• Anonym (nervös)

Stödfamilj - ska träffa barnen för första gången.

Snart är det dax att vi ska träffa barnen (2 pojkar i åldrarna 3 år) för första gången och vi ska vara hemma hos oss.
    Föräldrarna har uttryckt att mycket hänger på denna första gången, om det ska gå.
    Vad ska vi hitta på med 2 pojkar när de väl är här för att lära känna dom? Aktiviteter?
    Vi har inga barn själva så vi har inga leksaker och sånt.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Stödfamilj - ska träffa barnen för första gången.
  • Aros

Packa ner lite fika och ta en utflykt till en lekpark i närheten. Då blir det inte så stelt och barnen får fika ute och leka = kan bara bli vinst.

• Anonym

Om ni ska ha dem hos er regelbundet så lär det ju behövas lite leksaker - bilar, lego, pennor, papper, fråga föräldrarna om det finns någon film de gillar så kan det finnas på "lager" ifall det behövs!
     Kanske ni känner någon ni kan låna lite leksaker av den här första gången! Lycka till!

• Anonym (nervös)

Ja, leksaker kommer inskaffas, men det kommer inte hända innan denna första träffen.
    Soc skulle fixa leksaker åt oss, eller pengar till leksaker.

Ja, föräldrarna är juh med så det känns som det kommer bli stelare än vad det hade varit utan dom.
    Och en lekpark är långt bort, då vi bor på landet. Dessutom ska det regna den dagen de kommer, även om man inte kan lita på de =)

• Leone i Västerås
    Anonym (nervös) skrev 2011-04-12 15:57:36 följande:
    Ja, leksaker kommer inskaffas, men det kommer inte hända innan denna första träffen.
    Soc skulle fixa leksaker åt oss, eller pengar till leksaker.

Ja, föräldrarna är juh med så det känns som det kommer bli stelare än vad det hade varit utan dom.
    Och en lekpark är långt bort, då vi bor på landet. Dessutom ska det regna den dagen de kommer, även om man inte kan lita på de =)
    Bor ni på landet finns det kanske skog i närheten, och då kan ni ju ta med fika och gå en promenad i skogen ist. Alla ungar älskar väl att klättra och busa i skogen
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Anonym (nervös)

Haha ja jag hoppas det.
    Enligt föräldrarna tycker barnen inte om att vara ute (medans vi är riktiga friluvsmänniskor)
    men soc tror att det beror på understimulering och att föräldrarna tycker det är jobbigt att ta ut barnen.
    Och jag har aldrig hört talas om en 3-åring som inte tycker om att vara ute?
    Nee tror faktiskt inte riktigt på de..

Vad kan man mer göra då? Både ute och inne?

• YokohamaNr2

Rita och måla är alltid bra, göra egen trolldeg kanske? fråga om de är intresserade av något speciellt. Mina killar har alltid haft lite av special-intressen även från tidig ålder. Den äldsta tex är lite besatt av havsdjur av alla dess slag, typ hajar, valar, ålar och dinosaurier. Men han har aldrig varit särskilt intresserad av barnanpassade böcker utan vill gärna ha fackböcker trip till bibblan kanske?

Lillen är nu besatt av tåg, en bild av ett tåg i en tidning kan få honom väldigt exalterad.

Om ni är ute kan det vara kul att gå på insektsjakt eller skattjakt. Mina barn tycker det är jättekul att titta på daggmaskar, myror, spindlar och andra äckliga småkryp

• Anonym

Vad ska ni göra varje gång de är hos er? Är det rätt beslut att bli kontaktfamilj om ni inte ens kan komma på det?

• Anonym (nervös)

Ja, jag vet att den ena är riktigt bil intresserad så vi kan juh ta fram åkgräsklipparen=)
    Tripp till bibblan låter faktiskt riktigt bra, det ska jag försöka hinna med inna de kommer!
    Tack för tipsen!!

Anonym: jag tar inte ens åt mig av det du skrev. Jag undrar vad vi ska göra första gången, med föräldrarna. För att få kontakt med dom.

• YokohamaNr2
    Anonym (nervös) skrev 2011-04-12 16:52:16 följande:
    Ja, jag vet att den ena är riktigt bil intresserad så vi kan juh ta fram åkgräsklipparen=)
    Tripp till bibblan låter faktiskt riktigt bra, det ska jag försöka hinna med inna de kommer!
    Tack för tipsen!!

Anonym: jag tar inte ens åt mig av det du skrev. Jag undrar vad vi ska göra första gången, med föräldrarna. För att få kontakt med dom.
    Jadu mina hade blivit eld och lågor av en åkgräsklippare och har ni en traktor i närheten så är det klippt och klart
  • carola 79

första gången våran tjej va här (5år) så fikade vi och lekte med barbie men då va ju våra barn åxå me, lego funkar säkert bra om man ska leka inne

lycka till 

• Anonym (nervös)

Åhhh tack för alla kommentarer, Alla låter jättebra och jag har nog dagen fixad=)
    haha, är dock sååå nervös

• Pinklady78

Hur länge skall dom stanna? Kanske inte hinner så mycket menar jag. Rita något som ni sätter upp på väggen/kylskåpet. En vägg som dom kan ha sina teckningar på är alltid uppskattat oavsett ålder. Trolldeg låter ju också toppen. Ta den varianten som man kan bränna i ugnen så att dom kna måla den nästa gång dom kommer. Då har dom något att se fram emot.

• Anonym (nervös)

Ja första gången ska de nog bara stanna ett par timmar, så det är som du säger, man hinner inte så mycket,
    Men jag har fått väldigt bra ideér så det ska nog gå vägen.
    Och väggen va en superbra ide, eller kylskåpet eller nåt=)

Svar på tråden Stödfamilj - ska träffa barnen för första gången.