• EruGoEller

Fler än jag som njuter av att bli äldre?

Då jag läser många trådar här så förvånas jag över hur osäkra många yngre kvinnor är. Det är allt från "är jag snygg? borde jag ändra på mitt utseende? " till " är min man otrogen? han smsar med ngn nu"

Jag är så glad jag är äldre och jag skulle aldrig få de där tankarna, de existerar inte överhuvudtaget i mitt huvud.

Fler äldre än jag som bara älskar att bli äldre? Just för att man har hittat sig själv, inte nojar och bryr sig som då man var yngre osv osv?

Jag lutar mig tilbaka och avundas INTE de yngre, det verkar så jobbigt att vara så sökande och osäker.

Gäller ju inte alla men många verkar det som. 

• Svar på tråden Fler än jag som njuter av att bli äldre?
  • neecha

Varje ålder har ju något nytt med sig och jag hade inte kunnat uppleva det nya om jag hade dröjt kvar i en yngre ålder. Tror att många inte vågar släppa taget om det gamla och på så vis lever kvar i det förgågna. Därmed är risken stor att man missar det nya med åldern. Precis som du beskriver, självsäkerheten, att känna att man kan ta för sig, mm. Skrattande

• Birgitta2

Jag gillar att "åldras". Jag blev 54 i mars och lider verkligen inte av åldrandet i sig själv. Dock har jag lite krämpor, men de hör inte till åldrandet. Jag ser dock inte ut som 54 utan max 45 och det kanske gör att jag trivs med både utseende och kropp. Barnen har flyttat hemifrån och jag rår mig själv. Helt underbart!

jag har alltid gillat den ålder jag är i just för tillfället. 35 år var min favoritålder, men det funkar ju inte så. Det är nog bäst att trivas med både sig själv och sin ålder, annars missar man oerhört mycket.

• EruGoEller
    Birgitta2 skrev 2011-04-11 13:02:12 följande:
    Jag gillar att "åldras". Jag blev 54 i mars och lider verkligen inte av åldrandet i sig själv. Dock har jag lite krämpor, men de hör inte till åldrandet. Jag ser dock inte ut som 54 utan max 45 och det kanske gör att jag trivs med både utseende och kropp. Barnen har flyttat hemifrån och jag rår mig själv. Helt underbart!

jag har alltid gillat den ålder jag är i just för tillfället. 35 år var min favoritålder, men det funkar ju inte så. Det är nog bäst att trivas med både sig själv och sin ålder, annars missar man oerhört mycket.
    Jag tyckte att 9år-35år var mindre kul...Tyckte det var utvecklingskris på utvecklingskris... Tankar som att " vad skall jag arbeta med som vuxen, hur kommer jag in på min drömutbildning, hur skall jag hitta en man och bla bla". Det var hela tiden ett race att hitta "hem" så att säga.

Efter 35 fick jag ett lugn -som bara kom. Helt lugn,...inget sökande, inget jagade. Superskönt!

Tyckte nog att det mest var påfrestande att vara ung. Det r så mkt behagligare kunna luta sig tillbaka nu ch tänka " jag ahr redna gjort allt det där, rest över hela världen, bott utomlands, haft spännande relationer osv osv".

Det känns om den sanna njutningen kommer först då man blir äldre? Man lever mer här och nu!

• Birgitta2
    EruGoEller skrev 2011-04-11 14:45:35 följande:
    Jag tyckte att 9år-35år var mindre kul...Tyckte det var utvecklingskris på utvecklingskris... Tankar som att " vad skall jag arbeta med som vuxen, hur kommer jag in på min drömutbildning, 

He he... jag vet fortfarande inte vad jag skall bli "när jag blir stor"
  • S66B

Och jag kan inte komma på en enda sak som är bättre med att vara gammal än att vara ung. Att åldras suger, tycker jag.

• relan

Ja, det är enormt befriande! Att slippa allt det där som förföljde en när man var ung, inbillade och faktiska krav.
    Nu kan jag vara bara jag, och skiter i förväntningarna. Det är helt enormt. Heja 40+!

• EruGoEller
    relan skrev 2011-04-11 18:25:07 följande:
    Ja, det är enormt befriande! Att slippa allt det där som förföljde en när man var ung, inbillade och faktiska krav.
    Nu kan jag vara bara jag, och skiter i förväntningarna. Det är helt enormt. Heja 40+!
  • Novelli

Jag älskar att bli äldre!

