• soetisenanna

utbränd?deprimerad? vad är jag?

Jag är själv med 2 barn.. Jag & deras pappa har gemensam vårdnad.. Men han har dom endast varannan helg! Jag både pluggar på deltid,jobbar 3 dagar i veckan & tar hand om barnen på heltid.. på sista tiden så är jag grinig,sur,trött,har konstant huvudvärk,kan börja gråta när som helst mm... Har pratat med barnens pappa men hans argument att han inte kan ha dom varannan vecka är att de är lite för långt bort från han till dagis som ligger här där jag bor.. Men då tyckte jag att han kunde ha dom varje helg eftersom jag har dom hela veckorna men det vill han inte.. Jag vet inte om jag går in i väggen snart eller vad jag ska ta mig till.. vill ju ha tålamod för barnen & ha mer ork men det har jag inte så som det är nu :( Vad ska jag göra? Gå & prata med nån? Ställa mer krav på deras pappa? det har jag iofs gjort & han blir bara sur & säger att han försöker fixa allt.. men det händer ju ingenting =/

• Svar på tråden utbränd?deprimerad? vad är jag?
  • Helene70

JA du ska ställa krav på pappan. Om han sedan blir sur och tycker att han försöker fixa allt så är det hans bekymmer och inte ditt. Eller hur?

KRÄV att han ska ha dom varannan vecka eftersom det faktiskt är lika mycket hans barn. Han har inte möjligheten att välja hur han vill ha det eftersom han faktiskt har satt två barn till världen. Han får leva därefter och sluta bete sig som en trotsig tonåring.

Du förtjänar att må bra och att ta hand om dig själv! Låt inte pappan till barnen få dig att tro att du gör något fel bara för att du vill att han ska ta lika mycket ansvar som dig.

Och du, vad menar han med att han försöker fixa allt?

• soetisenanna

Han har inget jobb utan studerar genom arbets förmedlingen just nu & har alltså ingen ekonomi.. så han har försörjningsstöd & han kan inte flytta utan att prata med soc först.. det är det han menar med att försöka fixa allt..
    Han menar att han inte kan ha dom varannan vecka innan han flyttat närmare mig så han också kan lämna dom på dagis.. & jag vägrar byta dagis för de har han också sagt att jag får göra annars, men jag tycker inte det är rätt mot barnen. Men jag tycker att han skulle kunna ta bussen eller gå på morgonen & lämna dom på dagis för han börjar inte skolan förrän halv 9 varje morgon.. & jag som börjar jobba 7 på morgonen ska lämna barnen halv 7 på dagis & sen ta mig lika långt bort till mitt jobb som lika långt bort han bor.. utan bil.. jag får stressa varje morgon & pyssla & få ihop vardagen men det förstår han inte för "jag har ju iaf dagis nära".

• mamasa

Vad jag känner igen mig i vad du skriver! Försök få honom att ha barnen en eller två vardagar varje vecka, en natt själv kan göra underverk.

• soetisenanna

Jag har lyckats få han att ta barnen varje helg nu :D & vissa månader 3 helger.. men helt klart en bättring men varannan vecka är ju idealet :)

• skånegås

Om du har barnen mer än vad han har ska han ju betala underhåll till dig! Får du det? Kan göra ekonomin lite bättre så du kanske slipper jobba så mycket...

• mia maria

Som sagt; ställ högre krav på pappan!
    Gå o prata med någon; i min kommun så kan man gå till familjerådgivningen gratis, det är till för alla familjer, vare sig man är ensamstående eller i par.
    Försök att inte utsätta dig för onödig stress eller onödiga konflikter med barnen.
    Gå o lägg dig tidigt på kvällen så att du är utvilad dagen efter.
    Gå hellre o lägg dig med en bra bok, än hamna framför TV o dator på kvällen.
    Försök att unna dig (o barnen) små saker i vardagen som ger lite "guldkant". Jag menar inget stort eller dyrt, utan kan bara vara en liten fika på sta'n, picknick i lekparken, badhuset, chips o hyrfilm en fredagskväll osv.

Men viktigast är nog som sagt att du försöker att vara utvilad, för då nästan lovar jag att du kommer att ha mer tålamod med barnen!
    Bättre att gå o lägga sig kl 20 en kväll när du verkligen är jättetrött, än att sitta uppe "bara för att".

Hoppas det löser sig så att du mår bättre snart!
    Jag är också ensam med två barn o jag vet att man är trött o sliten ibland.

Svar på tråden utbränd?deprimerad? vad är jag?