• Phlippan87

"Jag förstår om barnen blir rashatare"

Detta uttalande kom från en "bekant" till mig strax innan valet och jag retar mig fortfarande på det och att jag inte sa precis vad jag tänkte just där och då.

Vi pratade politik och SD (så klart) och plötsligt säger denna människa att hon förstår och "inte kan klandra" sina barn för att de blir rashatare/rasister med tanke på hur det ser ut i den skolan där de går. (Jag har själv vänner som gått i den skolan utan några "problem" och har även varit en hel del där den senaste tiden utan att själv märka av några direkta problem som är större än i vardagliga livet och absolut inget som varit enbart invandrarnas "fel").
    Men hur sjutton kan man som förälder säga att man "förstår" sådant beteende? Hur sjutton kan man bara sitta tillbaks och mer eller mindre säga till sian barn (tonåringar i detta fallet) att det är ok att tycka illa om invandrare, att ge sig på dem med ord och kanske på andra sätt bara för att de kommer från ett annat land eller ser annorlunda ut? Hur kan man som förälder bara acceptera sådant beteende?
    Det handlar inte om hur situationen ser ut i skolan (absolut inte i detta fallet då detta är en skola med en bra blandning av nationaliteter, absolut ingen enormt stor andel invandrare) utan om föräldrarnas inställning, föräldrarnas egna åsikter.
    Skulle mina barn en dag börja visa tendenser på sådana tankar och värderingar som att invandrare är mindre värda så skulle jag göra allt jag kan för att få dem på "bättre tankar", göra allt i min makt för att de inte ska bli rasister och börja med massa idiotiska grejer mot folk enbart pga härkomst. ALDRIG att jag skulle kunna sitta stilla, luta mig tillbaks och säga att jag förstår dem
    Det är min uppgift som förälder att lära mina barn att alla är lika mycket värda oavsett hudfärg, kön, sexuell läggning eller nationalitet. Oavsett hårfärg, handikapp, kläder, pengar och dialekter osv. Hur kan man som ansvarsfull förälder bara acceptera att ens barn är rasist eller har rasistiska sympatier?

Kan tillägga att denna person som uttalade sig så förlorade min respekt där och då

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Svar på tråden "Jag förstår om barnen blir rashatare"
  • Maria222

Ja det är sorgligt att vuxna människor inte har blivit vuxna!
    Hur ska man någonsin kunna få ett jämnställt samhälle utan en massa hat och fördommar om de vuxna inte börjar ta ansvar?

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Norrlands inland

Har många kompisar som blivit invandringskritiska då dom gång på gång har blivit kränkta och bespottade av diverse invandrargäng. (Detta i södra Sverige) har själv haft invandrarkompisar som varit som vilken "svenne" som helst.

Oavsett så ska man inte dra alla över en kam. Men har en teori om varför folk blir just mot en grupp. Låt oss säga att Oskar ( tog bara ett namn för att visa exemplet) aldrig har fått problem med någon förr, varken en finne, svensk, Alban osv. En dag börjar han högstadiet och kommer då i bråk med skolans invandrare som slår ner han och bespottar han. Oscar har aldrig haft någon invandrarkompis så han börjar då tro på att dom (invandrarna) saknar både empati m.m. Oskar riskerar då att få sådana tankar på rasimsm och nazism. Detta är en teori som jag själv tror existerar.

Har själv bråkat under skoltiden med både invandare, svenskar, finnar osv. Lärde mig då att det finns idioter inom varje s.k "etnicitet" eller religon eller land, kalla det var du vill.

• notetur nomen

Alla är inte lika värda, har aldrig varit och kommer aldrig att bli, förstår mig inte på folk som upprepar skitet som om det betydde nått.

Även jag har full förståelse då mina barn har fått byta skola nu två gånger, det var så illa bland det där klientelet som är "lika värd" att min äldsta inte ville gå till skolan.
    Men en sak förstår jag inte, vad är det för förälder som har "förståelse" för skitet barnen utsätts för i skolan, man åtgärdar det på ett eller annat sätt och inte står bredvid och kollar på.

Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something
Svar på tråden "Jag förstår om barnen blir rashatare"