhägnat område. Men sannolikt skulle villaträdgården vara godkänd ifall man skrev stora plakat och stort staket där det står,,   akta , fara , cross köringing pågår, tillträde förbjudet etc... I lagtexten står enbart,   inhägnat område, och tydligen tvistas det ivrigt om vad det är egentligen....
    Min make har hållit på med cross i hela sitt liv så han vet vad han pratar om. Klubbens bana skall besiktas och godkännas nu i höst för att crosskörning skall vara tillåten. Det har bla med försäkringar och göra. Det finns massa regler som man måste följa, Ring till Svemo och prata med dem. Tyvärr har inte polisen all kunskap om detta.
  • MrKlister

Det är ofta ett misstag att tro att polisen vet allt om allting Glad

Speciellt i såna här fall där det inte är polisen utan någon annan som är beslutsfattare eller tillståndsmyndighet.
    Det enda som generellt kan sägas är väl att ett staket eller häck runt en villatomt inte kvalificerar sig som "inhägnat område", hur gärna man än vill tro det. Jag tror inte ens att ett industriområde med riktigt avgränsande staket runtomkring räknas, för att det är inte godkänt för den sortens verksamhet.

Så lag-mässigt så har väl dina barn ägnat sig åt olovlig körning. Vilket förutom att fördröja körkortstillstånd och sådant i en avlägsen framtid, också kan leda till att t ex olycksfallsförsäkringar inte gäller ifall det skulle hända en olycka.

Svemo (Svenska motorsportförbundet) har tydliga riktlinjer för vad som ska godkännas eller inte. Där tar man hänsyn till varje enskilt fall, men det är ju inte riktigt samma sak som att det skulle vara otydligt eller omtvistat (med tanke på polisens svar).

• hon mot strömmen
    MrKlister skrev 2011-04-18 13:58:39 följande:
    Det är ofta ett misstag att tro att polisen vet allt om allting Glad

Speciellt i såna här fall där det inte är polisen utan någon annan som är beslutsfattare eller tillståndsmyndighet.
    Det enda som generellt kan sägas är väl att ett staket eller häck runt en villatomt inte kvalificerar sig som "inhägnat område", hur gärna man än vill tro det. Jag tror inte ens att ett industriområde med riktigt avgränsande staket runtomkring räknas, för att det är inte godkänt för den sortens verksamhet.

Så lag-mässigt så har väl dina barn ägnat sig åt olovlig körning. Vilket förutom att fördröja körkortstillstånd och sådant i en avlägsen framtid, också kan leda till att t ex olycksfallsförsäkringar inte gäller ifall det skulle hända en olycka.

Svemo (Svenska motorsportförbundet) har tydliga riktlinjer för vad som ska godkännas eller inte. Där tar man hänsyn till varje enskilt fall, men det är ju inte riktigt samma sak som att det skulle vara otydligt eller omtvistat (med tanke på polisens svar).
  • Iduns

Vi hade polis som godkände och även gubbarna från crossbanan några kilometer bort var där o besiktade, men sen bodde vi inte direkt på villatomt, vi bodde i ett sommarstugeområde.

• hyperkungen

Jag kan lova dig att hot mot strömmen har FEL! Svemo har INGET med din eller dina barns åkning att göra!! Ni behöver bara följa lagen! Svemo är bara ett försäkrings bolag med onödigt dyra försäkringar som bara har hand om tävling, följ svensk lag och teckna en barn och ungdomsförsäkring utan inskränkningar. Åter igen Svemo är bara en ren tävlings organsisation!

• Racer x
    hyperkungen skrev 2012-07-29 22:28:43 följande:
    Jag kan lova dig att hot mot strömmen har FEL! Svemo har INGET med din eller dina barns åkning att göra!! Ni behöver bara följa lagen! Svemo är bara ett försäkrings bolag med onödigt dyra försäkringar som bara har hand om tävling, följ svensk lag och teckna en barn och ungdomsförsäkring utan inskränkningar. Åter igen Svemo är bara en ren tävlings organsisation!
    Försäkringen i Svemo gäller även under träning, som barnen håller på med.

Det här med inhägnat område har varit uppe innan och det verkar inte helt lätt att få ett vettigt svar.
  • Faber

Förmodligen är det skillnad på tävlingsverksamhet/träning inför tävling i organiserad form och ren nöjeskörning när det gäller försäkringsfrågan. När jag gick bankurs så gällde den vanliga trafikförsäkringen eftersom det var en kurs i syfte att öka skickligheten på allmän väg. Hade det varit träning eller tävling hade jag måst teckna en separat försäkring trots att det är samma fysiska bana det gäller.

*Politiskt korrekt sidfot*
  • sukram

Ni glömmer bort det som faktiskt är intressant! Det är ett störande ljud för denna tant och säkerligen fler grannar, skillnaden var att hon hade modet och civilkuraget att gå och säga till. Resten av grannarna sitter säkert och pratar skit om er och ert minst sagt obegåvade sätt att fullkomligt skita i vad som är trevligt och normalt beteende i ett tätbyggt grannskap. De flesta människor (grannar) hatar oljud och hit hör i väldigt hög grad olika motorljud. En viktig skillnad finns dock mellan olika sorters motorljud. De som är ett måste för att själva boendet ska fungera normalt såsom bilar, gräsklippare och häcksaxar å ena sidan och nöjesljud som minicross eller sladdande raggarbilar å andra sidan. När det gäller trädgårdsredskap finns också vissa tidskoder som vanliga människor håller sig till för att störa grannarna så lite som möjligt. (Man klipper inte gräset tidigt på morgonen eller drar igång häcksaxen när grannarna sitter och grillar med gäster på fredagskvällen.) Nöjesoljuden är däremot inte ett nödvändigt ont för att boendet ska fungera och är därför enbart störande för grannar. Oavsett om det regnar eller inte kan det ju vara skönt att slappa på altanen under tak eller varför inte rensa ogräs. En annan viktig skillnad mellan gräsklippare och minicross är att gräsklipparen förs fram med ett ganska monotont oljud som varken stegras eller minskas och är därför lättare att vänja sig vid och nästan "glömma bort", minicrossen har ju däremot ett stegrande oljud hämtat direkt från helvetet och sitter man som jag två tomter bort kan man knappt tänka en tanke, än mindre prata med familjen. En trevlig familjekväll i kvällssolen på altanen förbyts mot att tvingas sitta i oljeavgaser och oljud eller att gå in. Så tänk till innan ni utför eran hobby, andra störande hobbies sköts ju på därför avsedda platser. Varför inte er? Minicross är ett långt mer störande fenomen än katter, både vad gäller ljud och lukt. 

