• Bittermandel

Dottern 2,5 år trotsar och stoppar skit i munnen..

Dottern är i värsta 2,5-årstrotsen! Mycket kan jag hantera på ett bra sätt men följande vet jag inte hur jag ska bemöta. När vi är ute tar dottern, fullt medveten om att jag ser henne, en stor grabbnäve grus och sand och trycker in i munnen. Hon går sedan fram till mig, hela tiden tittande på mig med "trotsblicken", sätter sig bredvid eller gör något i närheten, hela tiden med trotsblick tittande på mig. Det spelar ingen roll vad jag säger.. Har försökt prata noggrant och tydligt till henne, sätter mig på hennes nivå, säger ifrån på skarpen, försöker avleda etc etc. Sekunden efter vi har "rensat" munnen gör hon samma sak igen. Blir så trött...  

Detta är TROTS. Hon lämnade den orala fasen för länge sedan och jag vet inte hur jag ska bryta detta.. Råd och tips mottages tacksamt!!

Uppdaterar en ytterst intressant blogg då och då..
  • Svar på tråden Dottern 2,5 år trotsar och stoppar skit i munnen..
  • SilverEmma

Jag lät min tvååring helt enkelt äta sand, hon kom på att det inte var så gott på egen hand. Sen var det inte så roligt längre när jag slutade bry mig.

Hur mycket trycket hon i sig om ni ignorerar det?

• Bittermandel
    SilverEmma skrev 2011-04-11 16:42:09 följande:
    Jag lät min tvååring helt enkelt äta sand, hon kom på att det inte var så gott på egen hand. Sen var det inte så roligt längre när jag slutade bry mig.

Hur mycket trycket hon i sig om ni ignorerar det?
    Vi har faktiskt inte provat att ignorera så mycket. Har otäcka erfarenheter av barn som sätter föremål i halsen så jag har nog lite svårt för det. Måste kanske försöka ändå.. Om jag inte låtsas se under några sekunder böjer hon huvudet bakåt med allt i munnen och gör en massa "kvävande" ljud, då pallar jag inte mer och det är hon givetvis fullt medveten om.
  • Queenie70

Skulle låta henne tugga grus. Får hon ingen reaktion så lär hon snart upptäcka att det inte är särskilt gott. Lite skit rensar magen.

• Queenie70
    Bittermandel skrev 2011-04-11 16:44:27 följande:
    Vi har faktiskt inte provat att ignorera så mycket. Har otäcka erfarenheter av barn som sätter föremål i halsen så jag har nog lite svårt för det. Måste kanske försöka ändå.. Om jag inte låtsas se under några sekunder böjer hon huvudet bakåt med allt i munnen och gör en massa "kvävande" ljud, då pallar jag inte mer och det är hon givetvis fullt medveten om.
    Haha...vilken "dramaqueen"
  • Bittermandel
    Queenie70 skrev 2011-04-11 16:46:33 följande:
    Haha...vilken "dramaqueen"
    Ja suck... Hon kan mammas svaga sidor. Tycker det är skitläskigt när hon gör så..
  • linjes

Tja mina barn hade fått äta gruset om dom hade hållt på sådär.....Då blir det nog inte så roligt om man får göra det

• SandraLinnea

Min 2½ åring slutade äta sand och grus när hon upptäckte att det inte var särskillt skönt att bajsa ut gruset igen.

• Linda1976
    Queenie70 skrev 2011-04-11 16:46:11 följande:
    Skulle låta henne tugga grus. Får hon ingen reaktion så lär hon snart upptäcka att det inte är särskilt gott. Lite skit rensar magen.
    Håller med.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
Svar på tråden Dottern 2,5 år trotsar och stoppar skit i munnen..