• Anonym

Jorhem & familjehem

Funderar på att bli jourfamilj eller familjehem.
    Har en del frågor ang detta samt lite tips från er som kan ge mig det.

Vilka krav kan man själv ställa på barnen man kan tänka sig att ta emot? Nu menar jag ålder mm.
    Har man nån semester som man har på "vanliga" jobb om man är jourfamailj?
    Kan man vabba med sina egna barn eller sjukanmäla sig själv?
    Vad är ersättningen för att jobba heltid som jourfamilj eller när man är familjehem?
    Är det inte svårt att skiljas åt från dessa barn sen när de ska tillbaka till bioföräldrarna?
    Har man nån särskild inställelsetid från det att dem ringer o säger att nu har vi ett barn till er?? Tänker då om man är jourfamilj.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Jorhem & familjehem
  • Anonym
    Vilka krav kan man själv ställa på barnen man kan tänka sig att ta emot? Nu menar jag ålder mm.
    Är du familjehem så kan du absolut sätta upp "krav" som du har på vilka du tar emot. Som jorfamilj kan generellt sett vara svårare. Men för en dialog med de som placerar barn så kan dom ha i åtanke vid placeringar vad ni föresdrar. Sen uppstår situationer då det inte finns jourplatser och man får ta emot barn som är i "fel" ålder.  En bra dialog med era tankar och åsikter är det viktigaste och varför ni tänker som ni gör så brukar det lösa sig.

Har man nån semester som man har på "vanliga" jobb om man är jourfamailj?
    Du kan ha semester, då säger du till att du inte kommer vara hemma under den perioden och intre kan ta emot placeringar. Däremot är ja osäker på om du får intjänad semester.

Kan man vabba med sina egna barn eller sjukanmäla sig själv?
    Vabba tror jag är svårt men ja ska inte säga ngt garanterat. Om du är sjuk själv och inte kan ta emot så får du säga det när dom ringer.

Vad är ersättningen för att jobba heltid som jourfamilj eller när man är familjehem?
    Du har en arvodes del och en omkostnadsdel. Dessa summor varierar beroende på komun.

Är det inte svårt att skiljas åt från dessa barn sen när de ska tillbaka till bioföräldrarna?
    Det tror jag absolut att det kan vara. Men om det har varit en välfungerande placering så kanske man väljer att familjehemmet finns kvar på ett eller annat sätt. Det finns också många barn som aldrig kan flytta hem till sina föräldrar.

Har man nån särskild inställelsetid från det att dem ringer o säger att nu har vi ett barn till er?? Tänker då om man är jourfamilj.
    Tror inte det finns någon stadgad tid men det kan vara ngt som varierar från kommun till kommun. Med en eller två timmar man jag tänka mig att man minst har på sig.

Jag jobbar som socialsekreterare på en utredninsenhete så jag arbetar med de placerade barnen och inte direkt mot familjehemmen men man jobbar mycket med jourhem och familjehem.
  • Anonym

Tack för ditt svar!

Hade tyckt det skulle vara så givande att få hjälpa barn som har det så svårt.
    Tänk att få ge dem det dem inte kan få av deras egna föräldrar. Se dem växa upp och se dem lyckas trots allt!
    Det brinner jag för!

• morochmer

Som jourhem får du inte "Se dem växa upp och se dem lyckas trots allt!". som familjehem-ibland.

Jag blir lite osäker på frågorna i ts. Känner du att du vet vad det innebär att vara jourhem eller familjehem?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-04-11 08:29:33 följande:
    Tack för ditt svar!

Hade tyckt det skulle vara så givande att få hjälpa barn som har det så svårt.
    Tänk att få ge dem det dem inte kan få av deras egna föräldrar. Se dem växa upp och se dem lyckas trots allt!
    Det brinner jag för!
    Nu är det inte bara barnen man job bar med, i uppdraget ingår även bio föräldrar, bio syskon och all släkt!
    Barnen brukar vara det "lättaste problemet" om man nu kan uttrycka sig så! Svårigheterna ligger oftast i f.d hemmet och föräldrana barnet kommer ifrån!
    Och så innebär det inte alltid att man kan se dessa barn lyckas i framtiden ....i livet som du säger!
    Barnen som placeras ska oftast "jobba hem", det är inte allt för många placeringar som varar hela barnets livstid!
    Mycket och jätte mycket kan hända och brukar hända "på vägen" som gör att allt som en gång sett ut på ett sätt blir helt annorlunda och tvärtom!
    Placerade barn är INTE som adpoterade barn!
Svar på tråden Jorhem & familjehem