• Faber
    sukram skrev 2012-08-16 21:54:14 följande:
    Ni glömmer bort det som faktiskt är intressant! Det är ett störande ljud för denna tant och säkerligen fler grannar, skillnaden var att hon hade modet och civilkuraget att gå och säga till. Resten av grannarna sitter säkert och pratar skit om er och ert minst sagt obegåvade sätt att fullkomligt skita i vad som är trevligt och normalt beteende i ett tätbyggt grannskap. De flesta människor (grannar) hatar oljud och hit hör i väldigt hög grad olika motorljud. En viktig skillnad finns dock mellan olika sorters motorljud. De som är ett måste för att själva boendet ska fungera normalt såsom bilar, gräsklippare och häcksaxar å ena sidan och nöjesljud som minicross eller sladdande raggarbilar å andra sidan. När det gäller trädgårdsredskap finns också vissa tidskoder som vanliga människor håller sig till för att störa grannarna så lite som möjligt. (Man klipper inte gräset tidigt på morgonen eller drar igång häcksaxen när grannarna sitter och grillar med gäster på fredagskvällen.) Nöjesoljuden är däremot inte ett nödvändigt ont för att boendet ska fungera och är därför enbart störande för grannar. Oavsett om det regnar eller inte kan det ju vara skönt att slappa på altanen under tak eller varför inte rensa ogräs. En annan viktig skillnad mellan gräsklippare och minicross är att gräsklipparen förs fram med ett ganska monotont oljud som varken stegras eller minskas och är därför lättare att vänja sig vid och nästan "glömma bort", minicrossen har ju däremot ett stegrande oljud hämtat direkt från helvetet och sitter man som jag två tomter bort kan man knappt tänka en tanke, än mindre prata med familjen. En trevlig familjekväll i kvällssolen på altanen förbyts mot att tvingas sitta i oljeavgaser och oljud eller att gå in. Så tänk till innan ni utför eran hobby, andra störande hobbies sköts ju på därför avsedda platser. Varför inte er? Minicross är ett långt mer störande fenomen än katter, både vad gäller ljud och lukt. 
    Oljeavgaser två tomter bort?
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Per19

En PW50 låter inte alls lika mycket som till exempel en grästrimmer eller gräsklippare, och tycker man att man blir störd av ljudet så är man nog väldigt överkänslig.

Men trots det så är det nog bäst att hålla sig vid crossbanan för att inte reta grannarna.

Själv så bodde jag för 15 år sen granne med en polis, och mina grabbar hade en PW50 och senare en PW80.
    Var väl lite försiktig med att låta dom köra i ett litet skogsparti bakom huset, men då sa han att dom kunde köra där, alltså förslag från honom, så då fick dom köra lite där på skoj ibland.

Naturligtvis var det inte tillåtet egentligen då det inte var inhägnat, så den allra mesta körningen skedde vid crossbanan.

Är barnet intresserat av att köra så låt dom köra så mycket som möjligt vid en riktig bana.
    Tråkigt nog så har inte alla crossklubbar bana som är lämplig för dom små hojarna, då dom inte är gjorda egentligen, för mer avancerat underlag än en gräsmatta eller grusplan.

Knattebanorna vid dom flesta klubbar kräver oftast minst en 65 cc för att man ska ta sig fram.
    Rekommenderar ett byte till en sån så fort som det är möjligt om barnet är seriöst intresserad, då dom håller för lite mer avancerad körning.

Mina grabbar började köra när dom var 3 år (skiljer 1år och 9mån. mellan dom), så det blev att äldsta var 5 år när han började köra PW80 då yngsta fått ärva PW50:n efter storebror.
    Sen fortsatte det med KX60 för äldsta när han var 6 år då han blivit för "snabb" för PW80 (tålde inte att hoppa med), sen låghjulig 80 när han var 7 år, och till sist hög 80.

Hög 80 körde båda under några år, så då blev det så att yngsta fick en sprillans ny för en gångs skull som fått ärva under tidigare år. Alla tidigare hojar hade varit begagnade när jag köpte dom.

Sen när båda uppnådde 13 år så bytte dom till 125 cc.
    Efter det så har dom kört alla storlekar (250 2-takt, 250 4-takt och 450 4-takt)

Deras brinnande intresse har varit enormt utvecklande för dom och hållit dom borta från "gatan" och allt det kan innebära, och dom har massor av kompisar med samma intresse.

• michael 2

Lite smatter får man tåla. Har en HD-som luftas ibland men körs inte runt huset precis men när kompisarna kommer så startas den brakaren upp! Alla gillar inte hoj tyvärr så då får man fräsa iväg till fabriksområde typ.

• lolmans2043

Hej jag har ditt svar. 

Du kan alltid åka på inhägnade områden.
    Man får dock inte åka på vågar och trottoarer.

//mvh lolmans2043

Svar på tråden Vart får man köra minicross 50cc.?