Tycker att man kan vara generös och låta de unga ha sin ungdom ifred. Vi har ju också varit unga och trott att vi för alltid skulle vara det. De har nog med sina problem som vi vet allt om. Däremot så vet vi inget om  vår egen framtid. Jag ser fram emot att slippa göra mig i ordning för att åka till stan för en gammal tant är ju ändå bara en gammal tant, eller?

Äsch! Jag vet inte, men jag lider inte i alla fall. Jag tränar och håller igång så det går ingen nöd på mig.Flört

• Bellini2

Visst är det skönt att bli äldre, att vara ung var ju för jävligt! Men jag har inte accepterat ännu att utseendet förändras som det gör. Jag ser bra ut men inte blir man snyggare med åren...

• Novelli

Liselotte 13: exakt vad jag brukar säga. Man kanske ser bra ut än, men som sagt man blir inte yngre i alla fall...

• ladynorway
    EruGoEller skrev 2011-04-11 09:59:15 följande:
    Då jag läser många trådar här så förvånas jag över hur osäkra många yngre kvinnor är. Det är allt från "är jag snygg? borde jag ändra på mitt utseende? " till " är min man otrogen? han smsar med ngn nu"

Jag är så glad jag är äldre och jag skulle aldrig få de där tankarna, de existerar inte överhuvudtaget i mitt huvud.

Fler äldre än jag som bara älskar att bli äldre? Just för att man har hittat sig själv, inte nojar och bryr sig som då man var yngre osv osv?

Jag lutar mig tilbaka och avundas INTE de yngre, det verkar så jobbigt att vara så sökande och osäker.

Gäller ju inte alla men många verkar det som. 

Jag är blandt dom "äldres" skara...
    Men,jag är lika,om inte mera,osäker nu på min kropp osv,än när jag var yngre....  :(
  • relan
    Novelli skrev 2011-05-05 23:48:06 följande:
    Liselotte 13: exakt vad jag brukar säga. Man kanske ser bra ut än, men som sagt man blir inte yngre i alla fall...
    Jag tycker såväl jag själv som flera av mina vänner i samma ålder är snyggare nu än förut. Förut var vi valpiga. Nu är vi snygga på riktigt. Nu har vi stil.
  • Margarit
    EruGoEller skrev 2011-04-11 14:45:35 följande:
    Jag tyckte att 9år-35år var mindre kul...Tyckte det var utvecklingskris på utvecklingskris... Tankar som att " vad skall jag arbeta med som vuxen, hur kommer jag in på min drömutbildning, hur skall jag hitta en man och bla bla". Det var hela tiden ett race att hitta "hem" så att säga.

Efter 35 fick jag ett lugn -som bara kom. Helt lugn,...inget sökande, inget jagade. Superskönt!

Tyckte nog att det mest var påfrestande att vara ung. Det r så mkt behagligare kunna luta sig tillbaka nu ch tänka " jag ahr redna gjort allt det där, rest över hela världen, bott utomlands, haft spännande relationer osv osv".

Det känns om den sanna njutningen kommer först då man blir äldre? Man lever mer här och nu!

Låter härligt det där med lugnet! Jag väntar på det fortfarande. Fyller snart 34 och känner som om jag jagar efter nåt ouppnåeligt fortfarande. Jag passade bättre att vara 20 för då behövde man inte veta vad man vill. Jag vet fortfarande inte vad jag vill och känner mig stressad. Jag hoppas också att jag ska bli mer lugn.

Iofs så ångrar jag inget. Jag har rest massor, pluggat en massa olika men skaffat mig en utbildning, antagit utmaningar och känner mig nöjd vad det gäller det. Men är på nåt sätt ännu lite vilsen..
  • Novelli
    relan skrev 2011-05-07 21:56:29 följande:
    Jag tycker såväl jag själv som flera av mina vänner i samma ålder är snyggare nu än förut. Förut var vi valpiga. Nu är vi snygga på riktigt. Nu har vi stil.
    Ja, det är ju upp till var och en, därför skrev jag att man i alla fall inte blir yngre.
    Min svärmor är 80 år och jag tycker att hon är skitsnygg helt naturlig och utan smink och allt. Hoppas jag ser ut som henne när jag blir 80.Solig
  • bastardized

Jo jag tror iaf jag håller med om det även om jag saknar ungdomens spontanitet och galenskap, som äldre har ofta livet fallit på plats och man har skapat sig en roll som är förankrad och åsikter som är välgenomtänkta samt en materiell standard somförhoppningsvis är god.

En god vän svarade ganska "gött" på ovanstående fråga-Det härliga med att bli 40 är att man kan be folk dra åt helvette på goda grunder, tycker jag stämmer ganska bra.

Svar på tråden Fler än jag som njuter av att bli äldre?