• Anonym (Anna)

Ni som är familjehem (skatten)

Hur såg er deklaration ut i år?
    Fick ont i magen då jag öppnade deklarationen.
    Är van att få ca 10-11.000 tillbaka.
    Nu efter ett år som familjehem ska jag betala tillbaka 19.799

SHIIIIT!
    Vet att jag får dra av på omkostnadeersättningen, men hur mycket är det egentligen man får tillbaka där?

Hu! Är det vanligt att få restskatt som familjehem?

• Svar på tråden Ni som är familjehem (skatten)
  • Anonym (Jag undrar med!)

Är kontaktperson, undrar hur man gör med avdragen! Puffar för svar!

• Lady Magoo

Summan som står på kostnadsersättningar, skall du även skriva i under AVdrag - Tjänst. I ruta 06 där, skriver du i den summan. Du får tillbaka ca 30% av den summan (minus de 5000:- som det står)

• evolyn

Jag fick 4.500 i rest skatt vet inte om det beror på att vi är familjehem eller om det är fk som dragit för lite.
    Har haft en placering sen augusti tills förra veckan, hade det varit längre kanske det blivit mer!

Bara en nyfiken fråga. Vad får man i arvode/omkostnad som familjehem?

• Anonym
    Anonym (Jag undrar med!) skrev 2011-04-12 23:05:48 följande:
    Bara en nyfiken fråga. Vad får man i arvode/omkostnad som familjehem?
    I arvode kan det skilja beroende på "uppdragets svårigheter" och beroende på om du jobbar åt kommunen eller åt privat organisation!
    Hos dom privata kan det ofta vara en förhandlingsfråga men åt Kommunen så finns det fasta satta arvoden och även omkostnadsdelar.
    Alltså omöjligt att svara på!
    Skiljer också om det är ett litet eller större barn osv...
    Ska du ha ett cirka belopp på vad det kan röra sig om så är det cirka 4500-11.500 före skatt/månad om man är familjehem.
    Jourhem får bättre betalat, är dom kontrakterade jourhem så får dom även arvode aovsett om dom har barn placerade eller inte.

Ok, tack för svar.

• Anonym (Anna)

Inga andra familjehem som fått en massa att betala tillbaka?

• Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2011-04-13 20:00:25 följande:

Inga andra familjehem som fått en massa att betala tillbaka?

Helt ny som familjehem jag också, har bara hållt på under hela år 2010 och ska nu första gången deklarera och jag fick tillbaka 152:- utan att själv ha fyllt i avdraget under ruta 06...
    Ska man göra det och om jag gör det så blir det en massa pengar tillbaka så jag förstår äriligt talat inget alls!
    Är det nån som vet som har hållt på lite längre om man måste in manuellt och dra det avdraget själv eller om det görs per automatik?
    Görs det per automatik så är det ju draget för min del och om det inte görs per automatik utan att jag måste in och själv skriva det beloppet som ska dras av så blir det en massa pengar tillbaka.
    Förrvirrande.....
  • Lillan7704

Intressant detta..

Har bara varit familjehem i 2 månader så detta är helt nytt för mig... Jag trodde att det söttes per automatik??

• Caranten

Summan som står ifyllt i "kostnadsersättningar"  flyttar du ner till 06 "övriga utgifter"
    Detta görs inte per automatik.

• Anonym (Anna)

Jag betalar 800 extra i skatt varje månad.
    300 från jobbet, och 500 från kommunen.

Bara det är 9600 EXTRA per år. Ändå fick jag 19.000 att betala tillbaka.
    Hoppas mitt e-leg kommer snart så jag kan gå in och kolla hur mycket det blir i sluthand.... *muttrar*

• Anonym (Anna)

*andas ut*

Nu är deklarationen klar. Blev pengar tillbaka till slut Skrattande

• Lilia
    Anonym skrev 2011-04-14 13:53:24 följande:
    Helt ny som familjehem jag också, har bara hållt på under hela år 2010 och ska nu första gången deklarera och jag fick tillbaka 152:- utan att själv ha fyllt i avdraget under ruta 06...
    Ska man göra det och om jag gör det så blir det en massa pengar tillbaka så jag förstår äriligt talat inget alls!
    Är det nån som vet som har hållt på lite längre om man måste in manuellt och dra det avdraget själv eller om det görs per automatik?
    Görs det per automatik så är det ju draget för min del och om det inte görs per automatik utan att jag måste in och själv skriva det beloppet som ska dras av så blir det en massa pengar tillbaka.
    Förrvirrande.....
    Man måste göra det manuellt. Det är klart att du kan strunta i det, men då får du inte några pengar. Du ska dra av dem i ruta två, du drar av skatten du har betalat. Vill du själv räkna ut vad du får så ta skattenminus 5000, så får du summan du får tillbaka. Plus de 152 kronorna.  
    Lilia skrev 2011-04-18 16:14:56 följande:
    Man måste göra det manuellt. Det är klart att du kan strunta i det, men då får du inte några pengar. Du ska dra av dem i ruta två, du drar av skatten du har betalat. Vill du själv räkna ut vad du får så ta skattenminus 5000, så får du summan du får tillbaka. Plus de 152 kronorna.  
    Men vänta här nu, det är väl inte HELA den summan man får tillbaka, utan 30%  eller 33% av det som blir kvar?
    Anonym (Jag undrar med!) skrev 2011-04-28 13:04:51 följande:
    Men vänta här nu, det är väl inte HELA den summan man får tillbaka, utan 30%  eller 33% av det som blir kvar?
    Ingen?
Svar på tråden Ni som är familjehem (skatten)